• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of math and science program aimed to improve problem solving skill based on lesson study which emphasizes "Kyozai-Kenkyu"

Research Project

Project/Area Number 17K00976
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

Ozawa Hiroaki  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 教授 (60253241)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords授業研究 / 教材研究 / コンピテンシーベースカリキュラム / 理数科教育 / 問題解決能力 / 科学教育
Outline of Final Research Achievements

Development of math and science education program aimed to improve problem solving skill was carried out with counterpart of MOE based on lesson study which emphasizes “Kyozai-Kenkyu”. In primary school, lesson study support new type of lesson based on newly introduced curriculum. In secondary schools, situation problems become more consistent with lesson objectives. Result of post-test is improved in comparison with post-test, which indicates validity and applicability of program.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

途上国における授業研究の質向上のため,教材研究を現地の課題に対して適用する事例から,授業研究のより深い展開への示唆を得ることができた。そして地域の文脈に沿って問題解決能力を評価するテスト問題を開発することで,途上国の教員にとって捉えづらい子どもたちが最終的に得る問題解決能力はどのようなものであるかを示すことができた。さらにパイロット校で確立した課題解決のプラットホームは,新カリキュラムの導入を含め常に改革を求められる学校現場で機能すると考えられ,今後の展開が期待される。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (1 results) Journal Article (4 results) Presentation (3 results)

  • [Int'l Joint Research] 基礎教育省/中等教育省(カメルーン)

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバルレッスンスタディのためのプログラム開発に関する研究‐研究授業前の協議に焦点を当てて‐2018

    • Author(s)
      坂井武司,石坂広樹,田村和之,赤井秀行,小澤大成
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 12 Pages: 15-26

    • NAID

      40021858161

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバルな教育経験による教科指導の資質・能力の向上の可能性に関する研究2018

    • Author(s)
      坂井武司,赤井秀行,石坂広樹,田村和之,小澤大成
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 12 Pages: 27-36

    • NAID

      40021858175

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] グローバルな教育経験による教科指導の資質・能力の変容の要因に関する研究2018

    • Author(s)
      赤井秀行,坂井武司,石坂広樹,田村和之,小澤大成
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 12 Pages: 37-44

    • NAID

      40021858180

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 国際教育人間論(序説)2018

    • Author(s)
      近森憲助,石村雅雄,小澤大成,石坂広樹
    • Journal Title

      鳴門教育大学国際教育協力研究

      Volume: 11 Pages: 25-34

    • NAID

      120006553296

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] カメルーンの初等教育カリキュラム改訂2019

    • Author(s)
      小澤大成,石坂広樹,石村雅雄
    • Organizer
      日本比較教育学会第55回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 研修を通じた理科教員指導力の向上-仏語圏アフリカ理科研修の事例2018

    • Author(s)
      小澤大成,田村和之
    • Organizer
      日本比較教育学会第54回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カメルーンにおける初等理科教育の現状と課題2017

    • Author(s)
      小澤大成,石村雅雄,田村和之,石坂広樹
    • Organizer
      日本比較教育学会第53回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi