• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Practice and establishment of LPs-based teaching cycle that promotes long-term transformation and development of children's scientific concepts

Research Project

Project/Area Number 17K00959
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

katahira katsuhiro  筑波大学, 人間系, 教授 (70214327)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords理科教育 / Lps / カリキュラム開発 / 科学概念 / 科学的認識 / LPs / 教育学 / 教育系心理学 / 教科教育学 / 科学教育 / 理科カリキュラム構成
Outline of Final Research Achievements

In science pedagogical research, full-scale research is being conducted on the developmental stages of children revealed in psychological research and the timeliness of learning content that is emphasized in pedagogical research. In recent years, research on Learning Progressions (LPs) has been systematically conducted. As a practical study, a teaching cycle based on this LPs stage was carried out in the science class. It was also added to the grand design of the teaching of "Concept of Light/Particle /Force" created in this research.
By the way, since LPs are still hypothetical explanations that trace learners' thoughts, in future conceptual research based on LPs, it is necessary to further examine the "specificity of the learning area" and "timeliness of learning" pointed out in the previous research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

LPsの中では、理科の学習内容について、学習者がどのような中間的な考え方を経て、科学的に正しい概念の獲得へ到達するのかが記述されている。このように、LPsでは学習者の思考過程が明文化され、理解の発達が経時的に示されている。このような特徴を持つLPs は、日本の学習指導要領との親和性が高く、日本における理科の学習内容の一貫性や系統性を吟味する際に、貴重な情報を提供している。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (27 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 3 results,  Open Access: 1 results) Presentation (11 results) Book (6 results)

  • [Journal Article] 理科教育における中学生の科学的知見の活用に関する研究ーSDGs実施に向けたネクサスの視点に着目してー2020

    • Author(s)
      石川美穂・片平克弘
    • Journal Title

      理科教育学研究

      Volume: 61-2 Pages: 207-215

    • NAID

      130007944816

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 光に関する中学生の構成概念の研究 ―ラーニング・プログレッションズの知見をもとに―2020

    • Author(s)
      須藤 裕司, 石川 美穂, 片平 克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 34-7 Pages: 21-26

    • NAID

      130007842031

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] SDGs実施に関連する学際研究に向けた理科教育への一考察2020

    • Author(s)
      石川 美穂, 片平 克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会研究会研究報告

      Volume: 34-7 Pages: 27-32

    • NAID

      130007842032

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Journal Article] 理科教育における生徒のSDGsへの学習動機に関する研究2020

    • Author(s)
      石川美穂、片平克弘
    • Journal Title

      日本科学教育学会関東支部大会研究発表要旨集

      Volume: 34-6 Pages: 19-22

    • NAID

      130007810381

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科の観点別学習状況(小学校)2019

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      指導と評価

      Volume: 65-7 Pages: 15-17

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 新学習指導要領告示後1年を振り返り、今後の課題を探る2019

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      筑波教育学研究

      Volume: 17 Pages: 29-31

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 理科:子どもたちと一緒に試行錯誤しながら資質・能力の向上をめざしていく2018

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      総合教育技術

      Volume: 73 Pages: 22-25

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科:子どもたちと一緒に試行錯誤をしながら資質・能力の向上をめざしていく2018

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      総合教育技術

      Volume: 73 Pages: 22-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 理科における「主体的・対話的で深い学び」を考える2017

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 66-3 Pages: 23-25

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 新学習指導要領では、何がどう変わるのか-新しい小学校理科の特徴ー何ができるようになるか2017

    • Author(s)
      片平克弘
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 66-5 Pages: 8-11

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「ラーニング・プログレッションズの知見に基づく授業評価に関する研究」2020

    • Author(s)
      須藤裕司・片平克弘
    • Organizer
      第59回日本理科教育学会関東支部大会(横浜国立大学)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 理科授業における「アナロジーの性質」の教授に関する研究2019

    • Author(s)
      塩嶋公輔、山本高広、森下將史、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校における科学的な活動を含めたSDGsの学習に関する研究2019

    • Author(s)
      石川美穂、山本高広、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アナロジーを用いた科学現象を説明する能力の向上に関する研究2019

    • Author(s)
      塩嶋公輔、山本高広、森下將史、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回関東支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校におけるSDGsと科学の関連を深める学習に関する研究ーSDGsを科学的に分析する活動に着目してー2019

    • Author(s)
      石川美穂、片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会第58回関東支部大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的探究におけるデータの妥当性の評価に関する研究ー生徒の科学知識の活用の視点からー2018

    • Author(s)
      藤澤弘明・片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会(第57回)関東支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるモデリング能力育成に関する研究ー粒子モデルを題材としてー2018

    • Author(s)
      吉岡美紀・片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会(第57回)関東支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるp-primsを活用した教授学習に関する研究ー生徒の変容に着目してー2018

    • Author(s)
      山下恵美・片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会(第57回)関東支部大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科におけるp-primsを取り入れた教授学習に関する研究2018

    • Author(s)
      山下恵美・片平克弘
    • Organizer
      日本科学教育学会研究会(第7回)北関東支部
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校化学におけるレリバンスの視点を取り入れた教授学習内容に関する研究2017

    • Author(s)
      青木和也,片平克弘,
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回関東支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校女子生徒の理科的資質・能力に関する研究2017

    • Author(s)
      西川明莉,片平克弘
    • Organizer
      日本理科教育学会第56回関東支部大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 各教科の学習の記録 理科(様式2):小学校 新指導要録の解説と実務 2019年改定版2019

    • Author(s)
      片平克弘
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      図書文化社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 教育評価:教育キーワードー155のキーワードで押さえる教育ー2019

    • Author(s)
      片平克弘
    • Total Pages
      321
    • Publisher
      時事通信社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 総合的な学習(探究)の時間:教育キーワードー155のキーワードで押さえる教育ー2019

    • Author(s)
      片平克弘
    • Total Pages
      321
    • Publisher
      時事通信社
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 初等理科教育2018

    • Author(s)
      大高泉・片平克弘他
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623083671
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 初等生活科教育2018

    • Author(s)
      片平克弘・唐木清志
    • Total Pages
      188
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 平成29年度版小学校新学習指導要領ポイント総整理 理科2017

    • Author(s)
      片平克弘・塚田昭一
    • Total Pages
      163
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491034003
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi