• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of educational program for science and engineering faculty staff

Research Project

Project/Area Number 17K00982
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionShibaura Institute of Technology

Principal Investigator

Sakakibara Nobuhisa  芝浦工業大学, 公私立大学の部局等, 教授 (30235139)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 吉田 博  徳島大学, 高等教育研究センター, 講師 (80619908)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Fiscal Year 2020: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
KeywordsFD / 高等教育開発 / 教員支援 / 理工系 / 発問 / 講義形式授業 / パラダイム転換
Outline of Final Research Achievements

In the basic education of Japanese science and technology universities, there is not much practice of co-op education. Such classes focus on developing versatile students who can think and explain logically by themselves, and in addition to the conventional lecture format, highly active and interactive lectures are required. .. However, in order to maintain high activity and interactivity in the class, teachers need experience and knowledge of the process by which students understand the subject and problems, careful lesson design skills, and faculty facilitation skills.
In this research, we formulated and systematized a support program for science and engineering teachers to carry out such classes, and effectively provided FD support to science and engineering teachers nationwide.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的意義は、発問を取り入れた授業のパイロット版を設計し、それらを含む授業設計に関する研修プログラムによって周知・普及させていることにある。また、このプログラムを含む理工系教員向けFDプログラムを体系化し、実施することで、全国の理工系教員に対して、効果的にFD支援をしていることにある。上記の授業設計方法および研修プログラムがさらに広く普及した場合、現在行われている講義主体型の理工系基礎教育が大きく転換(「教育パラダイム」から「学習パラダイム」へ転換)し、学生の能動的学習が促進され、理工系基礎教育の質保証が大きな進展を遂げる。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (50 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 2 results) Presentation (47 results) (of which Invited: 31 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 発問を中心にすえた工学系数学教育の授業デザイン2021

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Journal Title

      日本数学教育学会 高専・大学部会論文誌

      Volume: 27

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生のラーニングスキルと教員のティーチングスキルの向上を目指した初年次合宿研修の実践を省察する試み2021

    • Author(s)
      松重摩耶,上月康則,宮内尚輝,吉田 博
    • Journal Title

      初年次教育学会誌

      Volume: 13 Pages: 41-48

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] ルーブリック評価入門WS2021

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      東京家政大学FD研修会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 芝浦工業大学におけるプレFDプログラムの現状と課題2021

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 徳島大学生のオンライン授業に関する意識と今後への提言2021

    • Author(s)
      工藤駿作,大崎人愛,祖開 渚,吉田 博,塩川奈々美,飯尾 健
    • Organizer
      第16回大学教育カンファレンスin徳島
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] オンラインによるワークショップ型新任教員研修の実践と効果検証2021

    • Author(s)
      吉田 博,塩川菜々美,飯尾健
    • Organizer
      第27回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] FD・SDプログラムの担当者育成とプログラム構築2020

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      大学FD学習会2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを 機能させるための半期の授業設計2020

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      大学セミナーハウス第10回新任教員研修セミナー
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日常の教育実践に対する新任教員研修の効果2020

    • Author(s)
      吉田 博,塩川奈々美,川野卓二,上岡麻衣子
    • Organizer
      大学教育学会第42回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニング授業におけるラーニングポートフォリオの効果2020

    • Author(s)
      吉田 博
    • Organizer
      初年次教育学会第13回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 初年次合宿研修の実践を省察する試み2020

    • Author(s)
      松重摩耶,上月康則,宮内尚輝,吉田 博
    • Organizer
      初年次教育学会第13回大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ルーブリックを用いた評価と学修ポートフォリオ2020

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      目白大学保健医療学部FD研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業設計ワークショップ 100分授業の設計の仕方2020

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      京都橘大学全学FD学習会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを促す授業設計2020

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      玉川大学FD研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系講義形式授業でのアクティブ・ラーニング~授業設計の必要性2019

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      日本大学生産工学部FDSD研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系講義形式授業における発問を中心にすえた授業デザイン2019

    • Author(s)
      榊原暢久、吉田博
    • Organizer
      SPODフォーラム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系FDプログラム半期の授業設計から発問設計へ2019

    • Author(s)
      榊原暢久、吉田博
    • Organizer
      SPODフォーラム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを機能させるための半期の授業設計・1コマの授業設計2019

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      大学セミナーハウス第9回新任教員研修セミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生の学修を促進する詳細シラバスとその活用法2019

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      秋田県立大学システム科学技術学部FD講演会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] ルーブリック評価入門2019

