New Position of Energy and Environmental Education in ESD: Reconsideration from Local Perspective
Project/Area Number |
17K01043
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Science education
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Research Institution | Takasaki University of Commerce |
Principal Investigator |
HAGIWARA GO 高崎商科大学, 商学部, 准教授 (00539207)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
櫃本 真美代 常磐大学, 総合政策学部, 准教授 (90768508)
元木 理寿 常磐大学, 総合政策学部, 准教授 (10449324)
佐久間 貴士 千葉県立保健医療大学, 健康科学部, 講師 (20762040)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
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Keywords | 環境教育 / エネルギー教育 / 持続可能な開発のための教育(ESD) / 地方創生 / 地域資源 / SDGs / 教育プログラム / 地方 / エネルギー環境教育 / 特産品 / 防災・減災 / 桑茶 / 再生可能エネルギー / 従来型エネルギー / 原子力エネルギー / 東日本大震災 / 地方都市 / ESD / 持続可能な社会 / 地域研究 |
Outline of Final Research Achievements |
The distinctive feature of this study is the development of energy environmental education from a regional perspective. After organizing the educational content (school education, social education, etc.) that touches on three energy sources (conventional, renewable, and nuclear), we were able to survey and organize examples of energy environmental education practices or subjects of energy environmental education in local cities. As a result, it was pointed out that the combination of subjects close to daily life in rural areas, as well as local perspectives, is more effective for research and practical activities of energy and environmental education in rural areas, and helps to visualize energy sources and "invisible energy". As a starting point, this research result suggested that educational programs (teaching materials) need to be developed.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究では従来型・再生可能・原子力の3つのエネルギー源について触れている従来型のエネルギー環境教育が、主として都市部(特に首都圏)の視点からのものであることを明らかにした。その上で、地方の視点からエネルギー環境教育をESDの文脈からの再考を進め、地域資源を活用した教育プログラムの開発が必要であることを提起するに至ったことは、本研究領域に新しい知見を提供することができた。また、エネルギー環境教育の視点を都市部から地方に移行させる教育プログラム展開の試みとして、補助事業期間内に群馬県を事例として進めることができた。これは先行研究の一例として位置づけることができる。
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Report
(6 results)
Research Products
(11 results)