• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Support of Autonomous Learning by Leraning Map Building Syetem

Research Project

Project/Area Number 17K00480
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionUniversity of Yamanashi

Principal Investigator

YOSHIKAWA MASANOBU  山梨大学, 大学院総合研究部, 助教 (70200962)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords学習支援システム / 大学専門教育 / e-learninig / 学習マップ / 品質機能展開 / 学習分析 / 学修ナビゲーション / 可視化 / 教育の質保証 / e-learning / 学修履歴 / 電子シラバス / 学修支援 / データ可視化
Outline of Final Research Achievements

This study developed an integrated framework for aggregating and providing information to support and facilitate students' independent construction of "learning-map" for a university education course. The learning-map is composed of submaps that are interconnected with each other.(1) a submap that arranges knowledge based on subjects, (2) a submap that arranges subjects based on knowledge handled in educational programs, (3) a submap that arranges groups of subjects within educational programs, and
(4) a submap showing the learning hazard.
The learning-map integrates and presents information on three aspects: the study status of the individual, the course content of the educational course, and the previous course completion status of a group of students in the educational course. Users can proceed with their studies with the support of the map.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

大学の情報基盤となっているe-ラーニング,e-シラバス,そしてe-ポートフォリオのシステムが有する情報を連携して解析し活用し,学生の個別的な情報と学生集団の履歴情報とを照合して戦略的に提供するマップシステムと学習支援方法を提案した.学生自身が主体的にマップ構築に関与するため,学生の学修過程における科目横断および年度縦断の両面での自発性を促進した学習支援の実現に貢献する.
学生の学修過程で構築された学修マップの内容を集積した情報は,後続の学生への指標として活用できることに加えて,教育コースの経年的な評価に活用しての貢献も可能である.

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (16 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (12 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] Pre- and Post-Lecture Quizzes of First-Year College Informatics Lecture2020

    • Author(s)
      小俣 昌樹、吉川 雅修
    • Journal Title

      Research Report of Informatics Education

      Volume: 2 Issue: 0 Pages: 41-50

    • DOI

      10.24711/rrie.2.0_41

    • NAID

      130007839766

    • ISSN
      2434-3463
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] JointAnalysis and development of study support using learning history, situation, and performance2018

    • Author(s)
      Masanobu Yoshikawa, Takumi Okada, Shunsuke Takishita
    • Journal Title

      Proc.of The 24th International Symposium on Quality Function Deployment

      Volume: 1 Pages: 39-45

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Development of a Self-Evaluation Checklist of Computer Operational Skills for First-year University Students2018

    • Author(s)
      Kaneko, D., Ishida, Y., Omata, M., Yoshikawa, M. & Koga, T
    • Journal Title

      E-Learn: World Conference on E-Learning in Corporate, Government, Healthcare, and Higher Education 2018

      Volume: 1 Pages: 530-534

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Functions and Quality for Supporting Autonomous Learning2017

    • Author(s)
      Takumi Okada, Masanobu Yoshikawa
    • Journal Title

      Proceedings of the 23rd International Symposium on Quality Function Deployment

      Volume: 1 Pages: 118-124

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学習支援システムのためのLINE Botによる継続的な記録の支援2021

    • Author(s)
      吉本 悠人,吉川 雅修
    • Organizer
      日本教育工学会2022 年春季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次学生のコンピュータ操作スキルと 教科「情報」の履修科目との関係2021

    • Author(s)
      石田 雪也, 小俣 昌樹, 金子大輔, 古賀 崇朗 , 吉川 雅修
    • Organizer
      日本教育工学会2021 年秋季全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] Moodleを利用した工学部専門科目の匿名型の協調学習2021

    • Author(s)
      吉川雅修
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 理工系単科大学における学生の情報機器操作スキルの経年変化2020

    • Author(s)
      石田 雪也, 小俣 昌樹, 金子大輔, 古賀 崇朗 , 吉川 雅修
    • Organizer
      教育システム情報学会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 工学部初年次演習科目の反転学習での OPPA の利用2020

    • Author(s)
      吉川雅修
    • Organizer
      第26回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 科目の知識内容に対する理解と傾向を考慮した学習支援システム2020

    • Author(s)
      瀧下俊輔,岡田拓弥,岩沼宏治,吉川雅修
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学初年次情報授業の実施前テストと実施後テスト2020

    • Author(s)
      吉川雅修,小俣昌樹
    • Organizer
      日本情報教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] How Can First-Year University Students Measure their Computer Operational Skills?2020

    • Author(s)
      KANEKO Daisuke,ISHIDA Yukiya,OMATA Masaki,YOSHIKAWA Masanobu,KOGA Takaaki
    • Organizer
      Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 成績推定と学習計画提示による単位修得支援2019

    • Author(s)
      瀧下俊輔,岡田拓弥,岩沼宏治,吉川雅修
    • Organizer
      日本教育工学会2019年秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学新入生を対象とするコンピュータ操作スキルの自己評価チェックリストの開発と複数大学での利用2018

    • Author(s)
      金子 大輔,石田 雪也,小俣 昌樹,吉川 雅修,古賀 崇朗
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 山梨大学における教育ICTシステムの利活用事例紹介2018

    • Author(s)
      小俣昌樹,日永龍彦,豊浦正広,鳥山孝司,吉川雅修, 奥原利昌
    • Organizer
      UeLA・JADE 合同フォーラム2017
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習者の情報とシラバスを用いた コンセプトマップによる自律学習支援2017

    • Author(s)
      岡田卓弥,吉川雅修,岩沼宏治
    • Organizer
      日本人工知能学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi