• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A Research on the Evaluation of Understanding of Programming Learning

Research Project

Project/Area Number 17K00989
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOsaka Electro-Communication University

Principal Investigator

Kanemune Susumu  大阪電気通信大学, 工学部, 教授 (00377045)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Keywordsプログラミング教育 / 情報科学教育 / 教育用プログラミング言語 / ドリトル / ビットアロー / Python / 情報教育 / 科学教育 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

In this study, the process of understanding programming by first-time students was examined. In elementary schools, we developed and published drill materials for lower, middle, and upper grades that enable students to understand the basics of programming-like thinking and the basics of computer science. In junior and senior high schools, the textbooks organized the contents of the study and were made available as class materials by textbook companies.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、初学者がプログラミングを理解する過程を検討した。小学校においては各教科で利用が可能なプログラミングの基本的な考え方を整理した。中学校においては「技術・家庭」で扱われる学習内容を整理した。高等学校においては「情報I」および「情報II」で扱われる学習内容を検討・整理した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (39 results)

All 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (11 results) (of which Peer Reviewed: 11 results) Presentation (13 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results,  Invited: 6 results) Book (11 results) Remarks (4 results)

  • [Journal Article] 学校教育でのプログラミング必修化と情報専門家への期待2019

    • Author(s)
      兼宗進
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: Vol.5, No.1 Pages: 9-16

    • NAID

      170000150163

    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 情報システムにおけるデータベースの仕組みを学ぶ共通教科「情報」の授業の開発と評価2019

    • Author(s)
      白井詩沙香, 長瀧寛之, 竹中一平, 武本康宏, 田邊則彦, 兼宗進
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: Vol.5, No.3 Pages: 23-34

    • NAID

      170000180481

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小中高で必修化されるプログラミング教育とそれに向けた研究の紹介2019

    • Author(s)
      兼宗進
    • Journal Title

      電子情報通信学会ソサイエティマガジンB*PLUS

      Volume: No.50 Pages: 92-99

    • NAID

      130007700413

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] データベース導入学習のためのマンガ教材の開発と評価2018

    • Author(s)
      白井詩沙香, 竹中一平, 長瀧寛之, 兼宗進
    • Journal Title

      日本教育工学会論文誌

      Volume: Vol.42, No.Suppl. Pages: 109-112

    • NAID

      130007546388

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Creating original Bebras tasks by high school students2018

    • Author(s)
      Hiroki Manabe, Seiichi Tani, Susumu Kanemune
    • Journal Title

      The 30th International Olympiad in Informatics (IOI 2018)

      Volume: IOI2018 Pages: 99-110

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 意味の理解に着目させる漢字学習ソフト「熟語マニア」の開発と評価2018

    • Author(s)
      間辺美樹, 並木美太郎, 兼宗進, 間辺美恵子, 間辺広樹
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: Vol.4, No.1 Pages: 16-30

    • NAID

      170000149320

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Webブラウザを用いたプログラミング学習支援環境Bit Arrowの設計と評価2018

    • Author(s)
      長島和平, 長慎也, 間辺広樹, 兼宗進, 並木美太郎
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: Vol.4, No.1 Pages: 57-69

    • NAID

      170000149323

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学・高校生に対し並行処理を意識させる自動化システム教材の開発2017

    • Author(s)
      鎌田敏之, 恩田健司, 本多満正, 兼宗進
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: Vol.10, No.1 Pages: 33-44

    • NAID

      130007821290

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校における複数言語によるプログラミング教育の提案2017

    • Author(s)
      間辺広樹, 長島和平, 並木美太郎, 長慎也, 兼宗進
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: Vol.3, No.3 Pages: 29-41

    • NAID

      170000149007

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] データベースと情報システムを学習する授業の提案と実践2017

    • Author(s)
      兼宗進, 白井詩沙香, 竹中一平, 長瀧寛之, 小林史弥, 島袋舞子, 田邉則彦
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌教育とコンピュータ(TCE)

      Volume: Vol.3, No.3 Pages: 18-28

    • NAID

      170000149006

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 拡張現実感を用いたソートアルゴリズム学習教材の提案2017

    • Author(s)
      島袋舞子, 林康平, 兼宗進
    • Journal Title

      日本バーチャルリアリティ学会論文誌

      Volume: Vol.22, No.2 Pages: 199-208

    • NAID

      130005701304

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 新学習指導要領で情報科に求められるもの2020

    • Author(s)
      兼宗進
    • Organizer
      北海道高等学校教育研究会, 第57回研\ 究大会「情報部会」
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] :2020年代の情報教育とその未来2019

    • Author(s)
      兼宗進, 新津勝二
    • Organizer
      情報処理学会 コンピュータと教育研究会, CE(153)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 初等・中等・高等教育の連携とその構築に向けて2019

    • Author(s)
      兼宗進, 布施泉
    • Organizer
      日本情報科教育学会第12回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] 小中校で必修化されたプログラミング教育を概観する2019

    • Author(s)
      兼宗進
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] プログラミング教育の課題と展望2019

    • Author(s)
      兼宗進
    • Organizer
      日本教育情報化振興会, 教育の情報化推進フォーラム総括パネルディスカッション
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Invited
  • [Presentation] DNCLのオンラインプログラミング学習環境「どんくり」の開発2019

    • Author(s)
      本多佑希, 兼宗進
    • Organizer
      情報処理学会, 第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Proposed Data Science Library for Computer Science Education in High Schools2018

    • Author(s)
      Fumiya Kobayashi, Shizuka Shirai, Susumu Kanemune
    • Organizer
      10th International Conference on Teaching Statistics
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] プログラミング学習支援環境Bit Arrowの教員支援機能の設計と試作2018

    • Author(s)
      長島和平, 堀越将之, 長慎也, 間辺広樹, 兼宗進, 並木美太郎
    • Organizer
      情報処理学会, 情報教育シンポジウム(2017)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Design and development of bit arrow: a web-based programming learning environment2018

    • Author(s)
      Kazuhei Nagashima, Shinya Cho, Masayuki, Hiroki Manabe, Susumu Kanemune, Mitaro Namiki
    • Organizer
      ICETC '18 Proceedings of the 10th International Conference on Education Technology and Computers
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Three Types of Practical Examples of Programming Education at Elementary Schools in Japan2018

    • Author(s)
      Yuki Kobayashi, Susumu Kanemune, Shizuka Shirai, Hidenari Usui, Takumi Shimizu
    • Organizer
      EdMedia: World Conference on Educational Media and Technology
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of Learning Material toward Basic Understanding of Information Systems for Secondary Schools2017

    • Author(s)
      Kamada Toshiyuki, Honda Mitsumasa, Kanemune Susumu
    • Organizer
      IPSJ-CE 141 International Conference
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Informatics and Programming Education at Primary and Secondary Schools in Japan2017

    • Author(s)
      Susumu KANEMUNE, Shizuka SHIRAI, Seiichi TANI
    • Organizer
      The 29th International Olympiad in Informatics (IOI 2017)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 新課程におけるプログラミングへの期待2017

    • Author(s)
      兼宗進
    • Organizer
      東京都高等学校情報教育研究大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Book] ドリルの王様 1,2年のたのしいプログラミング2019

    • Author(s)
      兼宗進監修, 島袋舞子著
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      新興出版社啓林館
    • ISBN
      9784402391478
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Book] ドリルの王様 3,4年のたのしいプログラミング2019

    • Author(s)
      兼宗進監修, 島袋舞子著
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      新興出版社啓林館
    • ISBN
      9784402391485
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ドリルの王様 5,6年のたのしいプログラミング2019

    • Author(s)
      兼宗進監修, 島袋舞子著
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      新興出版社啓林館
    • ISBN
      9784402391492
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] 小学校プログラミング教育の研修ガイドブック2019

    • Author(s)
      小林祐紀, 兼宗進, 中川一史 監修・編著
    • Total Pages
      112
    • Publisher
      翔泳社
    • ISBN
      9784798159461
    • Related Report
      2019 Annual Research Report 2018 Research-status Report
  • [Book] Bit Arrowで始める プログラミング事例集2019

    • Author(s)
      兼宗進ほか
    • Total Pages
      33
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Book] ドリルの王様 3,4年の楽しいプログラミング2019

    • Author(s)
      兼宗進, 島袋舞子
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      新興出版社啓林館
    • ISBN
      9784402391485
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] ドリルの王様 5,6年の楽しいプログラミング2019

    • Author(s)
      兼宗進, 島袋舞子
    • Total Pages
      96
    • Publisher
      新興出版社啓林館
    • ISBN
      9784402391492
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] これで大丈夫! 小学校プログラミングの授業 3+αの授業パターンを意識する[授業実践39]2018

    • Author(s)
      小林 祐紀、兼宗 進、白井 詩沙香、臼井 英成
    • Total Pages
      208
    • Publisher
      翔泳社
    • ISBN
      9784798156408
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 【東書教育シリーズ】ドリトルによるプログラミング学習2017

    • Author(s)
      兼宗進、村松浩幸、上野耕史
    • Total Pages
      11
    • Publisher
      東京書籍
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] テラと7人の賢者2017

    • Author(s)
      兼宗 進、Tim Bell、倉島 一幸、白井 詩沙香
    • Total Pages
      128
    • Publisher
      学研プラス
    • ISBN
      4052046536
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] コンピューターを使わない小学校プログラミング教育 “ルビィのぼうけん”で育む論理的思考2017

    • Author(s)
      小林 祐紀、兼宗 進、小林 祐紀、兼宗 進、小林 祐紀、兼宗 進
    • Total Pages
      68
    • Publisher
      翔泳社
    • ISBN
      4798152617
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] ドリルの王様-楽しいプログラミング- 解説サイト

    • URL

      https://es-drill.eplang.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] 教育用プログラミング言語「ドリトル」情報ページ

    • URL

      https://dolittle.eplang.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] オンラインプログラミング環境 ビットアロー(Bit Arrow)

    • URL

      https://bitarrow.eplang.jp/

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Remarks] DNCL学習環境「どんくり」

    • URL

      https://dolittle.eplang.jp/dncl

    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi