• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

The development and evaluation of education program based on factors of media information literacy

Research Project

Project/Area Number 17K00459
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Library and information science/Humanistic social informatics
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

鈴木 佳苗  筑波大学, 図書館情報メディア系, 教授 (60334570)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村野井 均  茨城大学, 教育学部, 特任教授 (10182130)
堀川 照代  青山学院女子短期大学, 現代教養学科, 教授 (40209292)
西岡 貞一  筑波大学, 図書館情報メディア系(名誉教授), 名誉教授 (60436285)
木村 文香  東京家政学院大学, 現代生活学部, 准教授 (70424083)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Granted (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywordsメディアインフォメーションリテラシー / 食品広告 / 飲料広告 / 栄養強調情報 / プログラム開発 / 態度 / 評価方法 / 情報行動 / 学習効果 / 影響過程 / 小学生 / テレビコマーシャル / メディア分析 / 調べ学習
Outline of Annual Research Achievements

本研究の目的は、(1)食品のテレビコマーシャル(CM)視聴が小学生に及ぼす影響過程を明らかにし、(2)(1)に基づいて学校図書館を活用したメディアインフォメーションリテラシーの教育プログラムを開発し、その評価を行うことである。
2021年度には、(2)の目的に対して、2020年度に大学生を対象に実施したオンラインの調べ学習のプログラムの学習過程の追加分析を行った。オンラインの調べ学習のプログラムには、特定の学習テーマに関するオンラインの情報資源や探索方法を紹介・提供するツールの使用を組みこんでいたが、このツールの使用が情報収集や学習テーマに対する理解度に効果的でない場合があった。そのため、追加分析では、大学生がオンラインの情報資源を使用した際の情報収集過程の記録を主な分析対象として、学習テーマの理解度との関係を検討することとした。情報収集過程の記録から学習者が使用した情報資源に関するデータを抽出し、学習テーマの理解度によって調べ学習のプログラムで使用したツールで紹介・提供されていた情報資源との関係にどのような特徴が見られるのかなどについての検討を進めている。
また、(2)の目的に対して、2019年度に対面で小学生を対象に実施した調べ学習のプログラムに関する研究成果を国際学会で発表した。この研究では、学校図書館の図書資料等を活用し、2段階に分けて情報を調べるプログラムを開発・実践し、調べ学習の情報収集と学習テーマの理解度を評価しており、この研究成果は国際会議論文として公開された。

Current Status of Research Progress
Current Status of Research Progress

3: Progress in research has been slightly delayed.

Reason

2021年度には、2020年度に大学生を対象として開発した学習プログラムの実践データの追加分析を通してプログラムの改善を図り、この研究成果の公開を目的としていた。実践データの追加分析に着手したが、新型コロナウイルス感染症への諸対応から分析に遅れが生じ、研究成果の公開の時期を延期することとなった。

Strategy for Future Research Activity

2020年度に大学生を対象として開発した学習プログラムの実践データの追加分析を進め、2022年度にプログラムの改善を含む研究成果を公開し、研究の総括を行う。

Report

(5 results)
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (24 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results,  Peer Reviewed: 6 results,  Open Access: 2 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 3 results) Book (5 results)

  • [Journal Article] Development and evaluation of an investigative learning support program for elementary school students to search and understand subjects in social studies from multiple dimensions2021

    • Author(s)
      Suzuki, K. & Suzuki, H.
    • Journal Title

      2021: IASL Conference Proceedings (Denton, Texas): A Rich Tapestry of Practice and Research Around the World

      Volume: -

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Development and evaluation of online educational materials for understanding advertisements: Learning persuasive techniques and dietary knowledge2020

    • Author(s)
      Suzuki, K., Momose, A., & Nishioka, T.
    • Journal Title

      International Conference for Media in Education 2020 Conference program and proceedings

      Volume: - Pages: 282-289

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Study on the Characteristics of Information Classes at High Schools in Japan:Content Analysis by Using the PLUS Model2020

    • Author(s)
      Suzuki, K., & Yusoff, K. M.
    • Journal Title

      2020 8th International Conference on Information and Education Technology Proceedings

      Volume: - Pages: 131-136

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Study on the Characteristics of Information Classes at High Schools in Japan:Content Analysis by Using the PLUS Model2020

    • Author(s)
      Suzuki. K. & Yusoff, K. M.
    • Journal Title

      The 8th International Conference on Information and Education Technology Proceedings

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Int'l Joint Research
  • [Journal Article] 反転授業におけるワークシートの利用が対面授業時の学びへ与える影響2019

    • Author(s)
      澁川幸加・田口真奈・西岡貞一
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 26 Pages: 1-19

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の食品および飲料の摂取と関連情報の参照に関する検討2019

    • Author(s)
      鈴木佳苗
    • Journal Title

      図書館情報メディア研究

      Volume: 16 Pages: 53-61

    • NAID

      120006583070

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「大人向け菓子」のパッケージの特徴と青年の受け止め2019

    • Author(s)
      山下莉奈・村野井均
    • Journal Title

      茨城大学教育学部紀要

      Volume: 68 Pages: 55-73

    • NAID

      120006558231

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 広告分析における国際規格を用いた食品・飲料および健康強調情報・栄養強調情報の分類カテゴリの検討2018

    • Author(s)
      鈴木佳苗
    • Journal Title

      図書館情報メディア研究

      Volume: 15 Pages: 29-40

    • NAID

      120006452169

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Development and evaluation of an investigative learning support program for elementary school students to search and understand subjects in social studies from multiple dimensions2021

    • Author(s)
      Suzuki, K. & Suzuki, H.
    • Organizer
      The 49th Annual Conference of the International Association of School Librarianship/The 24th International Forum on Research on School Librarianship
    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development and evaluation of online educational materials for understanding advertisements: Learning persuasive techniques and dietary knowledge2020

    • Author(s)
      Suzuki, K., Momose, A., & Nishioka, T.
    • Organizer
      ICoME(International Conference for Media in Education)2020
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The awareness of persuasive techniques in television food advertising among elementary school students2019

    • Author(s)
      Suzuki, K.
    • Organizer
      the IAFOR International Conference on Education 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 映像文化変容の中での子どものテレビ理解:教育テレビ60年を機に考える2019

    • Author(s)
      村野井均
    • Organizer
      日本発達心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 映像理解を捉え直す:学習と教育をめぐって2018

    • Author(s)
      村野井均
    • Organizer
      日本教育心理学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] The criteria and standards used to decide the codes of television advertising techniques for foods and beverages2018

    • Author(s)
      Suzuki, K.
    • Organizer
      the IAFOR International Conference on Education 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] The presentation of nutritional compnents of the foods in television commercials and its likely effect2018

    • Author(s)
      Suzuki, K., Nishioka, T., & Okita, A.
    • Organizer
      the IAFOR International Conference on Education 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 博物館職員のための映像制作ワークショップの開発2017

    • Author(s)
      水野萌・西岡貞一
    • Organizer
      日本教育メディア学会第24回年次大会(茨城大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 子どもはテレビをどう見るか2017

    • Author(s)
      村野井均
    • Organizer
      平成29年度豊島区子ども福祉研修
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 子どもはテレビをどう見るか2017

    • Author(s)
      村野井均
    • Organizer
      茨城大学図書館土曜アカデミー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] テレビ理解の心理学2017

    • Author(s)
      村野井均
    • Organizer
      放送大学ライブラリー講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 応用心理学ハンドブック(担当 「教育のICT化の現状と影響」)2020

    • Author(s)
      鈴木佳苗
    • Total Pages
      864
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 展示学事典(担当「展示映像・音響」)2019

    • Author(s)
      西岡貞一
    • Total Pages
      640
    • Publisher
      丸善
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 年報こどもの図書館2017年版(担当「子どもとメディア」 )2018

    • Author(s)
      鈴木佳苗 (児童図書館研究会(編))
    • Total Pages
      455
    • Publisher
      日本図書館協会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] スタンダード学習心理学(担当章「メディア・リテラシーと心理学」)2018

    • Author(s)
      村野井均(青山征彦・茂呂雄二(編) )
    • Total Pages
      248
    • Publisher
      サイエンス社
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 図書館情報学を学ぶ人のために(担当章「ネット社会の青少年と図書館 」)2017

    • Author(s)
      鈴木佳苗 (逸村裕・田窪直規・原田隆史 (編))
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      世界思想社
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-12-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi