A Development of Teaching Material for Earth Science Education using the Digital Geological Map of Nagano Prefecture
Project/Area Number |
17K00965
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Shinshu University |
Principal Investigator |
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
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Keywords | 地学教育 / 長野県デジタル地質図2015 / 大地の生い立ち / 河原の石ころ / 岩石標本 / イラスト / 地域密着 / 教材 / 地学教材 / 地質図 / 石ころ / 標本 / データベース / 河原 / 地質データベース / 河床礫 / 科学教育 / 地質学 / 防災・減災 |
Outline of Final Research Achievements |
Geological maps are excellent thematic maps that represent geological history, but are rarely used as teaching materials. In this study, we aimed to develop a geological teaching material for learning the geological history by using the digital geological map of Nagano Prefecture and river beach gravels. We constructed a geological database based on how to use geological maps, rock identification method, river beach gravel specimens (9 rivers in Nagano prefecture), 12 illustrations about the history of the earth hidden in gravels and made it available as a home page (https://www.shinshu-u.ac.jp/project/chishitsuzu/).
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
長野県内の教員、自然系博物館の学芸員と連携し,長野県デジタル地質図の活用法や岩石の鑑定法だけでなく,長野県内の主要な9河川の河原の石ころを利用した岩石標本の作製や石ころに秘められた大地のストーリーをイラスト化することで,地層や岩石の分野に苦手意識を持つ小中学校の教員にも気軽に親しみをもって利用してもらうことができる地域密着型の地質データベース(ホームページ)を構築した.本研究の成果(標本やイラスト,石ころと地質図の関わり)を長野県総合教育センターの現職教員向けの講座や小中学校の理科の授業、博物館の企画展示で活用し,地質図に表現された大地の生い立ちについて普及することができた.
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Report
(4 results)
Research Products
(57 results)