• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Creation of platform for making things education to form sense of values of ESD

Research Project

Project/Area Number 17K01035
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionFukuoka University of Education

Principal Investigator

Ohuchi Takeshi  福岡教育大学, 教育学部, 教授 (40346838)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,160,000 (Direct Cost: ¥3,200,000、Indirect Cost: ¥960,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,340,000 (Direct Cost: ¥1,800,000、Indirect Cost: ¥540,000)
Keywords組立・分解 / 実習題材 / ESD / 持続可能 / 技術科 / 組立分解 / 組立 / 分解 / 接合 / 2段錐 / 科学教育 / 教育工学
Outline of Final Research Achievements

The training subject which aimed at assembling and resolution was developed, and introduced into the class of the technical education for junior high school. From that results, the educational effects were confirmed that the shortening of the number of lesson hours became possible, it was cleared that the formation of sense of values of ESD was enabled through production training. In addition, an educational effect was accepted because the students deepened understanding for the making of product in consideration for environment and the sustainable society. Furthermore, the hearing was performed in the teacher workshop of technical education held in cooperation with the education office, the learning program introduced into the training subject was optimized. Mainly on the teacher workshop of technical education, the scaffold of the platform for new making things education was finally built.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ものづくり教育を通してESDが目指す価値観を形成するためには,ただ製作するだけではなく,持続可能であることを意図した製作に転換する必要があった。そのために,組立・分解を可能とする工具を新たに開発した。工具として2段錐,固定冶具,キャップ木ねじをそれぞれ考案開発した。さらに,これらの工具を用いた組立・分解型実習題材による学習プログラムを開発し,授業実践を行った。その結果,ESDが目指す価値観を形成するための新しいものづくり教育に効果的であることを示唆した。これは,製作実習を通して持続可能な社会に対する理解を深めることができる実習であることから,技術科教育での学術的意義は大きいと考えられる。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2022 2021 2020 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (4 results)

  • [Journal Article] 教育用階段型木琴の製作とその評価2022

    • Author(s)
      大内毅 田中晴菜 南島由佳
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要第6分冊

      Volume: 71 Pages: 1317-1317

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Journal Article] 組立・分解を意図した実習題材による授業実践2021

    • Author(s)
      大内毅 野中悠大
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要第6分冊

      Volume: 70 Pages: 2330-2330

    • NAID

      120007002336

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 組立・分解を意図した中学校技術科における実習題材の開発2020

    • Author(s)
      大内毅 野中悠大
    • Journal Title

      福岡教育大学紀要 第三分冊

      Volume: 69 Pages: 4154-4154

    • NAID

      120006811282

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 3Dプリンターの加工条件が造形物の強度性能に及ぼす 影響とその最適化について2021

    • Author(s)
      大内毅 兵永大悟 伊藤克治
    • Organizer
      日本産業技術教育学会第34回九州支部大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 組立・分解型実習題材の開発Ⅳ2018

    • Author(s)
      大内毅,野中悠大
    • Organizer
      日本産業技術教育学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 組立・分解型実習題材の開発Ⅴ2018

    • Author(s)
      大内毅,野中悠大
    • Organizer
      日本産業技術教育学会九州支部
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 組立・分解型実習題材の開発Ⅲ2017

    • Author(s)
      野中悠太、大内毅
    • Organizer
      日本産業技術教育学会九州支部
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi