• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Inquiry Based Learning Approaches to Activate the Nursing Process as Nursing Literacy Education

Research Project

Project/Area Number 17K01040
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Science education
Research InstitutionShijonawate Gakuen University (2021)
Baika Women's University (2019-2020)
Nara Medical University (2017-2018)

Principal Investigator

Aoyama Michiyo  四條畷学園大学, 看護学部, 教授 (80264828)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 西薗 貞子  奈良学園大学, 保健医療学部, 教授 (50458014)
勝井 伸子  奈良県立医科大学, 医学部, 非常勤講師 (90290436)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords看護過程 / IBL学習法 / 論証的思考 / 米国看護学用語 / 看護の職業化 / 看護アセスメント / 看護理論用語 / インタビュー / 看護の世俗化 / 米国看護理論 / 文化的歴史的コンテクスト / わかりにくさ / シラバス / IBL / アクティブインタビュー / 問題解決思考 / 看護理論
Outline of Final Research Achievements

We analyzed the syllabi of nursing processes in 4-year nursing colleges across Japan that primarily teach assessment as the core of nursing thinking to understand the content of nursing processes in college education, and conducted a multidimensional evaluation of thinking-argumentation skills in nursing assessment education using IBL, an inquiry-based learning approach.
To understand the cultural context of American nursing science, on which the nursing process is based, we traced the formation of professional nurses in a Christian society and conducted interviews with clinical nurses regarding the actual utilization of the terminology derived from American nursing science to identify problems in its utilization.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

看護過程は思考論証が中心的学習内容であるはずだが、看護系大学における看護過程はシラバス分析から見ると論証的思考力に焦点があるとは言えないという課題が見つかった。
看護過程が生まれた米国看護学が前提とする文化的、歴史的、社会的背景の理解により、日本人が明示的には意識しないが実は看護に大きく影響している道徳性(宗教性)と女性の生き方という面を改めて認識することで、歴史的、社会的存在としての看護職をより重層的に理解でき、将来への展望も与えうる。米国看護学由来の用語を日本の臨床看護師がどう活用しているかの実態調査により、言語化と共有、確認という面での日本人看護師の抱える問題点が明らかになった。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (15 results)

All 2022 2021 2019 2018

All Journal Article (12 results) (of which Peer Reviewed: 11 results,  Open Access: 12 results) Presentation (3 results)

  • [Journal Article] History of Nuns and Professionalization of Nursing2022

    • Author(s)
      青山美智代 勝井伸子
    • Journal Title

      四條畷学園大学看護ジャーナル

      Volume: 5 Pages: 1-8

    • DOI

      10.15110/00000852

    • NAID

      120007187026

    • URL

      https://shijonawate-gakuen.repo.nii.ac.jp/records/889

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカ看護理論周辺用語のわかりにくさの解明(2):看護師インタビュー調査2022

    • Author(s)
      勝井伸子 青山美智代 西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 18

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 看護過程の授業はどう展開されているか(2)―看護大学シラバス分析―2021

    • Author(s)
      青山美智代、勝井伸子、西薗貞子
    • Journal Title

      梅花女子大学看護学部紀要

      Volume: 11 Pages: 1-10

    • NAID

      120006994833

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 看護教育における知識の構築ーIBLの基盤となる考え方ー2021

    • Author(s)
      勝井伸子、西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 17

    • NAID

      40022771992

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 看護教育の高等教育化へのあゆみと課題としてのアクティブラーニング2021

    • Author(s)
      西薗貞子、勝井伸子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護研究ジャーナル

      Volume: 17

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] アメリカ看護理論周辺用語のわかりにくさの解明(1)2019

    • Author(s)
      勝井伸子 青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 15

    • NAID

      120006715274

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 看護過程の授業はどう展開されているか(1)2019

    • Author(s)
      青山美智代 勝井伸子 西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 15

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 看護教育における知識の構築-IBLの思想的基盤(1)2019

    • Author(s)
      勝井伸子 西薗貞子
    • Journal Title

      日本医療教授システム学会誌

      Volume: 印刷中

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] CHARACTERISTICS OF NURSING PRACTICAL FUNDAMENTAL CAPABILITIES (LITERACY AND COMPETENCY) BY FUNDAMENTAL EDUCATION AND ACQUIRED QUALIFICATION OF NURSES2018

    • Author(s)
      Teiko Nishizono
    • Journal Title

      INTED2018 Proceedings

      Volume: - Pages: 6576-6581

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 文化を越えた環境におけるアサーティブネス:文化的自己観とアメリカとアジアの看護師2018

    • Author(s)
      勝井伸子 青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 14

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 看護アセスメント教育におけるInquiry Based Learningの学習効果2018

    • Author(s)
      青山美智代 西薗貞子
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 14

    • NAID

      120006524471

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] IBL(Inquiry Based Learning)が高める思考・論証能力の多面的評価2018

    • Author(s)
      西薗貞子 青山美智代
    • Journal Title

      奈良県立医科大学看護学科紀要

      Volume: 14

    • NAID

      120006524472

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] Competency characteristics acquired by mid-level nurses2019

    • Author(s)
      Teiko Nishizono
    • Organizer
      IAFOR2019 Tokyo
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 中堅看護師(ラダーⅢ)のPROG(社会人基礎力測定尺度)評価から 継続教育の課題を考える2018

    • Author(s)
      西薗貞子,箕浦洋子,赤澤千春,日隈ふみ子,江川隆子,青山美智代
    • Organizer
      第22回日本看護管理学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学における基盤教育と卒後継続教育の連携促進を目指した能力評価の共有~汎用性の高い「社会人基礎力評価」調査結果からの意見交換~2018

    • Author(s)
      西薗貞子,江川隆子,箕浦洋子,赤澤千春,日隈ふみ子,青山美智代
    • Organizer
      第28回日本看護学教育学会学術集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi