• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a course improvement supporting system for practical experience-based learning

Research Project

Project/Area Number 17K00505
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Learning support system
Research InstitutionKumamoto University (2018-2020)
Akashi National College of Technology (2017)

Principal Investigator

Ishida Yuriko  熊本大学, 教授システム学研究センター, 特定事業研究員 (40770855)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 松葉 龍一  熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (40336227)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,900,000 (Direct Cost: ¥3,000,000、Indirect Cost: ¥900,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords実践体験型教育 / PBL / サービス・ラーニング / アクティブ・ラーニング / 評価方法 / FD / ジョブエイド / サービスラーニング / アクティブラーニング / 教育工学 / 情報学 / 教授スキル / 学習評価 / 経験学習
Outline of Final Research Achievements

In order to make student-centered education in "practical experience-based learning" more effective, this study aims to extract from practical examples the skills necessary for instructors and the know-how of course design and management, which have not been formalized into knowledge due to individual experience, and to build a system for accumulating data. We conducted participant observation, questionnaire surveys, and interview surveys of project-based learning (PBL) practices at two engineering higher education institutions. Using the survey data, we analyzed the information that should be collected in order to improve class design and management, and the skills that teachers need in terms of project management and problem-centered learning theory. We then developed a prototype of a course improvement supporting system equipped with information useful for course design and management.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、教員が自ら担当する授業の設計・運営を見直すために、どのような情報を蓄積していくとよいのかの項目整理ができた。またPBL実践に関する2つの事例の調査から、教員や企業等の外部協力者が、学生たちによる真正性の高い活動の維持をしつつ、学習目標達成に向けた個々の学生への支援を両立するには、プロジェクトマネジメントにおける各プロセスに応じて、既有知識の活性化促進、例示やフィードバックの使い分けをしたり、その量を調整する必要があることが示唆された。本研究で得られた知見や開発したプロトタイプは、今後、教員のPBL運営スキル向上を目指す教育プログラム開発を行う際の足掛かりになるものと考える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Presentation (8 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results)

  • [Presentation] 産学連携PBL科目における企業担当者が学習者に与える影響の考察 -プロジェクトマネジメントおよびTCI理論による分析-2021

    • Author(s)
      石田 百合子,仲林 清,松葉 龍一
    • Organizer
      教育システム情報学会 2021年度第1回研究会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 自己エスノグラフィによるAL推進活動の「支援者」の分析2020

    • Author(s)
      石田 百合子,平岡 斉士,松葉 龍一,鈴木 克明
    • Organizer
      教育システム情報学会 2019年度第6回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 実践体験型 PBL の授業設計支援チェックシート(試案)の開発2019

    • Author(s)
      石田 百合子,松葉 龍一
    • Organizer
      第44回教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] DESIGN OF A SUPPORTING SYSTEM FOR EDUCATIONAL IMPROVEMENT WITH ACTIVE LEARNING APPROACHES2019

    • Author(s)
      YURIKO ISHIDA, RYUICHI MATSUBA
    • Organizer
      International Conference on Education and New Developments (END2019)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Design of a Supporting System for Educational Improvement with Active Learning Approaches2019

    • Author(s)
      Yuriko ISHIDA, and Ryuichi MATSUBA
    • Organizer
      Proceedings of International Conference on Education and New Developments
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プロジェクト型学習実践のための教員共同体形成の試み-教員意見交換会の分析-2018

    • Author(s)
      石田 百合子, 竹岡 篤永, 梶村 好宏, 松葉 龍一
    • Organizer
      教育システム情報学会 2017年度第5回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Beyond ePortfoliosCreating, Exploiting, and Archiving Activities, Learning Outcomes, and Learning Analytics as Personal Shareable Online Spaces2017

    • Author(s)
      D. Gillet, M.J. Rodríguez-Triana, A. Holzer, A. Vozniuk, J.C. Farah, R. Matsuba
    • Organizer
      The World Engineering Education Forum (WEEF) 2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] PBL 科目における授業運営に関する教員自身のふり返りについての分析2017

    • Author(s)
      石田 百合子, 梶村 好宏, 松葉 龍一, 平岡 斉士, 鈴木克明
    • Organizer
      日本教育工学会 第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi