A Study on the Method of supporing Product Development and sales Management at Vocational Aid Centers
Project/Area Number |
17K00731
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Design science
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Research Institution | Toyo University |
Principal Investigator |
Ikeda Chitose 東洋大学, ライフデザイン学部, 教授 (40434063)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
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Keywords | 就労継続支援B型事業所 / 授産商品 / 福祉ショップ / 障害者 / 福祉商品販売 / 福学共同 / インクルーシブデザイン / デザインマネジメント / コラボレーション / プロダクトデザイン / 福学連携 / 就労継続支援B型事業所 / 授産品開発 / 障害者就労支援事業 / プロダクトデザインマネジメント / 授産品販売 |
Outline of Final Research Achievements |
This research was conducted based on the idea of aiming to realize an inclusive society in which people with disabilities can participate in society and live as independently as possible through rewarding work. Focusing on the activities of products produced in sheltered workshops (hereinafter, SW products) development and sales at type B Workshops, I conducted quantitative surveys using questionnaires and qualitative surveys through interview cases and action research. By analyzing research data, I clarified issues at Type B workshops and presented inclusive design collaboration process as an effective design management method for developing attractive SW products produced by users with disabilities.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究はB型事業所・授産商品販売の構造的な課題を明らかにし、魅力的な授産商品を作るためにデザイナーのみならず、商品企画、マーケティング、流通、販売の専門家などの協力も得られるよう産官学が連携して進めることの必要性と、その具体的な方法を明らかにした。本研究で提案したインクルーシ・コラボレーションプロセスの考え方を応用することで異分野の専門家が福祉の現場と連携し、優良な商品を作ることが可能になり、特にアクティブラーニングの要件を活かすことでコラボレーションの効果がB型事業所の継続的な成長につながる。授産商品が一般社会でも認知され、利益が得られることは長期的には障害者の自立につながると考える。
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Report
(7 results)
Research Products
(11 results)