• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of experiments designed for Project-based Learning (PBL) by means of Science Origami

Research Project

Project/Area Number 17K01039
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionSaitama Prefectural University

Principal Investigator

Ishihara Shozo  埼玉県立大学, 保健医療福祉学部, 教授 (10290727)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥3,380,000 (Direct Cost: ¥2,600,000、Indirect Cost: ¥780,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Keywords科学折り紙 / 立体構造 / 体性感覚(触覚) / 立体概念形成 / ユニット折り紙 / 実験授業プログラム / 教育プログラム / 体性感覚 / 触覚 / 対称性 / 日本の伝統文化 / 実習教材 / 遠隔地Web授業 / 体験的学習 / アクティブラーニング / 試行錯誤 / 立体幾何学 / 立体の設計 / 体験的理解 / 立体モデル / 立体概念 / 折り紙モデル / 新たな発見的学習 / 個性的な色彩 / 感性による直感的学習 / 立体の幾何学的特徴 / ユークリッドの多面体定理 / 立体構造の設計 / 探究活動 / 芸術的オブジェ / モノづくり作業 / アクティブ・ラーニング / 課題解決型(PBL)実験
Outline of Final Research Achievements

Through this research, a lesson program that smoothly leads from practical experience by somatosensory (tactile sense) to learning of symmetry, which is a geometric feature of three-dimensional objects,has been proposed by utilizing Origami teaching materials called Science Origami.
I set a working hypothesis to verify the effectiveness of the developed lesson program, conducted face-to-face lessons, collected data, and aimed to verify the working hypothesis.Because of repeated spread of new coronavirus infection,I extended the period twice, but in the end, I could not collect data by face-to-face lessons, so I proposed a new lesson program introduced Science Origami and ended my research.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

左右両眼の網膜上の2次元情報を脳で加工して得られる視覚情報は、錯視のような曖昧さ(思い込み)を含んでいます。このため、視覚情報から対象物を立体として誤解なく認識することは本質的に困難なことといえます。本研究では、視覚情報の曖昧さを排除して立体概念を獲得するための導入として科学折り紙を活用することにより、体性感覚(触覚)を通して立体概念を体験的に獲得する可能性が示唆されました。
本研究の進展により、日本の伝統文化である折り紙の教育的価値が再評価され、幼児教育から成人教育に至る広範な領域で活用されることが期待されます。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (10 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results) Presentation (9 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results)

  • [Journal Article] Science Origami in the Classroom: Original Origami-models made by Students taking a Course in Mathematical Science2019

    • Author(s)
      Shozo Ishihara
    • Journal Title

      Symmetry: Art and Science, The Journal of the International Science for the Interdisciplinary Study of Symmetry

      Volume: 1-4 Pages: 126-129

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 立体概念の形成を支援する科学折り紙教材 Ⅴ,アクティブタッ チを用いた立体概念の導入2020

    • Author(s)
      石原正三
    • Organizer
      第89回形の科学シンポジウム
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Science Origami in the Classroom: Original Origami-models made by Students taking a Course in Mathematical Science2019

    • Author(s)
      Shozo Ishihara
    • Organizer
      11th International Congress and Exhibition - Symmetry: Art and Science, Kanazawa, Japan, November 25-30, 2019
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 立体概念の形成を支援する科学折り紙教材Ⅳ,アクティブラーニングのための折り紙モデル2019

    • Author(s)
      石原正三
    • Organizer
      第88回形の科学シンポジウム(於:埼玉工業大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 立体概念の形成を支援する科学折り紙教材Ⅲ,折り紙モデルとアクティブラーニング2019

    • Author(s)
      石原正三
    • Organizer
      第87回形の科学シンポジウム(於:東京慈恵会医科大学)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 立体概念の形成を支援する科学折り紙教材Ⅱ.体性感覚(触覚)を活用した立体概念形成の試み2018

    • Author(s)
      石原 正三
    • Organizer
      第85回形の科学シンポジウム(形の科学会主催;於:東北大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学習段階に対応した科学折り紙の利用法2018

    • Author(s)
      石原 正三
    • Organizer
      第86回形の科学シンポジウム(形の科学会主催;於:千葉大学)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Paul Schatz 立体の折り紙モデル -鏡像体の立体構造モデルを表現する科学折り紙-2017

    • Author(s)
      石原正三
    • Organizer
      第83回形の科学シンポジウム(於:金沢工業大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Modelling of Three-dimensional Chiral Structures by means of Science Origami2017

    • Author(s)
      石原正三
    • Organizer
      鏡像体に関する国際会議:Chirality 2017, ISCD-29 (於:早稲田大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 立体概念の形成を支援する科学折り紙教材 Ⅰ.教養科目「数理科学」での取り組み2017

    • Author(s)
      石原正三
    • Organizer
      第84回形の科学シンポジウム(於:長崎大学)
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi