Strategies and support to enhance the learning effectiveness of clothing making learning
Project/Area Number |
17K00749
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Home economics/Human life
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Research Institution | Saitama University |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
田中 早苗 東京家政大学, 家政学部, 准教授 (40349519)
鳴海 多恵子 東京学芸大学, 教育学部, 名誉教授 (90014836)
萩生田 伸子 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (70292638)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
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Keywords | 被服製作学習 / デジタル教材 / LMS動画配信 / 刺し子 / 糸結びテスト / 手指の巧緻性 / 縫製技能 / オンライン被服製作実習 / なみ縫い / オンライン製作実習 / 動画教材 / 学習効果 / 縫い目評価 / 生活経験 / ひも結びテスト / 小学生 / 幼児 / 家庭科 / 布を用いた製作学習 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to improve the effectiveness of clothing-making learning. The study was conducted from three perspectives: (1) to understand the actual state of skillfulness in fingers/hands and its change over time, (2) to understand hand-sewing skills based on observation of junior high school students’sashiko works and the learning effects of questionnaire surveys, and (3) to develop and utilize digital teaching materials. Skillfulness in fingers/hands showed a decreasing trend from elementary school students to university students. It is considered necessary to instruction according to the students. The junior high school students experienced growth in both technical and mental skills after learning, and their performance on the thread-tying test improved, which was associated with a higher hand sewing skill. The use of digital materials helped the students to understand the technical aspects and enabled them to work on them outside of class time.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
糸結びテストによる手指の巧緻性の計測により、実態把握と時代的推移を明らかにした。手指の巧緻性は、生活全般への活動に結び付くものであるが、被服製作学習によって向上することが示された。また、中学生は技能と精神面の成長を感じていることも製作学習の効果として挙げられ、それらは縫製技能の高さに関連した。以上のことは製作学習の指導に反映できる知見である。 また、中学校家庭科と難度の高い服飾系大学での製作学習を対象に作成したデジタル教材は授業支援を行うとともに、教材の一部を動画掲載サイトで一般公開し一部学校で利用されている。
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Report
(6 results)
Research Products
(20 results)