Project/Area Number |
17K00975
|
Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
|
Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
|
Research Institution | Naruto University of Education |
Principal Investigator |
SAEKI Akihiko 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60167418)
|
Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
池田 敏和 横浜国立大学, 教育学部, 教授 (70212777)
土田 理 鹿児島大学, 法文教育学域教育学系, 教授 (10217325)
川上 貴 宇都宮大学, 教育学部, 講師 (90709552)
金児 正史 鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (00706963)
米田 重和 佐賀大学, 学校教育学研究科, 准教授 (20711592)
松嵜 昭雄 埼玉大学, 教育学部, 准教授 (10533292)
|
Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
|
Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
|
Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
|
Keywords | 数学的モデリング / 教師教育 / 数学教育 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, we have developed and implemented in 2019 a teacher education program for mathematical modelling for in-service and pre-service teachers that incorporates the transformation of a formulated mathematical task in textbooks into mathematical modelling tasks, and research lesson based on these tasks. A detailed analysis of the data from the implemented program revealed that teacher education program method was effective in the following ways. It enables novice modelling teachers to: (1) understand the characteristics of each criterion of the modelling task, through activities that transform familiar textbook mathematised tasks into modelling tasks, and (2) develop and implement modelling lessons incorporating examples from students' realities, through lesson study during discussions with teachers from different backgrounds and researchers.
|
Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
生徒・児童の数学的モデリング活動を促進するためには,教師の役割は重要である.しかしながら,国外における数学的モデリングの教師教育は,多くの課題を抱えているのが現状である.本研究における教師教育プログラムは,学術研究者,実践研究者,現職教員のお互いの専門的領域の知識を共有し「共に学び共に成長する」形態で実施しており,その手法と成果は,わが国独自の研究スタイルとして学術的意義がある. 一方,わが国の学習指導要領算数・数学科では,数学的な見方・考え方を働かせた数学的モデリングが強調されているため,本研究の成果は,数学的モデリング授業の構想力・展開力・省察力の力量形成に繋がる点で社会的意義がある.
|