• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of TExperimental Mathematics Approach Materials with Digital blackborad and Textbook.

Research Project

Project/Area Number 17K00985
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo University of Science

Principal Investigator

Shimizu Katsuhiko  東京理科大学, 理学部第一部数学科, 教授 (00192609)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥2,210,000 (Direct Cost: ¥1,700,000、Indirect Cost: ¥510,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Keywords実験数学 / 電子黒板 / ICT活用 / 教材開発 / 数学実験 / 数学教育 / ICTの活用 / 実験 / 情報科教育 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

This study focused on use of experimental approach in mathematics with digital blackboard and textbook. Experimental approach in mathematics with those ICT make students possible to engage active learning (ex., RLA approach). In this study, several teaching materials had developed for highschool students.
Because of Covid-19, actual trails were not able to be vconducted. But, alternative trials had done for preservice teachers in university.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育におけるICTの活用ならびに主体的な学習活動として、本研究で開発した教材は数学教育の実践に資すると考えられる。
また、実験数学的アプローチは、今回の改訂で導入される理数探求や、課題研究において、有効な学習指導の方法として、有力な選択肢を与えると考えられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (11 results)

All 2021 2019 2018 2017

All Journal Article (6 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (5 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] 高等学校理数探究基礎における実験数学を用いた授業モデルの提案と授業実践-RLAとSRPに基づいた探究のモデルによる創造性の育成を目指して―2021

    • Author(s)
      松本昌也、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会第54回秋期研究大会

      Volume: 54

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 「仮説検定の考え方」の指導に関する実践研究2021

    • Author(s)
      半田真、清水克彦
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 6 Pages: 33-44

    • NAID

      40022527043

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校数学科「数学Ⅰ」における統計指導での 変数変換の扱いに関する実践研究2019

    • Author(s)
      半田真、清水克彦
    • Journal Title

      東京理科大学教職教育研究

      Volume: 3 Pages: 1-10

    • NAID

      40022275296

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] ドミノタイリングから現れる数列について2018

    • Author(s)
      栗崎祐樹、清水克彦
    • Journal Title

      日本数学教育学会誌第100巻臨時増刊

      Volume: 100 Pages: 559-559

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 数学ソフトウエア等の電子黒板との連携的使用について2018

    • Author(s)
      清水克彦
    • Journal Title

      数式処理

      Volume: Vol.24, No.1 Pages: 14-20

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 次世代型教員研修プログラム開発における数学ソフトウエアの活用2017

    • Author(s)
      清水克彦
    • Journal Title

      Teacher Teaching with Technology Japan

      Volume: Vol.21 Pages: 76-79

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高等学校理数探究基礎における実験数学を用いた数学研究方法の基礎的検討2021

    • Author(s)
      松本昌也、清水克彦
    • Organizer
      日本科学教育学会 第45回(鹿児島)年会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 算数・数学における系統性・連続性を踏まえたアプローチー中1ギャップに対する現場の声から2021

    • Author(s)
      西森文香、清水克彦
    • Organizer
      第103回全国算数数学教育研究(埼玉)大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] イングランドの必修教科書''Compute-IT''の内容の検討2019

    • Author(s)
      小松崎梨那、清水克彦
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 解説動画を作成する問題づくり」の活動の効果検証2019

    • Author(s)
      金森千春、清水克彦
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Developing A Video Clip for Mathematics Class at Night High School2019

    • Author(s)
      K.Hara,Y.Watanabe,K.Shimizu
    • Organizer
      International Conference on Educational Technologies
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi