• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Curriculum development for cultivating student's health information literacy in secondary education

Research Project

Project/Area Number 17K01027
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

FURUTA MASASHI  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (90211531)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 原 郁水  弘前大学, 教育学部, 講師 (50794129)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords健康情報リテラシー / 保健教育 / 中学生 / 判断力 / 情報処理スタイル / 信念バイアス / 教科開発 / 教科開発学 / 健康情報 / 科学リテラシー教育 / 批判的思考力 / 批判的思考 / 科学的根拠 / テレビ映像 / 教材化 / 学校保健 / 科学教育 / リテラシー教育
Outline of Final Research Achievements

The purpose of this study was to develop the practical curriculum which can perform the scientific literacy education dealing with "health information" in the framework of the health education in junior high school or high school. The teacher who teaches the method of the judgment to the health information presented to junior high school students the program or advertisement which were broadcast on television as health education materials. The numerical value of the "health information judgment test" increased significantly after teaching, but the effect by the difference in the teaching method was inconsiderable. From now on, paying attention to the students' difference in the information processing style etc.,we should perform curriculum development.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

情報化社会が進展する現代に生きる人間にとって、必要な情報をどのように収集するかより、むしろ、巷に溢れる膨大な情報からどのように有用な情報を選択するかが重要になっている。現行の保健分野(中学校)の学習指導要領でも、「健康課題を把握し、適切な情報を選択、活用し、課題解決のために適切な意思決定をする力の育成」が教育目標として明示されるようになった。このように「健康情報」に対する教育は学校現場においても喫緊の課題であるが、我が国では、そのための教育カリキュラムがほとんど提案されていなかった。その点に関しての新たな方向性を示すことができた本研究の意義は大きいと考えられる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (8 results) (of which Peer Reviewed: 8 results,  Open Access: 3 results) Presentation (6 results)

  • [Journal Article] 中学生の健康情報リテラシーと直感性および情報源信頼度との関係2020

    • Author(s)
      古田真司、森慶恵、原郁水
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告

      Volume: 69(教育科学編) Pages: 73-78

    • NAID

      120006819636

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 中学生を対象とした健康情報リテラシーの授業方法とその効果に関する研究2019

    • Author(s)
      原郁水、古田真司
    • Journal Title

      養護実践学研究

      Volume: 2(2) Pages: 39-49

    • NAID

      130007881940

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 健康情報の判断力を育成する保健教育の検討-健康情報の見方・考え方の活用に着目して-2018

    • Author(s)
      森慶恵、古田真司
    • Journal Title

      養護実践学研究

      Volume: 1(1) Pages: 73-78

    • NAID

      130007881980

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 健康情報の判断力養成のための中学1年生を対象とした保健教育の実践と評価2018

    • Author(s)
      森慶恵、古田真司
    • Journal Title

      東海学校保健研究

      Volume: 42(1) Pages: 61-72

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 高等学校保健教育の学習内容における健康の社会的決定要因の分析2018

    • Author(s)
      田中滉至、山田浩平、古田真司
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 6 Pages: 153-162

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 保健教育の評価を目的とした健康情報判断力テストの開発2017

    • Author(s)
      古田真司、國島花恵、原郁水、森慶恵
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 5 Pages: 1-11

    • NAID

      120006324242

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 質問生成に着目した保健教育における批判的思考2017

    • Author(s)
      森慶恵、古田真司
    • Journal Title

      教科開発学論集

      Volume: 5 Pages: 42-51

    • NAID

      120006329687

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 中学生の健康情報に対する判断力の検討-健康情報に関する批判的思考力テストの誤答分析-2017

    • Author(s)
      森慶恵、古田真司
    • Journal Title

      東海学校保健研究

      Volume: 41(1) Pages: 95-109

    • NAID

      40021341188

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 健康情報リテラシーを育成する授業に関する研究2018

    • Author(s)
      原郁水、古田真司
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の健康に関する情報の判断2018

    • Author(s)
      森慶恵、古田真司
    • Organizer
      第61回東海学校保健学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中学生の健康に関する情報の判断に影響を与える要因の検討2018

    • Author(s)
      森慶恵、古田真司
    • Organizer
      第65回日本学校保健学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 情報処理スタイルが健康情報の判断力に及ぼす影響2017

    • Author(s)
      森慶恵、古田真司
    • Organizer
      第60回東海学校保健学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生における健康の決定要因への意識に関する研究2017

    • Author(s)
      田中滉至、小川千佳、山田浩平、古田真司
    • Organizer
      第64回日本学校保健学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 健康情報の判断に健康情報スタイルが及ぼす影響2017

    • Author(s)
      森慶恵、古田真司
    • Organizer
      第64回日本学校保健学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi