• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Empirical study on the teaching and learning of explorative proving in function area of junior high school mathematics

Research Project

Project/Area Number 17K00979
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

IWATA Koji  福岡教育大学, 教育学部, 准教授 (90437541)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords関数 / 証明 / 説明 / 数学的モデル化 / 中学校数学 / 教育学 / 数学教育
Outline of Final Research Achievements

In this study, I defined the “proving” in function area of junior high school mathematics as “justifying the prediction or interpretation produced by using functions”, and embodied the transition process of the levels and course of its learning along the actual condition of the students and current curricula. In addition, through teaching practice, I identified effective means in the class that aimed at the transition of the levels of proving. On the other hand, it became clear that further examination was necessary how to teach the grounds of the judgment for the functions to be proportional to square, and how to draw a criterion for the good proofs from students.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

中学校数学科の領域「関数」における学習状況は他の領域と比べ望ましくなく,学習状況の改善が急務である。また,平成20年に告示された中学校学習指導要領では,指導すべき数学的活動の一つに「数学的な表現を用いて説明し伝え合う活動」が位置付けられたが,関数指導に関する研究では,説明や言語の力に着目し,言語の視点から指導の改善を試みる研究はあまり見られない。本研究で具現化した水準の移行過程や,授業実践を通して明らかとなった手立ては,通常の授業で無理なく実践できるものであり,領域「関数」の学習状況の改善に資するものと考えている。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) Presentation (5 results)

  • [Journal Article] 学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題2019

    • Author(s)
      清水美憲・岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第7回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 119-122

    • NAID

      40022495163

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発-領域「関数」における調査結果の考察-2019

    • Author(s)
      岩田耕司・宮崎樹夫・牧野智彦・藤田太郎
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第7回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 179-186

    • NAID

      120007035474

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 新しい教育課程における数学的プロセスの位置付け-領域「関数」における統合的に考えることに着目して-2018

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第6回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 193-196

    • NAID

      120007035473

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 領域「関数」における課題探究として証明することの授業化-第1学年の単元「比例と反比例」-2017

    • Author(s)
      岩田耕司,永海哲広,原島裕美
    • Journal Title

      日本科学教育学会『第41回年会論文集』

      Volume: - Pages: 41-44

    • NAID

      130007436415

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学的プロセスからみた教育課程の特徴付け-領域「関数」に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Journal Title

      日本数学教育学会『第5回春期研究大会論文集』

      Volume: - Pages: 145-148

    • NAID

      120007035472

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 学校数学カリキュラムにおけるアラインメント研究の課題2019

    • Author(s)
      清水美憲・岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 数学教育の内容・活動に固有な非認知的スキルの評価法の開発-領域「関数」における調査結果の考察-2019

    • Author(s)
      岩田耕司・宮崎樹夫・牧野智彦・藤田太郎
    • Organizer
      日本数学教育学会第7回春期研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 新しい教育課程における数学的プロセスの位置付け-領域「関数」における統合的に考えることに着目して-2018

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第6回春期研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 領域「関数」における課題探究として証明することの授業化-第1学年の単元「比例と反比例」-2017

    • Author(s)
      岩田耕司,永海哲広,原島裕美
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 数学的プロセスからみた教育課程の特徴付け-領域「関数」に焦点を当てて-2017

    • Author(s)
      岩田耕司
    • Organizer
      日本数学教育学会第5回春期研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi