• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of educational contents for electronic circuit learning for manufacturing

Research Project

Project/Area Number 17K00499
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionChukyo University

Principal Investigator

Naka Takatoshi  中京大学, 工学部, 准教授 (00510843)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 宮崎 慎也  中京大学, 工学部, 教授 (50257581)
山田 雅之  中京大学, 工学部, 教授 (90262948)
遠藤 守  名古屋大学, 情報学研究科, 准教授 (90367657)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,860,000 (Direct Cost: ¥2,200,000、Indirect Cost: ¥660,000)
Fiscal Year 2019: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Keywords体験型学習コンテンツ / モノづくり / 電気・電子回路 / 学習コンテンツ開発支援
Outline of Final Research Achievements

In this research, we design and develop teaching material contents for primary education of manufacturing. In this research, while acquiring the basic knowledge of electric and electronic circuits, we aim to create things with specific functions and designs, and to know the flow and attractiveness of manufacturing. This content is targeted at third grade to the sixth grade at elementary school students.
The kit developed by our team consists of a unit with built-in LED and sensor and parts connecting the units. We created units and connected parts of other shapes to become a kit for producing works conscious of shape (design) by joining together multiple units.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究で開発したコンテンツは、電気・電子回路の学習のみでなく、モノづくりの初等教育をも目的としており、作品制作を通して、デザイン性について考え、それを具現化するプロセスを学ぶことができる。また、回路モジュールと形状構築の両方の役割を兼ねるユニットを設計し、教材として用いる点に特色・独創性がある。本研究におけるコンテンツを用いた作品制作はパズル的性格が強く、児童にとって難度の高い課題となる。しかしながら、形状や機能などのデザイン性を児童自身が企画し、作品制作を行うことで、モノづくりへの関心を高める効果が得られる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (3 results)

All 2019 2018

All Presentation (3 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] モノづくりの初等教育コンテンツ開発に関する研究 ー 簡易模型組立てキットによる電子回路体験型学習コンテンツの開発 ー2019

    • Author(s)
      伊藤翔,中貴俊,遠藤守,山田雅之,宮崎慎也
    • Organizer
      WiNF2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Development of educational contents for electronic circuit learning- Simple model assembly kit -2018

    • Author(s)
      Ryuji Kurokawa, Takatoshi Naka, Mamoru Endo, Masashi Yamada, Shinya Miyazaki
    • Organizer
      NICOGRAPH International 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モノづくりの初等教育コンテンツ開発に関する研究-電子回路学習のための簡易模型組立てキットの作成-2018

    • Author(s)
      浅井 駿汰,中 貴俊,遠藤 守,山田 雅之,宮崎 慎也
    • Organizer
      第8回社会情報学会中部支部/第3回芸術科学会中部支部合同研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi