• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of curriculum for programming education in elementary school in Japan

Research Project

Project/Area Number 17K00993
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionFukuoka Institute of Technology , Junior College

Principal Investigator

Ishizuka Takeharu  福岡工業大学短期大学部, 情報メディア学科, 教授 (70293602)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 堀田 龍也  東北大学, 情報科学研究科, 教授 (50247508)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords小学校プログラミング教育 / プログラミング的思考 / 小学校 / プログラミング教育 / 教材 / カリキュラム / 小学校プログラミング / プログラミング教材 / プログラミング / 評価 / 情報科学教育 / 科学教育 / 情報教育 / 小学校教育
Outline of Final Research Achievements

Programming education in elementary school of Japan have started in 2020. In Japan, the curriculum is originally created by each school according to the curriculum guidelines by Ministry of Education, Culture, Sports, Science and Technology of Japan. However, programming education is the first time for most of elementary schools in Japan, many elementary schools have difficulty in creating curriculum on it.
In this study, guidelines and teaching materials that can be used as a reference when making a curriculum for elementary school programming education were developed. In particular, learning materials and teaching materials that can be used from the lower grades to connect the contents of subjects' learning with programming thinking were developed. Therefore, it is expected that children can smoothly connect to the actual coding experience in the middle and upper grades in elementary school.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究の学術的な意義は、小学5年生の算数でプログラミング体験が学習指導要領に例示されており、また、そのためには小学4年生頃にプログラミングの基礎を学習することが望ましいと小学校プログラミング教育の手引きなどでは示されているが、既存の低学年からの学習に含まれるプログラミング的思考の概念をプログラミングと結びつけるための学習を低学年から発達段階に応じて提案できたところにある。
また、社会的意義としては、GIGAスクール構想に対応した教材開発も併せて行った結果、小学校現場に導入しやすく、かつ実施した学校の教員の評価や児童の意識の向上がみられる学習内容及び教材を開発し、提供できる様にした点があげられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (9 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 3 results) Presentation (3 results) (of which Invited: 2 results) Book (1 results) Remarks (2 results)

  • [Journal Article] 小学校プログラミング教育カリキュラム設計のための指針の提案2021

    • Author(s)
      石塚丈晴、弘中大介、堀田達也
    • Journal Title

      日本情報科教育学会誌

      Volume: 14-1 Pages: 47-53

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 小学校低学年からを対象としたプログラミングの基本処理を身に付ける教材及びアプリの開発2020

    • Author(s)
      石塚丈晴、弘中大介、堀田龍也
    • Journal Title

      情報処理学会情報教育シンポジウム

      Volume: SSS2020 Pages: 164-169

    • NAID

      170000184111

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Design for Curriculum on Programming Education in Primary Schools of Japan from 20202019

    • Author(s)
      Takeharu Ishizuka, Daisuke Hironaka, Tatsuya Horita
    • Journal Title

      Local Proceedings of ISSEP 2019

      Volume: - Pages: 99-101

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 小学校におけるプログラミング教育2019

    • Author(s)
      石塚丈晴
    • Organizer
      小学校プログラミング教育フォーラム(日本教育工学会SIG連携フォーラム)、熊本市
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校における情報科学教育の可能性2018

    • Author(s)
      石塚丈晴
    • Organizer
      小学校プログラミング教育フォーラム(日本教育工学会SIG連携フォーラム)、鹿児島大学
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 小学校低学年向けプログラミング学習実践の設計2017

    • Author(s)
      石塚丈晴・弘中大介・堀田龍也
    • Organizer
      第43回 全日本教育工学研究協議会全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 情報社会を支える教師になるための教育の方法と技術(第13章「プログラミング教育」執筆)2019

    • Author(s)
      堀田龍也、佐藤和紀編著、石塚丈晴他著
    • Total Pages
      256
    • Publisher
      三省堂
    • ISBN
      9784385362649
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Remarks] コット CoT コンピュテーショナルシンキング

    • URL

      https://www.cot.world/

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Remarks] 夏休み小学生向けプログラミング教室「プログラミングって何だろう?」を開催しました!

    • URL

      http://www.jc.fit.ac.jp/news/archives/2610

    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi