• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of teaching materials for students to plan an experiment and for teacher training

Research Project

Project/Area Number 17K00962
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo Gakugei University

Principal Investigator

MIYAUCHI Takuya  東京学芸大学, 次世代教育研究センター, 准教授 (60791663)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2019: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2018: ¥520,000 (Direct Cost: ¥400,000、Indirect Cost: ¥120,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Keywordsモデル化 / 理科 / 中学校 / 実験計画 / 燃焼 / イオン / ダニエル電池 / 教員養成 / 教育実習
Outline of Final Research Achievements

I developed teaching materials to educate junior high school students about combustion. It was shown that students can write an experiment plan by using the “Basic Elements of Model Building,” and that their writing improves with repetition of similar activities. Furthermore, I conducted a class on the “Function of Saliva” that was planned especially for students who wish to become teachers. It was shown that by using the “Basic Elements of Model Building , ” students were able to learn the importance of planning experimental methods and acquire the perspective of an instructor.
Finally, I also presented an idea for design and trial practice of a teaching unit on “Chemical Change and Batteries.” I developed a lesson plan that would expound how metals’ susceptibility to ionization leads to an examination of the mechanism of batteries. As such, I demonstrated the capabilities that experiments can be planned through use of the “Basic Elements of Model Building .”

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

実験計画の定型化に取り組む点が特色の一つである。中学校では実験結果を考察する活動に比べて、実験を計画する活動が十分ではない。実験計画の具体的な型を示すことで、思考し表現することが容易になる。こうした指導を通して、課題解決のための汎用的な資質・能力の育成が期待される。また、学生を含めた若い指導者は具体的な型を意識することによって、指導法及び評価法についての視点を明確にすることができる。指導と評価の改善に寄与することが期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (4 results) Presentation (3 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 初等理科教育法における条件制御に関わる 実践的指導力育成のための一考察-モデル化学習を援用した指導を通して-2020

    • Author(s)
      宮内 卓也
    • Journal Title

      東京学芸大学次世代教育研究センター研究紀要

      Volume: 創刊巻 Pages: 49-53

    • NAID

      120007046597

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] モデル化学習をとり入れた実験計画の繰り返しによる効果2018

    • Author(s)
      宮内卓也,松原静郎
    • Journal Title

      日本理科教育学会全国大会発表論文集

      Volume: 16 Pages: 271-271

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 金属のイオンへのなりやすさを調べる2018

    • Author(s)
      宮内卓也
    • Journal Title

      化学と教育

      Volume: Vol.67,No.2 Pages: 78-79

    • NAID

      130007793457

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 金属のイオンへのなりやすさとダニエル電池の製作2018

    • Author(s)
      宮内 卓也
    • Journal Title

      理科の教育03

      Volume: 788 Pages: 58-59

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 中学校理科「化学変化と電池」の教材と指導2019

    • Author(s)
      宮内 卓也
    • Organizer
      日本理科教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] モデル化学習を取り入れた実験計画の繰り返しによる効果2018

    • Author(s)
      宮内卓也
    • Organizer
      日本理科教育学会第68回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] モデル化学習をとり入れた実験計画を立てる学習の改善2017

    • Author(s)
      宮内卓也、寺谷敞介、松原憲治、松原静郎
    • Organizer
      一般社団法人日本理科教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 理科における持続発展教材と定型モデル化学習の実践-資質・能力の向上を目指して-2019

    • Author(s)
      松原静郎編著,宮内卓也,寺谷敞介
    • Total Pages
      195
    • Publisher
      桐蔭横浜大学出版会
    • ISBN
      9784909414007
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi