• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on growth support models for child-rearing people based on risk prevention and independence support

Research Project

Project/Area Number 17K00750
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Home economics/Human life
Research InstitutionSaitama University

Principal Investigator

Yoshikawa Haruna  埼玉大学, 教育学部, 教授 (70272739)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 守隨 香  共立女子大学, 家政学部, 教授 (40770780)
尾崎 啓子  埼玉大学, 教育学部, 教授 (80375592)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords子育て / 生活 / 保育教育 / 支援モデル / 地域 / 子ども / 支援 / 成長 / 保育 / 主体者 / 自立支援 / 生活と保育 / 自立 / リスク予防 / 自己肯定感 / 子育て支援
Outline of Final Research Achievements

In order to provide support tailored to the level of needs of child-rearing subjects, it is necessary to visualize a growth stage model of child-rearing ability. By clarifying the stages of growth in child-rearing ability, it is possible to look ahead, and it is expected to be effective in risk prevention and independence. While the conventional growth model of child-rearing ability provides uniform support within the region, the hypothetical model visualizes the growth stage, predicts the future, and can provide support according to the child-rearing ability. This research aims to construct a growth support model for child-rearing people based on risk prevention and independence support.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

国内の子育て支援においては、地域の実情に合わせて支援機関の量的充実や連携に加え、長期的視点で持続可能な支援モデルが必要である。従来の支援は一律で一時的な支援になりがちであることから、長期的な視点をもつ、子育て力の成長ステージモデルを可視化することをめざした。子育て力の成長ステージを明確化し、成長ステージに関与する事項を示すことで、先を見通し、リスク予防や自立への効果も期待できる。従来型の子育て力の成長モデルは地域内で一律に支援を行うが、成長ステージを可視化し、子育て力に合わせて支援することができる。また教育実践に汎用することで誰も取り残さない支援をめざすことができる

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (32 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 高校生と小学生によるコロナ禍での交流交流2023

    • Author(s)
      吉山怜花・吉川はる奈・小林成美
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 21

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Journal Article] 「保護者と学ぶこころとからだの学習」の取り組み2021

    • Author(s)
      岡田将子、吉川はる奈
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 20

    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Journal Article] 保育所の食事場面における保育者の子どもへの言葉かけの特徴に 関する研究2020

    • Author(s)
      佐々木郁子、吉川はる奈
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 18 Pages: 81-87

    • NAID

      120007027206

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 母子健康手帳における特徴を生かした教育現場での活用の可能性2020

    • Author(s)
      吉山怜花・吉川はる奈
    • Journal Title

      日本家政学会誌

      Volume: 71(3) Pages: 155-162

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学生の居場所感の特徴と変化2020

    • Author(s)
      尾田朱里・吉川はる奈
    • Journal Title

      児童学研究

      Volume: 44 Pages: 37-43

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学校家庭科保育学習における学びのプロセスの検討幼稚園で幼児の観察とふれあい学習を行う授業を中心に2020

    • Author(s)
      吉川はる奈、大関さわ子、藤島香
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 18 Pages: 101-108

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 中学校家庭科における幼児の観察を用いた保育教育実践の検討2019

    • Author(s)
      大関さわ子、吉川はる奈
    • Journal Title

      埼玉大学教育学部教育実践総合センター紀要

      Volume: 17 Pages: 71-76

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 子育て支援拠点を利用する子育て当事者の支援ニーズの特徴2018

    • Author(s)
      吉山怜花、吉川はる奈、諸山美咲
    • Journal Title

      埼玉大学紀要

      Volume: 67(2) Pages: 211-220

    • NAID

      120006533490

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科教員養成における家庭看護の教材開発 ─ 教材の特徴と学習の実際 ─2018

    • Author(s)
      吉川はる奈、伊藤葉子、倉持清美、叶内茜、鎌野育代
    • Journal Title

      埼玉大学紀要

      Volume: 67(1) Pages: 115-122

    • NAID

      120006416605

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 地域における保育とESD2018

    • Author(s)
      吉川はる奈
    • Journal Title

      持続可能な社会をつくる日本の保育ー乳幼児期のESD

      Volume: 1

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 家庭科教員養成課程における「家庭看護」の実施状況-国立大学調査から-2018

    • Author(s)
      叶内茜、倉持清美、伊藤葉子、吉川はる奈
    • Journal Title

      川村学園女子大学教職センター紀要

      Volume: 1

    • NAID

      40022050526

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] The perspective of community child-rearing in Japan; Analysis of the interview for child-care nurse.2017

    • Author(s)
      Haruna YOSHIKAWA, Kaori Shuzui, Reika YOSHIYAMA
    • Journal Title

      19th Biennial International Congress

      Volume: 19 Pages: 64-64

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 絵本読み場面での保育者と幼児の関わりの特徴-言葉かけを中心に2022

    • Author(s)
      吉川はる奈・安東英里佳・柴田紗希
    • Organizer
      日本家政学会第74回大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] オンラインを活用した保育体験学習の授業実践の試み2021

    • Author(s)
      吉山怜花、吉川はる奈、奥隅成美
    • Organizer
      第73回日本家政学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所連絡帳を通した保育者と保護者の情報伝達の特徴2021

    • Author(s)
      吉川はる奈、胡丹、安東英里佳
    • Organizer
      第73回日本家政学会大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 保育巡回相談におけるカンファレンスにおける支援機能2020

    • Author(s)
      吉川はる奈、寺薗さおり
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保護者支援実践時の保育者の意図-自由記述からの分析2020

    • Author(s)
      寺薗さおり、吉川はる奈
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援児童とインクルーシブな集団の育ちをいかに支援するか2020

    • Author(s)
      和田美奈子、田口久美子、古屋喜美代、吉川はる奈、常田秀子他
    • Organizer
      日本発達心理学会第31回大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校「ふれあい体験学習」での学びー遊びの違いによる検討2020

    • Author(s)
      藤島衿香、吉川はる奈、吉山怜花、安東英里佳、大関さわ子
    • Organizer
      第72回日本家政学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 保育所の食事場面における保育者の子どもへの働きかけ2020

    • Author(s)
      佐々木郁子、吉川はる奈
    • Organizer
      第72回日本家政学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 地域との連携による保育巡回相談のとりくみの実際その22020

    • Author(s)
      吉川はる奈、寺薗さおり
    • Organizer
      第73回日本保育学会大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Use of Maternal and Child Health Handbooks in child care classes for high school students2019

    • Author(s)
      Haruna Yoshikawa, Reika Yoshiyama
    • Organizer
      ARAHE2019,杭州
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] What do you learn through the experience of junior high school students playing with infants in childcare?2019

    • Author(s)
      Haruna Yoshikawa, Shuzui Kaori
    • Organizer
      OMEP2019,Kyoto
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 地域との連携による保育巡回相談のとりくみの実際2019

    • Author(s)
      吉川はる奈、寺薗さおり
    • Organizer
      日本保育学会第72回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生・高校生の食事に関する思い出2019

    • Author(s)
      佐藤朝夏、吉川はる奈
    • Organizer
      日本家政学会第71回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Relationship between Childcare takers and Parents learning from childcare in Germany.2019

    • Author(s)
      Shuzui Kaori, Haruna Yoshikawa
    • Organizer
      OMEP2019,Kyoto
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 母子健康手帳高校家庭科における保育学習教材の検討―母子健康手帳の活用の可能性―2018

    • Author(s)
      吉山怜花、吉川はる奈
    • Organizer
      日本家政学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生・高校生の部活動における仲間関係2018

    • Author(s)
      佐藤朝夏、吉川はる奈
    • Organizer
      日本家政学会第70回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 保育巡回相談における事前カンファレンスの支援機能2018

    • Author(s)
      吉川はる奈、寺薗さおり、吉山怜花
    • Organizer
      日本発達心理学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フィンランドにおける社会性を育てる特別支援教育:JOPO(ヨポ)プログラムの教育効果2018

    • Author(s)
      尾崎啓子、吉川はる奈
    • Organizer
      特殊教育学会第56回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 転居者の多い地域における子育て支援の特徴2017

    • Author(s)
      吉山怜花・吉川はる奈
    • Organizer
      日本家政学会第69回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新版授業力アップ家庭科の授業2018

    • Author(s)
      伊藤葉子、河村美穂、勝田映子、日景弥生、望月一枝、吉川はる奈、他10名
    • Publisher
      日本標準
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi