• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Comparative Study on Sience Classes at elementary and secondary schools between Japan and Korea

Research Project

Project/Area Number 17K00984
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo Gakugei University (2019)
Teikyo University (2017-2018)

Principal Investigator

MITSUISHI Hatsuo  東京学芸大学, 次世代教育研究センター, 名誉教授 (10157547)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords環境教育 / 授業研究 / 生活科 / 総合的な学習の時間 / 授業プログラム開発 / 教材開発 / イリオモテヤマネコ / 理科・科学教育 / 授業プランの作成 / 日韓比較研究 / 教科書比較 / 自然・環境学習 / ヤマネコ / 環境保全 / 初等学校 / 科学教育 / 生活科教育 / 国際比較研究 / 韓国 / 教育課程 / 義務教育段階 / 理科教育 / 国際比較
Outline of Final Research Achievements

1. Focusing on the actual changes in textbooks of the life environmental study in Korea, I obtained the textbooks and examined / considered the characteristics of the typical changes and the purpose of the changes. 2. I compared the awareness of the ecology and morphology of wild cats (endangered species) living in South Korea and Japan (Iriomote Island) with environmental education practices related to conservation of wild cats, and prototyped a "wildcat learning" program, as well as a trial training program for teacher training. I made a report and examined it and actually conducted a lesson study. 3. Although research exchanges with Korean teachers as a comparative study with South Korea could not be carried out as planned, I participated a seminor planed by the National Teacher Training Institute in South Korea, I lectured about practices of life environmental studies and Integrated study ,and we exchanged opinions and information regarding class study with local faculty members.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1.イリオモテヤマネコを含む西表島の自然環境は、世界自然遺産の推薦候補地であり、イリオモテヤマネコに関わる環境教育並びにESDsに関わる学習プログラムが求められている。本研究は、その学習プログラムの試作品であるとともに、教材開発の手引きになるものである。 2.授業研究は当該の教師と学校等が主体的に行われることが重要であるというコンセプトから、本学習プログラムは、当該の教師と学校を支援するためのシステムと素材を提供するというスタンスに立つことの重要性を提案した。3.生活科並びに総合的学習の優れた実践が、西表島でも行われていることを発信することができた。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (23 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Int'l Joint Research (4 results) Journal Article (6 results) (of which Open Access: 5 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 6 results,  Invited: 8 results) Book (3 results)

  • [Int'l Joint Research] 東北師範大学(中国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 韓国教員研修院(韓国)

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Int'l Joint Research] 東北師範大学(中国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Int'l Joint Research] 江原道教育庁(韓国)

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 「ヤマネコ学習」授業プログラムの着想とその教育実践的意味2020

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      豊かな自然・文化に支えられた「ヤマネコ学習」の授業づくり

      Volume: なし Pages: 3-17

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「ヤマネコ学習」授業プログラムの試作2020

    • Author(s)
      三石初雄・戸川久美・河野慶子
    • Journal Title

      豊かな自然・文化に支えられた「ヤマネコ学習」の授業づくり

      Volume: なし Pages: 27-44

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 「西表ヤマネコくらぶ」「ヤマネコ学習」と原体験2020

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      豊かな自然・文化に支えられた「ヤマネコ学習」の授業づくり

      Volume: なし Pages: 65-70

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 大学における教科の学びの教員養成における意味の検討2019

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センタープロジェクト報告書

      Volume: 1 Pages: 1-3

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 教師教育の課題とこれからの教職大学院を考える2019

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      東京学芸大学教員養成カリキュラム開発研究センター研究年報

      Volume: 18 Pages: 19-28

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教師の「熟達化」過程と校内研修基盤に関する考察2018

    • Author(s)
      三石初雄
    • Journal Title

      帝京大学大学院教職研究科年報

      Volume: 9 Pages: 1-10

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 教員養成・研修における教職大学院の役割を考える2020

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      2019 年度立命館大学教職大学院 教育実践探究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本の授業研究と教師2019

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      韓国教員研修院済州島シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 資質・能力論と教師の専門職性育成2019

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      東北師範大学・教師教育国際シンポジウム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 価値選択的課題と授業づくり2019

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      子どもと教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 日本における校内研究/授業研究の特徴と近年の先駆的取り組み2018

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      第2回国際行政・学校改革研究大会(於華東師範大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本の教育課程改訂といくつかの検討課題2018

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      東北師範大学学術講演会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] SoTL の知見からみた「教員養成ならではの教職員 PD プログラム」 の改良 -「学内教員の授業を活用したPDプログラム」を中心にー2018

    • Author(s)
      三石初雄(共同)
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 日本の授業研究と教師2017

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      韓国・江原道教育庁の「2017年江原教育の希望探し」海外研修
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] 日本における新学習指導要領改訂の特徴2017

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      中国・東北師範大学・比較研究会1
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] “満州”教科書を通して学校教育を考える2017

    • Author(s)
      三石初雄
    • Organizer
      中国・東北師範大学・比較研究会2
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 今だからこそ「子ども発」の学びを2020

    • Author(s)
      行田稔彦・船越勝・三石初雄
    • Total Pages
      407
    • Publisher
      新評論
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 新しい時代の教育課程(第4版)2019

    • Author(s)
      三石初雄(共著)
    • Total Pages
      353
    • Publisher
      有斐閣
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 新しい時代の教育課程〔第4版〕2018

    • Author(s)
      田中 耕治、水原 克敏、三石 初雄
    • Total Pages
      366
    • Publisher
      有斐閣
    • ISBN
      9784641221079
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi