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Multiscale Fluid–Structure Interaction Analysis of Contact with Surface Roughness

Research Project

Project/Area Number 17J10893
Research Category

Grant-in-Aid for JSPS Fellows

Allocation TypeSingle-year Grants
Section国内
Research Field Fluid engineering
Research InstitutionWaseda University

Principal Investigator

倉石 孝  早稲田大学, 早稲田大学大学院創造理工学研究科総合機械工学専攻, 特別研究員(DC2)

Project Period (FY) 2017-04-26 – 2019-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2018)
Budget Amount *help
¥1,900,000 (Direct Cost: ¥1,900,000)
Fiscal Year 2018: ¥900,000 (Direct Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,000,000 (Direct Cost: ¥1,000,000)
Keywordsタイヤ / マルチスケール解析 / Reynolds方程式 / 路面粗さ / 接地 / 流体解析 / フォイル軸受 / 流体構造連成解析
Outline of Annual Research Achievements

当該年度の研究成果は大きく分けて2つある
1つ目は, 使用している解析手法の層流における解析精度の検証を行った. 解析結果の比較をするために, トライボロジーの分野のReynolds方程式を使用した. 層流においては流れ分布は2次関数で表現できるため, 高次関数を扱う本手法では1つの要素で正確に表現できる. 本研究では, 高解像度の解析格子を用いた結果を参照解とし, 解析手法とReynolds方程式において, それぞれ1次の関数と高次関数の一種であるNURBSを用い解析した. Reynolds方程式を使用した解析結果は, 解析格子の厚み方向の要素数が少なくても十分な解析精度であることが確認できた. 一方本研究で使用する解析手法では, 1次の関数を使用した場合では16倍の要素を使用しても参照解と約30%の誤差が生まれた. NURBSを用いた場合では, 本解析手法はReynolds方程式相当の解を得られることがわかった.
2つ目は, タイヤまわりの流れの解析において路面粗さに対応させた. 今までの解析では, タイヤと路面は接地面において完全に接触させていたが実際の路面には粗さがありその粗さとタイヤによって隙間が生まれる. この路面粗さにより生じる微小な空間の流れをNURBSを用いて再現する. 路面粗さの大きさはタイヤの直径に対して1/100,000のオーダーである. 路面粗さの周波数を無作為に決定し, その粗さにおけるタイヤとの接触を求め, タイヤまわりの流体解析を実施した. 本研究より, 路面粗さのようなミクロスケールから, タイヤまわりのマクロスケールまで精度良くまで解くことができ, 工学問題へと適用することができた.
また, この2年間の研究成果をもとに博士論文を執筆した.

Research Progress Status

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Strategy for Future Research Activity

平成30年度が最終年度であるため、記入しない。

Report

(2 results)
  • 2018 Annual Research Report
  • 2017 Annual Research Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 2 results) Presentation (2 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] Space-Time Isogeometric Flow Analysis with Built-in Reynolds-Equation Limit2019

    • Author(s)
      Kuraishi Takashi、Takizawa Kenji、Tezduyar Tayfun E.
    • Journal Title

      Mathematical Models and Methods in Applied Sciences

      Volume: - Issue: 05 Pages: 1165-1185

    • DOI

      10.1142/s0218202519410021

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] Tire Aerodynamics with Actual Tire Geometry, Road Contact and Tire Deformation2018

    • Author(s)
      Kuraishi Takashi、Takizawa Kenji、Tezduyar Tayfun E.
    • Journal Title

      Computational Mechanics

      Volume: 63 Issue: 6 Pages: 1165-1185

    • DOI

      10.1007/s00466-018-1642-1

    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access / Int'l Joint Research
  • [Presentation] ST-SI-TC-IGA Computational Analysis of Flow Around a Tire with Actual Geometry, Road Contact and Tire Deformation2018

    • Author(s)
      Takashi Kuraishi
    • Organizer
      Advances in Computational Fluid--Structure Interaction and Flow Simulation (AFSI2018)
    • Related Report
      2018 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Tire Aerodynamic Analysis and Verification with the Space-Time Slip Interface Topology Change Method and Isogeometric Discretization2017

    • Author(s)
      Takashi Kuraishi
    • Organizer
      The 19h International Conference on Finite Elements in Flow Problems
    • Related Report
      2017 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited

URL: 

Published: 2017-05-25   Modified: 2024-03-26  

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