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Research on Railway Operation Assistance System for Safety of Vehicle with Wireless Power Transmission Device

Research Project

Project/Area Number 17H07407
Research Category

Grant-in-Aid for Research Activity Start-up

Allocation TypeSingle-year Grants
Research Field Power engineering/Power conversion/Electric machinery
Research InstitutionNational Traffic Safety and Environment Laboratory

Principal Investigator

Watanabe Shoichiro  独立行政法人交通安全環境研究所, その他部局等, 研究員 (40807294)

Project Period (FY) 2017-08-25 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥2,990,000 (Direct Cost: ¥2,300,000、Indirect Cost: ¥690,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords電気鉄道 / 省エネルギー / リアルタイムマネージメント / ユーザインタフェース / 制御工学 / ユーザインターフェース
Outline of Final Research Achievements

Energy-saving speed profiles of electric rolling stocks are calculated on a real-time process and these results are used for a study of a driver advisory system. A calculation system of power and energy consumption, and the driver advisory system are developed by using a function of data communication which is equipped on the railway operation simulator for safety evaluation. Energy-saving effects and human-machine interface in the railway simulator are evaluated using these developed systems.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

電気鉄道車両は、運転方法を工夫することにより大きな省エネルギー効果が得られることが知られている。しかし、手動運転操作は運転士を介するため、運転方法及び運転支援法の検証に絡む要素が複雑であり、検証実験が困難であった。そこで本研究では運転シミュレータを活用して簡易に検証実験を行うことができるようにした。これにより運転支援装置の高度化や電力及びエネルギーの評価を進めることができ、列車の安全性や環境親和性を高める研究を進めることができた。

Report

(3 results)
  • 2018 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2018 Other

All Presentation (3 results) Remarks (1 results)

  • [Presentation] 列車運転シミュレータを活用した手動運転の電力量評価とリアルタイム運転曲線計算の基礎検討2018

    • Author(s)
      渡邉翔一郎, 竹内俊裕, 長谷川智紀, 押立貴志
    • Organizer
      電気学会 交通・電気鉄道研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 列車運転シミュレータを活用した運転支援システム評価に向けた基礎検討2018

    • Author(s)
      渡邉翔一郎, 竹内俊裕, 長谷川智紀, 山口大助, 押立貴志
    • Organizer
      電気学会 交通・電気鉄道/ITS合同研究会
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Presentation] 運転支援装置を活用した省エネルギー運転に対する列車運転シミュレータによる評価の取組2018

    • Author(s)
      渡邉翔一郎, 竹内俊裕, 長谷川智紀, 押立貴志
    • Organizer
      平成30年度交通安全環境研究所フォーラム2018
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
  • [Remarks] 交通安全環境研究所フォーラム(研究発表会)資料

    • URL

      https://www.ntsel.go.jp/forum/forum18.html

    • Related Report
      2018 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-08-25   Modified: 2020-03-30  

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