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      大阪府立大学工学FDセミナー
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 半期の授業デザインWS「13回に減らす」からより学びを深くする授業へ2019

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      名城大学薬学部FD研修会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 徳島大学における「授業設計ワークショップ」の成果と課題2019

    • Author(s)
      吉田 博、川野卓二、塩川奈々美、上岡麻衣子
    • Organizer
      大学教育カンファレンスin徳島
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 徳島大学における学習支援Study Support Spaceの充実に向けて2019

    • Author(s)
      大槻智一,一居航平,藤原誠哉、中井秀和、向井将馬、山本豪、遠藤博文、塩川奈々美、吉田 博
    • Organizer
      大学教育カンファレンスin徳島
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ラーニングポートフォリオを用いた振り返りによる効果2019

    • Author(s)
      吉田博
    • Organizer
      SPODフォーラム2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ラーニングポートフォリオを活用した授業における学習の振り返りに関する考察2019

    • Author(s)
      吉田 博、川野卓二
    • Organizer
      大学教育再生加速プログラム テーマⅠ:アクティブ・ラーニングシンポジウム
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 理工系講義形式授業において学生の学習を促進する半期の授業デザインWS提供2019

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      広島工業大学FD研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生の学びを促進するアクティブラーニング 授業設計の必要性2019

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      岡山理科大学FD研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学生の学修を促すシラバスの書き方と授業設計」WS提供2018

    • Author(s)
      榊原暢久、中島英博
    • Organizer
      大学教育学会ポストワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業設計WS提供2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      日本ソーシャルネットワーク教育学校連盟研修
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系分野におけるFDプログラム開発の展開ver.4.02018

    • Author(s)
      榊原暢久、吉田博
    • Organizer
      SPODフォーラム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「理工系講義形式授業における1回の授業デザイン」WS提供2018

    • Author(s)
      榊原暢久、吉田博
    • Organizer
      SPODフォーラム2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「アクティブ・ラーニングを機能させるための授業設計」WS提供2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      産業技術大学院大学第24回FDフォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 「学生を授業に巻き込むための発問法」WS提供2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      大阪府立大学第2回工学FDセミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 100分授業の実施で教育効果を上げるために 授業設計の必要性2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      岩手大学理工学部FD研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 授業設計の基本 学生の学修を促すシラバスの書き方2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      日本大学 生物資源科学部 FD研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生の学びを促進するアクティブ・ラーニングと授業設計の必要性2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      帝京大学 第3回FD・SDセミナー
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生の学びを促進するアクティブ・ラーニング、シラバス、授業設計2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      国士舘大学FD研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングを機能させる授業デザイン2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      拓殖大学工学部FDワークショップ
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系講義形式授業における1回(100分)の授業デザインWS提供2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      広島工業大学FD研修会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系講義形式授業に特化したFDプログラム開発2018

    • Author(s)
      榊原暢久、吉田博
    • Organizer
      2018年度大学教育カンファレンス in 徳島
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 講義系基礎科目でアクティブラーニングを導入するための授業設計2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      名古屋産業大学FD研修会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 工学系数学授業へのアクティブラーニング導入支援2018

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      日本数学会・工学系数学基礎教育研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 芝浦工業大学における「理工学教育共同利用拠点」実施プログラムの現状と課題2018

    • Author(s)
      榊原暢久、奥田宏志、ホートン広瀬恵美子
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 理工系分野におけるFDプログラム開発(ver3.0)の成果と課題2018

    • Author(s)
      吉田博、榊原暢久
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 「理工系講義形式授業において学生の学習を促進する授業デザイン」WS提供2017

    • Author(s)
      榊原暢久、吉田博
    • Organizer
      SPODフォーラム2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 理工系分野におけるFDプログラム開発の展開3.0ver2017

    • Author(s)
      榊原暢久、吉田博
    • Organizer
      SPODフォーラム2017ポスターセッション
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 授業改善のための学生関与の可能性・SCOT活動を中心として2017

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      神奈川工科大学・北里大学FD勉強会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 工学教育でアクティブラーニングを導入し実践する上で必要なこと2017

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      大阪府立大学・工学FDセミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 学生、教員、職員による三位一体のFD2017

    • Author(s)
      榊原暢久
    • Organizer
      東洋英和女学院大学FD研修会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] 実務家教員の理論と実践2021

    • Author(s)
      川山竜二 他14名
    • Total Pages
      278
    • Publisher
      社会情報大学院大学出版部
    • ISBN
      9784910255057
    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi