• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of experimental training materials in early engineer education for students with various disabilities

Research Project

Project/Area Number 17K00995
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo National College of Technology

Principal Investigator

Nishimura Makoto  東京工業高等専門学校, 情報工学科, 講師 (80259829)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高橋 三男  東京工業高等専門学校, 物質工学科, 教授 (40197182)
大塚 友彦  東京工業高等専門学校, 電子工学科, 教授 (80262278)
清水 昭博  東京工業高等専門学校, 機械工学科, 教授 (90149914)
松井 義弘  東京工業高等専門学校, 電気工学科, 教授 (40300545)
大前 佑斗  東京工業高等専門学校, 電気工学科, 助教 (00781874)
濱住 啓之  東京工業高等専門学校, 電気工学科, 教授 (30822027)
一戸 隆久  東京工業高等専門学校, 電子工学科, 准教授 (40290720)
城石 英伸  東京工業高等専門学校, 物質工学科, 准教授 (30413751)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
Keywords工学教育 / 障害学生支援
Outline of Final Research Achievements

For handicapped students, we have developed teaching materials of "Fundamental Engineering Laboratory" which is placed to the first year students of National Institute of Technology,Tokyo College.Mainly for students with hearing impairments, we have created video materials with subtitles that explains the contents of the experiment.We have developed a smartphone application for students with color blindness that detects colors during chemical reactions.
In "Social Implementation Project", which is placed to the 4th year students, students developed teaching materials and deepened their understanding of the society in which healthy persons and handicapped persons coexist.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

高等専門学校における実験実習教材開発を通じて,障害を有する学生への合理的配慮を実現するための事例を蓄積した.実験実習は理工系の高等教育機関における基幹となる教育活動である.そこで合理的配慮を実現することは,障害者の社会進出を促し,その環境で学んだ健常な学生に共生の意識を醸成することが期待できる.これは障害者差別解消法の立法趣旨である共生社会の実現に資するものである.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (22 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Peer Reviewed: 8 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] 実験科目における事前学習用ビデオ教材の活用2020

    • Author(s)
      一戸隆久, 新田武父
    • Journal Title

      東京工業高等専門学校研究報告書

      Volume: 51 Pages: 35-41

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 工学系学生のGRIT指標と社会人基礎力の関連性分析2019

    • Author(s)
      鈴木 慎也,木村 知彦,井口 雄紀,大塚 友彦
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 67 Issue: 4 Pages: 4_100-4_103

    • DOI

      10.4307/jsee.67.4_100

    • NAID

      130007687467

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 学生調査法による汎用的能力評価の有効性に関する考察2019

    • Author(s)
      安富義泰,大塚友彦,土居信数
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 67 Issue: 3 Pages: 3_66-3_71

    • DOI

      10.4307/jsee.67.6_66

    • NAID

      130007656284

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] Case Study of Improvement for Internal Quality Assurance (IQA) in Tokyo KOSEN at the last JABEE Accreditation in 20172019

    • Author(s)
      庄司良,大塚友彦
    • Journal Title

      Journal of JSEE

      Volume: 67 Issue: 1 Pages: 1_66-1_68

    • DOI

      10.4307/jsee.67.1_66

    • NAID

      130007586128

    • ISSN
      1341-2167, 1881-0764
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 酸素センサで魅力ある理科授業2018

    • Author(s)
      高橋三男
    • Journal Title

      理科の教育

      Volume: 790 Pages: 13-14

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 卒業研究による社会人基礎力向上効果に関する一考察2018

    • Author(s)
      木村知彦,大塚友彦
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 66 Pages: 77-81

    • NAID

      130007383904

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会人基礎力「前に踏み出す力」の主観的な評価手法に関する一考察2018

    • Author(s)
      井口雄紀,大塚友彦
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 66 Pages: 54-57

    • NAID

      130006549591

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 社会実装教育における枠組みの構築と実装活動の客観的・主観的評価手法の開発2017

    • Author(s)
      多羅尾進,林丈晴,大塚友彦
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 65 Pages: 29-34

    • NAID

      130005966851

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 科学技術イノベーション実現のための社会実装教育~社会実装コンテスト~2017

    • Author(s)
      佐藤知正,林丈晴,大塚友彦
    • Journal Title

      工学教育

      Volume: 65 Pages: 3-9

    • NAID

      130005966850

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 身近な材料を使い、ゼロから始めるものづくりスチロール容器で風力発電機を作る!(おもしろイベント報告②)2017

    • Author(s)
      清水昭博
    • Journal Title

      日本機械学会誌

      Volume: 120 Pages: 43-43

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 社会実装教育による学生の社会人基礎力への教育効果2019

    • Author(s)
      安富義泰,永井翠,大塚友彦
    • Organizer
      日本工学教育協会 令和元年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 温度情報を含む実習手順教示用動画2019

    • Author(s)
      清水昭博,中村源一郎, 藤野宏, 鈴木塔二, 降矢司, 小山幸平
    • Organizer
      日本機械学会 技術と社会部門講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] ビデオ教材による専門基礎実験の事前学習効果2019

    • Author(s)
      一戸隆久,新田武父
    • Organizer
      2019年度日本物理教育学会 第36回物理教育研究大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 手作り酸素センサを用いた理科教育への普及2018

    • Author(s)
      高橋三男
    • Organizer
      電気化学会第92回化学センサ研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ロウソクの消炎反応に関する教材開発-気流を考える-2018

    • Author(s)
      高橋三男,後藤顕一,羽田宜弘,川島徳道
    • Organizer
      日本化学会第99春季年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学生のコンピテンシーと「やり抜く力(GRIT)」との関連分析2018

    • Author(s)
      大塚友彦,鈴木慎也,木村知彦,井口雄紀
    • Organizer
      日本工学教育協会第66回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「社会実装フォーラム」の取組み2018

    • Author(s)
      一戸隆久,大塚友彦,多羅尾進,山下晃弘
    • Organizer
      日本工学教育協会第66回年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 物質工学分野における多様な障害を持った学生に対応した早期技術者教育における実験実習教材の開発(2)2018

    • Author(s)
      城石英伸,伊藤 篤子,庄司 良,高橋三男,中野雅之,石井宏幸,雑賀章浩,西村 亮
    • Organizer
      2018年電気化学秋季大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 物質工学分野における多様な障害を持った学生に対応した早期技術者教育における実験実習教材の開発(3)2018

    • Author(s)
      城石英伸,雑賀章浩,伊藤篤子,庄司 良,井手智仁,中野雅之,高橋三男,石井宏幸,西村 亮
    • Organizer
      電気化学会第86回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 「やり抜く力」の主観評価の有効性に関する考察2017

    • Author(s)
      大塚友彦
    • Organizer
      日本工学教育協会平成29年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 若手技術者の学び直しのためのMOOC教材開発-電気回路教材の開発-2017

    • Author(s)
      西村亮,竹岡久慈
    • Organizer
      日本工学教育協会平成29年度工学教育研究講演会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 物質工学分野における多様な障害を持った学生に対応した早期技術者教育における実験実習教材の開発(1)2017

    • Author(s)
      城石 英伸,伊藤 篤子,庄司 良,高橋 三男,中野 雅之,井手 智仁,金澤 亮一,石井 宏幸,雑賀 章浩,西村 亮
    • Organizer
      2017年電気化学秋季大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi