• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

ELSI

Research Project

Project/Area Number 17K01030
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionOsaka University

Principal Investigator

Mizumachi Eri  大阪大学, 社会技術共創研究センター, 特任講師(常勤) (30534424)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 加納 圭  滋賀大学, 教育学部, 教授 (30555636)
川上 雅弘  京都産業大学, 生命科学部, 准教授 (30569231)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords科学コミュニケーション / 科学教育 / 教材開発 / ELSI
Outline of Final Research Achievements

We have collected teaching materials for an introduction to ELSI of emerging science and technology. Moreover, we were involved in planning and organizing a workshop to discuss ELSI of emerging science and technology, and used the knowledge gained in the workshop to develop content for the educational program. In order to spread the teaching materials to more practitioners, we have built a website to introduce the various practical examples of using teaching materials.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

再生医療や人工知能などの萌芽的科学技術は、社会から多くの期待が寄せられている一方で、倫理的・法的・社会的課題(ELSI)も多く存在する。個別の科学技術に関する知識を深めるだけでなく、ELSI側面にも取り組むことのできる次世代を育成することが急務である。
本研究では、萌芽的科学技術に関する知識だけを伝えるのではなく、社会に埋め込まれた科学技術としての研究を伝える教材に関する情報収集とその分類、そして、それら教材を活用した教育プログラムの体系化を行うことで、教材が活用される文脈を広げ、より多くの実践者が使用しやすい形で提供することを目指した。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (17 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017 Other

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 5 results) Presentation (11 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Remarks (1 results)

  • [Journal Article] Research on Participants and Potential Participants in Science Cafes and Science and Art Events from the Viewpoint of their Interest in S&T2020

    • Author(s)
      加納圭, 一方井祐子, 水町衣里
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 254-260

    • DOI

      10.14935/jssej.44.254

    • NAID

      130007981448

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Transferable skills education through dialogue workshop:discussing ethical aspects of driving automation technologies2019

    • Author(s)
      工藤充, 山崎吾郎, 水町衣里
    • Journal Title

      Co*Design

      Volume: 6 Pages: 33-50

    • DOI

      10.18910/73011

    • NAID

      120006713154

    • ISSN
      24349593
    • Year and Date
      2019-07-31
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] A Survey of Participants in Science Workshops for Parents and Their Children from the Viewpoint of Their Interest in Science and Technology2019

    • Author(s)
      加納圭
    • Journal Title

      Journal of Science Education in Japan

      Volume: 43 Issue: 4 Pages: 291-298

    • DOI

      10.14935/jssej.43.291

    • NAID

      130007826092

    • ISSN
      0386-4553, 2188-5338
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] Towards an integration of practical application, research and education of public engagement with emerging technologies : a case on ethical, legal and social issues of “Society 5.0”2018

    • Author(s)
      工藤充、水町衣里、八木絵香
    • Journal Title

      Co*Design

      Volume: 3 Pages: 35-53

    • DOI

      10.18910/67892

    • NAID

      120006416486

    • ISSN
      18818234
    • Year and Date
      2018-03-30
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Building bridges between ecologists and the public through Space Ark Workshop2018

    • Author(s)
      水町衣里
    • Journal Title

      JAPANESE JOURNAL OF ECOLOGY

      Volume: 68 Issue: 3 Pages: 189-197

    • DOI

      10.18960/seitai.68.3_189

    • NAID

      130007600149

    • ISSN
      0021-5007, 2424-127X
    • Related Report
      2018 Research-status Report 2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 日本再生医療学会総会「中高生のためのセッション」の狙い2021

    • Author(s)
      川上雅弘, 鈴木 一史, 石原 研治
    • Organizer
      第20回日本再生医療学会総会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 科学技術に関するELSIをテーマとした「対話ツール」の開発2020

    • Author(s)
      水町衣里, 八木絵香
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 日本再生医療学会総会ジュニアセッションでの主体的・対話的で深い学びをめざす試み2020

    • Author(s)
      川上雅弘, 石原研治
    • Organizer
      日本科学教育学会第44回年会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Public engagement-oriented science education practices and research - using TV programs broadcasted by NHK in Japan2018

    • Author(s)
      Kano K, Mizumachi E, Shiose T, Takeuchi S.
    • Organizer
      Public Communication of Science and Technology Conference 2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 『理科の見方・考え方』に着目した教育プログラムの開発とコンピュータ適応型テスト開発構想2018

    • Author(s)
      加納圭, 水町衣里, 塩瀬隆之, 後藤崇志, 竹内慎一
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 理科教育番組と連動した科学イベントやワークショップの課題と今後の構想2018

    • Author(s)
      竹内慎一, 加納圭, 水町衣里, 塩瀬隆之, 後藤崇志
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Science communication practices and research on scientific mindset and learning motivation, using TV programs broadcasted by NHK2018

    • Author(s)
      Kano K, Mizumachi E, Shiose T, Takeuchi S, Goto T.
    • Organizer
      2018 Science & You International Conference on Science Communication
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 再生医療・幹細胞研究のELSIに対する非専門家の意見変容2018

    • Author(s)
      川上雅弘
    • Organizer
      第17回日本再生医療学会総会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 高校生を対象とした研究体験で獲得される科学的知識とその限界-PISAの評価枠組みを活用した分析-2017

    • Author(s)
      水町衣里、一方井祐子、加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 科学的なものの見方の習得に関する評価の試行-NHK Eテレ「カガクノミカタ」連動ワークショップを事例に-2017

    • Author(s)
      加納圭、土井祐磨、後藤崇志、水町衣里、一方井祐子
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 教室におけるアクティブラーニング評価手法に関する教師の懸念2017

    • Author(s)
      塩瀬隆之、水町衣里、加納圭
    • Organizer
      日本科学教育学会第41回年会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Remarks] 宇宙箱舟ワークショップ ―生物や文化の多様性を体感できる教育プログラムー

    • URL

      https://sites.google.com/view/spacearkworkshop/

    • Related Report
      2020 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi