Development of Japanese STEM sducational system adopting digital fabrication
Project/Area Number |
17K01012
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Miyagi University of Education |
Principal Investigator |
KADOTA Kazuo 宮城教育大学, 教育学部, 准教授 (30756490)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村松 浩幸 信州大学, 学術研究院教育学系, 教授 (80378281)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2020-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2019)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,470,000 (Direct Cost: ¥1,900,000、Indirect Cost: ¥570,000)
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Keywords | STEM教育 / 技術教育 / デジタルファブリケーション / 3Dプリンタ / ロボット教育 / ロボット / ラジコンカー / 3Dプリンタ / アクティブ・ラーニング / カリキュラム開発 / 教材開発 / 機械要素 |
Outline of Final Research Achievements |
STEM education is spreading in foreign countries. And also, digital fabrication which utilized a digital machine such as a 3D printer or a laser cutter are spreading. In this study, we carried out the investigation research of STEM education in the Taiwanese school and teacher training and workshops about STEM education using a 3D printer. This study was performed to develop Japanese STEM educational system using digital fabrication under the new education guidelines by the Ministry of Education.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
この研究期間内においてもSTEM教育はさらに世界中に広がりが見られたが,2020年度から小学校,2021年度から中学校で開始される新学習指導要領にはこれらの文言は見受けられない。一方で日本では学校外の塾や教室でSTEM教育に取り組む事例が見受けられる。本研究では世界の教育の潮流として広がりつつあるSTEM教育について,3Dプリンタやレーザー加工機等のデジタル工作機械などを活用しながら,日本の新学習指導要領の内容を踏まえた日本型STEM教育システムの開発を行った意義は大きい。
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Report
(4 results)
Research Products
(42 results)