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Graphic advertising for Western-style sweets and visual representations of young girl in modern Japan

Research Project

Project/Area Number 17H07340
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Fine art history
Research InstitutionInternational Research Center for Japanese Studies

Principal Investigator

Maekawa Shiori  国際日本文化研究センター, 研究部, 特任助教 (80805664)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,730,000 (Direct Cost: ¥2,100,000、Indirect Cost: ¥630,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywordsデザイン史 / 広告 / 洋菓子 / 子ども / 少女 / 嗜好品 / 視覚文化論 / キャラメル
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this research is to consider how advertisings for Western-style sweets in modern Japan are connected with visual representations of young girl from the viewpoint of visual culture studies. Through analyzing advertisings for Western-style sweets of Morinaga & Co. from the 1910’s through the 40’s with the categories of child and young girl, I traced the transition of these visual images until they were connected with the gendered representations. It was also mentioned that these representations were closely linked to the characteristics of the commodity that had two meanings as a rational food that contributes to health and education, and as a pleasure product that brings pleasure for the body and the mind.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

この研究成果の学術的・社会的意義とは、第一に、洋菓子という商品を考察の中心に置き、従来のモダン・デザインを中心とする研究では見逃された広告表現に注目することで、近代日本の広告表現が童画、漫画、抒情画、映画などが重なり合う間メディア的で横断的な特徴をもつことを示したこと、第二に、商品の消費者としての子どもや少女に注目する一方、子どもや少女の表象がさまざまな層に消費される様を描出することで、従来の子ども・少女文化研究や挿絵研究に欠落した視点を補ったことなどにある。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2019 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 近代日本の広告図像における少女の表象とその受容2018

    • Author(s)
      前川志織
    • Journal Title

      DNP文化振興財団学術研究助成紀要

      Volume: 1 Pages: 148-157

    • NAID

      40022284330

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦間期日本の新聞広告にみる洋菓子の意味の変遷と「大衆」としての子ども像2019

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      共同研究「「運動」としての大衆文化」第3回共同研究会(国際日本文化研究センター)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 子どもをめぐるグラフィックデザイン:日本の洋菓子広告をてがかりに2019

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      第67回学術講演会(国際日本文化研究センター)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 戦間期東アジアにおける日本の製菓会社の販売・広告戦略:森永製菓をてがかりに2019

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      第9回国際シンポジウム「戦間期東アジアにおける大衆的図像の視覚文化論」(大正イマジュリィ学会、 国際日本文化研究センター大衆文化研究プロジェクト、 広告レトリック研究会)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 関東大震災と洋菓子産業をめぐる大衆的ヴィジュアル・イメージ2018

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      Mangalabo4国際集会「日本大衆文化は地震をどう描いたか」、エル・コレヒオ・デ・メヒコ アジア・アフリカ研究センター(メキシコシティ、メキシコ)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] キャラメルのグラフィック広告と子ども文化:森永製菓の童画と漫画による広告表現に注目して2018

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      Mangalabo4シンポジウム・セッション「漫画やイストリエタの社会生活」、バスコンセロス図書館(メキシコシティ、メキシコ)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
  • [Presentation] キャラメルのグラフィック広告と子ども文化:森永製菓の童画による広告表現に注目して2018

    • Author(s)
      前川志織
    • Organizer
      大正イマジュリィ学会、同志社大学(京都市)
    • Related Report
      2017 Annual Research Report

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Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

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