• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

International relations of education reform in the Meiji era revealed from students' science notes

Research Project

Project/Area Number 17K01022
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionTokyo University of Science (2018-2020)
Niigata University (2017)

Principal Investigator

Okiharu Fumiko  東京理科大学, 教育支援機構, 准教授 (60409050)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 小林 昭三  新潟大学, 人文社会科学系, 名誉教授 (10018822)
種村 雅子  大阪教育大学, 教育学部, 教授 (30263354)
土佐 幸子  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (40720959)
岡野 勉  新潟大学, 人文社会科学系, 教授 (30233357)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords物理教育史 / 明治期 / 筆記 / 簡易実験 / 後藤牧太 / 小学校生徒用物理書 / 明治中期 / 櫻井房記 / 小学校生徒用物理書の使用実態 / 物理筆記 / 第五高等中学校 / 東京物理学講習所 / 水準器 / 東京大学理学部仏語物理学科 / 東京理科大学 / 実験 / 師範学校 / 理科教育史 / 科学筆記 / 国際的関連
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was investigation and analysis how Japanese-style science education, which was in the Japanese climate in the middle of the Meiji era, matured and reached international standards, focusing on the students’ notes in the secondary and higher education stages at that time. Although the number of physics notebooks of normal school students in the middle of the Meiji era that remained until now was small, it is clarified by the analysis of notebooks that education was carried out while incorporating the latest scientific topics based on imported textbooks even after the turning point of the Japanese science education in 1886.
In addition, the usage record of "Physics Book for Elementary School Students" by Makita Goto et al. who influenced physics education in Asia can be found in Gunma, Niigata, Saitama, and Shizuoka prefectures, and also used until as late as 1902.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

日本の科学教育が成熟してきた明治20年頃の師範学校や中等教育の教育実態を、現在まで残っている数少ない当時の生徒の筆記の記述内容から明らかにできた.また櫻井房記や小川正孝など日本の高等教育の初期の卒業生らによる授業記録も残っていることが明らかとなった.筆記は実際の授業に基づいて記述されており、当時の日本の科学教育の実態を明らかにするための大変貴重な一次資料であるため、本研究で得られた成果は意義があると考えられる.

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (42 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (11 results) (of which Open Access: 4 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (31 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results,  Invited: 2 results)

  • [Journal Article] 授業筆記や学会誌等で解明する科学教育 150年の史的新実相とその現代的再創成2020

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Journal Title

      2020PCカンファレンス論文集

      Volume: - Pages: 207-210

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 開国前後の授業筆記で探る能動学習法の深化形成過程 -理数工学習データ解明とICTを活用した再創成を目指して-2020

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子
    • Journal Title

      CIEC春季カンファレンス論文集

      Volume: 11 Pages: 19-26

    • NAID

      40022215411

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 近代教育の確立期における物理教育の実態2020

    • Author(s)
      興治文子、小林昭三、大石和江、生源寺孝浩
    • Journal Title

      科学史研究

      Volume: 58 Pages: 389-390

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 授業筆記他で読み解く「科学・理科」教育150年の史的実相とその現実的再構成2020

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子、生源寺孝浩、大石和江
    • Journal Title

      科学史研究

      Volume: 58 Pages: 387-389

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 宇治橋正則理科筆記に見る明治25年電磁気学習の実態とそのAL型学習への再構成2020

    • Author(s)
      生源寺孝浩、小林昭三、興治文子
    • Journal Title

      科学史研究

      Volume: 58 Pages: 391-392

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治時代の生徒は理科をどう学んだのか ~アクティブ・ラーニング事始め~2019

    • Author(s)
      興治文子、小林昭三
    • Journal Title

      2019PCカンファレンス論文集

      Volume: - Pages: 133-135

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 100-200年前の授業記録や筆記で読み解く科学教育史的新知見とその現代的再構成2019

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子
    • Journal Title

      2019PCカンファレンス論文集

      Volume: -

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] 明治150年の科学授業筆記で解明する能動的学習法の今日的再構成と創新法2018

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子,大石和江
    • Journal Title

      2018PCカンファレンス論文集

      Volume: ‐ Pages: 342-345

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 明治150年に挑んだ能動学習型力学授業の最新ICT活用による現代的再構成と新展開2017

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子
    • Journal Title

      2017PCカンファレンス論文集(コンピュータ利用教育学会)

      Volume: 2017PCC Pages: 313-316

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 物理教育の魅力と新潟の物理教育2017

    • Author(s)
      興治文子
    • Journal Title

      新潟 物理教育(日本物理教育学会新潟支部)

      Volume: 21 Pages: 35-43

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 生活文脈を含めた小学校理科授業の有効性2017

    • Author(s)
      土佐幸子、大黒淑乃
    • Journal Title

      新潟大学教育学部研究紀要人文・社会科学編(新潟大学教育学部)

      Volume: 10(1) Pages: 299-308

    • NAID

      120006763208

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 流体圧力とE. H. Grafの浮力背理をめぐる遠隔学習型アクティブラーニング2021

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      UeLA&JADE合同フォーラム
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 流体圧力の能動的深い学び法とE.H.Graf’s「浮力背理」2021

    • Author(s)
      小林昭三,小栗美香,伊藤克美,興治文子
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 明治期女子師範学校生徒の物理筆記に記載された水圧実験に対する欧米教科書の影響2021

    • Author(s)
      興治文子,小林昭三
    • Organizer
      日本物理学会第76回年次大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 授業筆記や学会誌等で読み解く150年を迎えた科学教育の史的真相と教訓2020

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      日本科学史学会第67回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 生徒筆記にみる明治20年代の後藤牧太の簡易物理実験の普及2020

    • Author(s)
      興治文子,小林昭三
    • Organizer
      日本理科教育学会第70回全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 明治期の学会誌や授業筆記で読み解く理学や実学の簡易実験法と能動的学習法2020

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 明治期の物理筆記や簡易実験で探る能動的物理学教授法とその現代的再創成2020

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子
    • Organizer
      日本物理学会2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 明治期の女子師範学校生徒の物理筆記と後藤牧太およびその国際的関連2020

    • Author(s)
      興治文子,小林昭三
    • Organizer
      日本物理学会2020年秋季大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 開国150年前後の科学授業筆記で探る能動学習法の深化形成過程とそのICT時代的再構成2020

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子、生源寺孝浩
    • Organizer
      日本物理学会第75回年次大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Science education in the late 1800s in Japan clarified by student notebooks2019

    • Author(s)
      Fumiko Okiharu
    • Organizer
      International conference on “Knowledge on the move”
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research / Invited
  • [Presentation] Investigation on Historical True Situation of Physics Education by Searching for Students’ Notes in Meiji and Modern Reconstruction of Those Valuable Teaching Materials2019

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi, Fumiko Okiharu
    • Organizer
      GIREP-ICPE-EPEC-MPTL2019 Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] A study of characteristics of initial physics education in Japan based on students’ notebooks2019

    • Author(s)
      Fumiko Okiharu, Akizo Kobayashi
    • Organizer
      GIREP-ICPE-EPEC-MPTL2019 Conference
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 授業筆記他で読み解く100-200年前の科学教育の史的実相と現代的再構成2019

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子、大石和江、生源寺孝浩
    • Organizer
      日本物理学会2019年秋季大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 100-200年前の科学授業記録や授業筆記から読み解く能動的深層学習法2019

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会 第15回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 五高での明治23年の櫻井房記の物理授業についての考察2019

    • Author(s)
      興治文子,小林昭三,大石和江
    • Organizer
      日本物理学会第74回年次大会,九州大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業筆記で読み解く科学教育150年の歩とそのICT時代における再創生2019

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子,大石和江
    • Organizer
      日本物理学会第74回年次大会,九州大学(福岡県福岡市)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 近150年の物理学筆記から読み解く物理教育の価値ある新実相と新創生2019

    • Author(s)
      小林昭三
    • Organizer
      NPO法人理科カリキュラムを考える会主催第20回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Investigations on true status of science education by searching students’ notes in Meiji and modern reconstruction of historically valuable materials of Meiji-1502018

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi, Fumiko Okiharu
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education, Hualien, Taiwan
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Historical analysis for popularization of physics in Japan by students’ notes in terms of international perspective around 18802018

    • Author(s)
      Fumiko Okiharu, Akizo Kobayashi
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education, Hualien, Taiwan
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 明治23年櫻井房記による物理授業を授業筆記から読み解く2018

    • Author(s)
      興治文子,小林昭三,大石和江
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会,同志社大学(京都府京田辺市)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業筆記で解明する明治150年の科学教育史的な新実態とICT活用によるその現代的再構成2018

    • Author(s)
      小林昭三,興治文子,大石和江
    • Organizer
      日本物理学会2018年秋季大会,同志社大学(京都府京田辺市)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 物理教育において、学びを助けるアクティブ・ラーニングとは?-国際比較研究を基に2018

    • Author(s)
      土佐幸子
    • Organizer
      CIEC第116回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] Light Recombination Mirrors, "Simple and Beautiful Experiments XI by LADY CATS and Science Teachers’ Group"2018

    • Author(s)
      Masako TANEMURA, Kyoko ISHII, Fumiko OKIHARU, Asako KARIYA, Shoma Sato, Haruka Sasaki, Manami Koizumi and Shingo Ikeda
    • Organizer
      2018 International Conference of East-Asian Association for Science Education, Hualien, Taiwan
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 明治20年代の新潟県師範学校における物理教育および実験の実態2018

    • Author(s)
      興治文子、小林昭三
    • Organizer
      日本物理学会第73回年次大会・東京理科大学(千葉県野田市)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 明治150年と同100年を期す科学教育筆記等実録の調査解明とその現代的再創生2018

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子、土佐幸子、畠山森魚
    • Organizer
      日本物理学会第73回年次大会・東京理科大学(千葉県野田市)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 明治150年程迄の授業記録探索研究で解明する科学教育の実装と今日的価値2017

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子
    • Organizer
      日本科学史学会第64回年会総会・香川大学(香川県高松市)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ICT・IoTが科学教育に拓く能動学習型イノベーション(科学教育150年が挑んだ課題を未来へどう改新)2017

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子
    • Organizer
      日本リメディアル教育学会第13回全国大会・日本文理大学(大分県大分市)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 明治中期の新潟県師範学校生徒の物理筆記と物理教育2017

    • Author(s)
      興治文子、小林昭三、石井大輔、坪川達郎
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会・岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 明治150年の科学筆記や教案で探る史的価値ある能動的学習教材とICT-IoT活用型能動学習によるその現代的再構成2017

    • Author(s)
      小林昭三、興治文子
    • Organizer
      日本物理学会2017年秋季大会・岩手大学(岩手県盛岡市)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 特別支援学校におけるアクティブ・ラーニングの有効性 -理科およびプログラミング教育の実践を中心として-2017

    • Author(s)
      前田友子、種村雅子
    • Organizer
      日本特殊教育学会第55回大会・名古屋国際会議場(愛知県名古屋市)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Historical Researches of Students' Physics Notes and ICT-based Reconstruction of Valuable Teaching Materials in Meiji2017

    • Author(s)
      Akizo Kobayashi and Fumiko Okiharu
    • Organizer
      GIREP-ICPE-EPEC2017, University of Ireland(Dublin City, Ireland)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi