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Design of Wing in Ground Effect Vehicle for High Flight Stability

Research Project

Project/Area Number 17K00744
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Design science
Research InstitutionKurume Institute of Technology

Principal Investigator

AZUMA DAISUKE  久留米工業大学, 工学部, 教授 (20461543)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords航空宇宙工学 / デザイン / 地面効果翼機 / 航空機デザイン / 次世代モビリティ / 飛行安定性 / 地面効果 / 離島交通 / 海洋交通 / 航空サービス / 航空交通 / 境界層制御 / 航空機 / 空力 / 制御デバイス / 自律運転 / 翼 / 揚抗比 / 小型航空機 / エアロダイナミクス / プロダクトデザイン / 空力デザイン / 飛行安定
Outline of Final Research Achievements

A ground effect wing aircraft, which is expected to be put to practical use as a means of marine transportation on islands, has been researched on a futuristic and high aerodynamic performance design using wind tunnel tests and aerodynamic simulations. In order to appeal the advanced design, the entire fuselage has a forward wing shape as a wing-like lifting body, and the idea is to place the horizontal and vertical stabilizers in front of the fuselage. We were able to propose a suitable design. In addition, field surveys were conducted in Japan and overseas, and business models for ground effect wing aircraft were also examined.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

四方を海に囲まれた我が国には空港を持たない離島が多数存在し、そこに暮らす人々は通院、通勤、通学で主に船舶を利用している。船舶での移動は航空機の5倍以上の時間を要することから、船舶よりも速く、航空機のように空港を必要としない地面効果翼機の実用化が期待されており、本研究では実現可能性のあるシンプルなデザインと、飛行安定性を高い次元で融合した先鋭的な地面効果翼機のデザインの方向性を見出すことができた。さらに、国内外のフィールド調査を実施し、自走可能なビジネスモデルの検討と事業戦略の検討を行うことができた。本サービスが実用化されれば、離島に暮らす人々のQOLを大きく高めることが可能と考える。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017

All Presentation (8 results) (of which Invited: 3 results)

  • [Presentation] 斬新なデザインを実現する地面効果翼機の空力デバイスの先行研究2019

    • Author(s)
      大谷亮太朗、 服部雄紀、福島啓祐、東 大輔
    • Organizer
      日本デザイン学会研究発表大会2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地面効果翼機の翼上アクティブフェンスの効果2019

    • Author(s)
      足立優貴、大谷亮太朗、服部雄紀、東 大輔
    • Organizer
      芸術工学会2019年度秋期大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 地面効果を利用した 次世代航空機の空力デザイン開発2018

    • Author(s)
      東大輔、服部雄紀、金子寛典
    • Organizer
      ソフトウェアクレイドルユーザーカンファレンス2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自動車デザインにおける空力デザイン2018

    • Author(s)
      東 大輔
    • Organizer
      自動車技術会デザイン部門委員会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 飛行安定性に優れる 地面効果翼機の空力デザイン2017

    • Author(s)
      東 大輔,山下涼太,赤司宣之
    • Organizer
      日本デザイン学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 地面効果翼機の揚抗比を高める エアロデバイスのデザイン研究2017

    • Author(s)
      東 大輔,山下涼太,赤司宣之
    • Organizer
      芸術工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 環境にやさしい空力デザイン2017

    • Author(s)
      東 大輔
    • Organizer
      久留米市エコなモノづくり協議会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 地面効果翼機デザイン研究の紹介2017

    • Author(s)
      東 大輔
    • Organizer
      自動車技術会流体技術部門委員会見学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited

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Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

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