• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on the Environmental Design of the Japanese and European <MOTOWN>

Research Project

Project/Area Number 17K00716
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Design science
Research InstitutionNagoya University

Principal Investigator

Hotta Yoshihiro  名古屋大学, 環境学研究科, 准教授 (00283391)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 片木 篤  名古屋大学, 環境学研究科, 名誉教授 (70204419)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsモータウン / 20世紀 / 自動車産業 / 環境デザイン / P.コラー / G.M.トゥルッコ / ヴォルフスブルク / トリノ / フィアット社 / リンゴット工場 / 建築デザイン / 都市デザイン / 工場建築 / 形態分析 / カンパニー・タウン / 自動車 / 工場 / 地形 / 建築史・意匠 / 都市史
Outline of Final Research Achievements

"Motowns", the subject of this study, are cities in Japan and Europe that developed significantly after World War II with the construction of "national car" automobile factories. This study classifies the major factories of Japanese and European "Motowns" in light of their topography and layout, and compares the changes in the urban and architectural design of the typical cities, to discuss the characteristics of the environmental design surrounding the automobile industry in the 20th century, and to consider the nature of sustainable development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

「スマートシティ」に代表される次世代自動車社会の環境デザインは、いずれの案も先進的であろうとするばかりで、理想的かつ現実的とは言えない。自動車の駆動エネルギーが燃料電池などのクリーンエネルギーに代替し、自動運転技術が進化しても、「走る・曲がる・止まる」という自動車の基本性能が変わるものでなく、理想的かつ現実的な環境デザインは、これまでに創出された自動車特有の空間的特質の延長上にあると考えるべきであり、自動車を巡る20世紀の都市建築デザインを検証し、その持続性について考究する必要がある。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (5 results)

All 2022 2021 2018

All Journal Article (1 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 〈A-LOM: Architecture for Last One Mile〉物流モビリティを中心としたまちづくり拠点施設の建築デザイン2022

    • Author(s)
      堀田典裕
    • Journal Title

      CLAS 2020-2021

      Volume: 1 Pages: 48-55

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Logistics Ring A-LOM:ラストワンマイルのための建築-12021

    • Author(s)
      板橋佳祐, 堀田典裕
    • Organizer
      日本建築学会大会(東海)建築デザイン発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Green Delivery Center A-LOM:ラストワンマイルのための建築-22021

    • Author(s)
      中西杏樹, 堀田典裕
    • Organizer
      日本建築学会大会(東海)建築デザイン発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] Topographical Roof Parking A-LOM:ラストワンマイルのための建築-32021

    • Author(s)
      山本和貴, 堀田典裕
    • Organizer
      日本建築学会大会(東海)建築デザイン発表会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 「モータウン」のデザイン2018

    • Author(s)
      堀田 典裕
    • Total Pages
      424
    • Publisher
      名古屋大学出版会
    • ISBN
      9784815809102
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi