• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Discovery and sharing of practical knowledge from mountain climbing near misses by open learning

Research Project

Project/Area Number 17K00496
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionNihon University

Principal Investigator

SHIMADA Satoshi  日本大学, 工学部, 教授 (90713123)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywords技能伝承 / 経験学習, / ソーシャルネットワークサービス / オープンラーニング / 計画的行動理論 / 経験学習 / 集合知 / eラーニング / 登山
Outline of Final Research Achievements

A method is proposed to support experiential learning from simulated experience by browsing other people's near-miss experience articles, and verified that ordinary mountaineers can learn practical knowledge proactively through open learning.
The proposed method introduces an analysis table that clearly shows the focus of analysis so that even beginners can perform the process of analyzing the experience of others and deriving knowledge. The analysis table was designed based on a risk countermeasure behavior model generated from a survey of climbers who have experience of risk avoidance. The learning site that implements the proposed method was operated, and 96 learning reports were created by 50 climbers. We conducted a qualitative analysis of the report and verified that it supported proactive learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

オープンラーニングによる学びの事例として専門家が解説する講義ビデオを共有するMOOCなどがあるが,これらは体系化された知識の伝達型の学習が中心である.本研究では課題探求型の学習に対してもオープンラーニングにより,実践的な知識やその活用方法の獲得と創造を持続的に展開できる知識創造が実現できることを示した.オープンラーニングの分野で新たな学習形態を創出したと言える.
また,ヒヤリハット体験データベース,およびそれを活用した学習の結果として創出された登山のナレッジベースは登山者にとって価値の高いコンテンツであり,インターネットで無償公開し,社会に貢献する.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (7 results) (of which Invited: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] ヒヤリハット体験情報を教材にした登山者の主体的な学びの支援2020

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Journal Title

      日本登山文化学会論集

      Volume: 17 Pages: 79-84

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 映像を起点にした実践知の集約と編纂による登山者の主体的な学びの支援2017

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Journal Title

      登山文化学会論集

      Volume: 15 Pages: 67-74

    • NAID

      40021462233

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ヒヤリハット記事からの経験学習における分析表の評価2020

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ウェアラブルセンサを用いた登山における適切な歩行ペースの検討2019

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Organizer
      映像情報メディア学会SIP研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 登山の主体的な学びのためのリスク対策行動のモデル化2018

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Organizer
      第15回情報科学技術フォーラムFIT2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ヒヤリハット体験情報を教材にした登山者の主体的な学びの支援2018

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Organizer
      日本山岳文化学会 第16回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 他者のヒヤリハット体験を用いた経験学習による登山者の主体的な学びの支援2018

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Organizer
      教育システム情報学会2018年度 第5回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] オープンラーニングによる登山者の学び支援方法の検討2017

    • Author(s)
      嶌田 聡
    • Organizer
      第42回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ヒヤリハット体験情報を教材にした経験学習による登山者の育成2017

    • Author(s)
      嶌田聡,小島貴光,鈴木祐美香
    • Organizer
      電子情報通信学会総合大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 登山白書2017:登山者の学びに関する実態調査と登山者の育成環境構築について2017

    • Author(s)
      嶌田聡
    • Publisher
      山と渓谷社
    • ISBN
      9784635176125
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi