• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Study on development and pratical evaluation of the future scientists and engineers training programs

Research Project

Project/Area Number 17K01034
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionNaruto University of Education

Principal Investigator

HAYAFUJI YUKITAKA  鳴門教育大学, 大学院学校教育研究科, 准教授 (40325303)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords次世代科学・技術者 / 育成プログラム / 実践的評価 / 才能育成プログラム / 科学・技術実験教材
Outline of Final Research Achievements

In this study, we developed three phases of step-up educational program that introduced the experience learning of the wide science and technology domain. We performed the systematic personal training program to bring up the future scientists and engineers for the lower secondary school pupils (including the primary school five and six grade pupils) having motivation and talent in science and technology domain. And we constructed the education cooperation system to carry out the systematic educational program corresponding to an individual pupil continuously. Moreover, the result of practical evaluation of this educational program using evaluation sheet, we confirmed that the evaluation increased statistically on potential, technical and creative ability.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究は,大学,学校,教育委員会,地域の関係機関や科学者・技術者等の専門家と連携して,問いの資質能力を重視した幅広い科学・技術分野の体験学習を取り入れた三段階のステップアップ教育プログラムを開発した。選抜した理数・技術領域に意欲と才能を有する中学生(小学5,6年生を含む)を対象に,次世代の科学・技術者につながる体系的な人材育成プログラムを実施した。また,個に応じた体系的な教育プログラムを継続的に実施する教育連携システムを構築した。評価シートを用いて,教育プログラムの実践的評価を検証した結果,受講生の潜在的能力・専門的能力・創造的能力において,その評価が統計的に有意に上昇している事が確認された。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 3 results) Presentation (12 results)

  • [Journal Article] Basic research on antioxidant activity in the constituents of ginger having a guaiacol skeleton2020

    • Author(s)
      早藤幸隆,須賀一翔,猪本大翔,中原光翼,中西勇義
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 35 Pages: 293-302

    • DOI

      10.24727/00028574

    • NAID

      120006817414

    • ISSN
      1880-7194
    • URL

      https://naruto.repo.nii.ac.jp/records/28587

    • Year and Date
      2020-03-10
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] Development and practice of science experiment materials using Vitamin C for primary school students2019

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Journal Title

      JSSE Research Report

      Volume: 33 Issue: 5 Pages: 21-24

    • DOI

      10.14935/jsser.33.5_21

    • NAID

      130007652258

    • ISSN
      1882-4684
    • Year and Date
      2019-05-25
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 模擬授業による理科授業に対する意識の変化について2018

    • Author(s)
      早藤 幸隆,岡久 茉路,佐藤 勝幸
    • Journal Title

      鳴門教育大学研究紀要

      Volume: 33 Pages: 386-393

    • NAID

      40021471694

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 小学生を対象とするビタミンCを用いた理科実験教材の開発と実践的試2019

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Organizer
      第5回日本科学教育学会研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中学生を対象とする次世代の科学技術者育成プログラムの実践的評価2019

    • Author(s)
      早藤 幸隆,胸組 虎胤,金児 正史,田村 和之,曽根 直人,米澤 義彦
    • Organizer
      日本科学教育学会 第43回年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 小中学生を対象とする科学技術者育成プログラムにおける資質・能力の実践的評価2019

    • Author(s)
      早藤 幸隆,胸組 虎胤,金児 正史,田村 和之,曽根 直人,米澤 義彦
    • Organizer
      日本理科教育学会 第69回全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 茶カテキンの抗酸化活性評価に関する研究2019

    • Author(s)
      早藤幸隆,須賀一翔,猪本大翔,中原光翼,中西勇義,胸組虎胤
    • Organizer
      日本化学会 中国四国支部大会2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] インジルビンの選択的合成と光触媒活性2019

    • Author(s)
      田中 舜,早藤 幸隆
    • Organizer
      日本化学会 第100春季年会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 中学校におけるセミのぬけがらを用いた「昆虫の体のつくりの観察」の試み2018

    • Author(s)
      丸山直生・寺島幸生・香西武・早藤幸隆
    • Organizer
      第8回日本科学教育学会研究会(四国支部)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アオダモ樹皮の抗酸化成分の探索2018

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Organizer
      第8回日本科学教育学会研究会(四国支部)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ジュニアドクター発掘・養成講座における教科複合的授業:生命科学2018

    • Author(s)
      胸組虎胤・金児正史・早藤幸隆
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] ジュニアドクター養成塾における数学領域の指導内容と受講生の実際-立体模型づくりやさおばかりづくり,さおばかりの原理の物理的考察の学習-2018

    • Author(s)
      金児正史・早藤幸隆・胸組虎胤・ 成川公昭・宮口智成
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学生を対象とする次世代の科学技術者育成プログラムの開発と実践的評価2018

    • Author(s)
      早藤幸隆・胸組虎胤・金児正史・田村和之・曽根直人・米澤義彦
    • Organizer
      日本科学教育学会第42回年会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] グアヤコール骨格を有するショウガの含有成分における抗酸化活性に関する基礎的研究2018

    • Author(s)
      中西勇義・須賀一翔・猪本大翔・中原光翼・皆川将吾・田中友成・早藤幸隆
    • Organizer
      日本化学会中国四国支部大会2018
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 自作簡易比色計を用いた4’,4”-ジアセチルフェノールフタレインのアルカリ加水分解反応2017

    • Author(s)
      早藤幸隆
    • Organizer
      日本科学教育学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi