Development of experimental training materials in early engineer education for students with various disabilities
Project/Area Number |
17K00995
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Tokyo National College of Technology |
Principal Investigator |
Nishimura Makoto 東京工業高等専門学校, 情報工学科, 講師 (80259829)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
高橋 三男 東京工業高等専門学校, 物質工学科, 教授 (40197182)
大塚 友彦 東京工業高等専門学校, 電子工学科, 教授 (80262278)
清水 昭博 東京工業高等専門学校, 機械工学科, 教授 (90149914)
松井 義弘 東京工業高等専門学校, 電気工学科, 教授 (40300545)
大前 佑斗 東京工業高等専門学校, 電気工学科, 助教 (00781874)
濱住 啓之 東京工業高等専門学校, 電気工学科, 教授 (30822027)
一戸 隆久 東京工業高等専門学校, 電子工学科, 准教授 (40290720)
城石 英伸 東京工業高等専門学校, 物質工学科, 准教授 (30413751)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | 工学教育 / 障害学生支援 |
Outline of Final Research Achievements |
For handicapped students, we have developed teaching materials of "Fundamental Engineering Laboratory" which is placed to the first year students of National Institute of Technology,Tokyo College.Mainly for students with hearing impairments, we have created video materials with subtitles that explains the contents of the experiment.We have developed a smartphone application for students with color blindness that detects colors during chemical reactions. In "Social Implementation Project", which is placed to the 4th year students, students developed teaching materials and deepened their understanding of the society in which healthy persons and handicapped persons coexist.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
高等専門学校における実験実習教材開発を通じて,障害を有する学生への合理的配慮を実現するための事例を蓄積した.実験実習は理工系の高等教育機関における基幹となる教育活動である.そこで合理的配慮を実現することは,障害者の社会進出を促し,その環境で学んだ健常な学生に共生の意識を醸成することが期待できる.これは障害者差別解消法の立法趣旨である共生社会の実現に資するものである.
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Report
(4 results)
Research Products
(22 results)