• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

An evolutional research of the concepts of autonomy and responsibility

Research Project

Project/Area Number 17H07312
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Education
Research InstitutionKumamoto Gakuen University

Principal Investigator

MIYAGAWA Yukina  熊本学園大学, 経済学部, 講師 (90806035)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords自律 / 責任 / 進化 / 自然主義 / 教育哲学
Outline of Final Research Achievements

This research aims to properly grasp educational practices related to the educationally important concepts of autonomy and responsibility by examining these concepts based on philosophical or scientific researches which regard human behaviors and thoughts as realized evolutionally. As the major fruit, by mainly referring to dual process theories, this research elucidated that the reason and the consciousness, and the sensibility and the unconsciousness are intertwined in autonomy as the aim of education although these elements are seemed to be opposed.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

近年の教育哲学領域における自律概念の研究は、「自律した主体」が近代的虚構であるという認識のもと、近世・近代の文献研究を中心に行われてきた。これに対して、本研究が採る進化的アプローチは、自律・責任といった近代的虚構が成立した条件を、ヒトの登場以前まで遡る進化の過程を踏まえてとらえ直そうとうするものである。本研究は、自然主義(科学的知見や科学的方法を用いながら哲学をすること)という、近年盛り上がりを見せる哲学的立場を教育哲学領域に採り入れるものとしても意義を有する。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (1 results)

  • [Journal Article] 道徳授業における言語活動とその評価をめぐって―「拡張された心」の視点から―2019

    • Author(s)
      宮川幸奈
    • Journal Title

      熊本学園大学教職課程年報

      Volume: 1 Pages: 19-35

    • NAID

      40022467826

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Journal Article] 自律と他律への導き方―基礎的過程としての叱責の分析を通して―2019

    • Author(s)
      宮川幸奈
    • Journal Title

      教育基礎学研究

      Volume: 16 Pages: 35-51

    • NAID

      40021932903

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育目的としての自律に関する自然主義的考察―二重過程理論を通して―2018

    • Author(s)
      宮川幸奈
    • Journal Title

      教育哲学研究

      Volume: 118 Pages: 56-73

    • NAID

      40021735477

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 叱責の効用―「自律を目指す教育」の基礎的過程に関する分析―2018

    • Author(s)
      宮川幸奈
    • Organizer
      九州教育学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi