• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research ethics/engineer ethics Practical study of case method and evaluation of learning effect

Research Project

Project/Area Number 17K01069
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionMuroran Institute of Technology

Principal Investigator

YASUI Mitsukuni  室蘭工業大学, 大学院工学研究科, 准教授 (40200498)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 大来 雄二  金沢工業大学, 付置研究所, 客員教授 (40594180)
下村 直行  徳島大学, 大学院社会産業理工学研究部(理工学域), 教授 (90226283)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,690,000 (Direct Cost: ¥1,300,000、Indirect Cost: ¥390,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
KeywordsCase method / Engineering ethics / educational effect / evaluation / multi program / 技術者倫理教育 / ケースメソッド / 教育効果 / アンケート / 授業効果測定 / 技術者倫理 / 仮想事例 / 共通化アンケート / 仮想事例作成法 / 研究倫理 / 効果測定
Outline of Final Research Achievements

The case method has been developed as an optimal method for comprehensive learning, and has been developed from management engineering to be used for engineer ethics and research and science education. The purpose of this study is to develop a method to utilize the case method from the comprehensive use to improve the pinpoint education, and to evaluate and measure the educational effect by a common questionnaire across more than 30 educational programs.
We comprehensively analyzed the multi-year, multi-program of the standardized questionnaire, and clarified that research ethics education has a large impact on engineer ethics education. Then, it was clarified that the simple mace method is highly effective against the goal of education, which was not effective even with various improvement methods.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

1. 30以上の教育プログラムにおいて行った共通化アンケートの多元的解析,グループ解析等の解析は,個々のプログラム改善に役立つことはもちろん,汎用的な改善を提案できる手法として示された。
2. 1つの教育プログラムのある科目の教育効果は,それを学ぶ前のさまざまな要素が関係していることが数量的に示され,教育プログム全体の設計の重要性を示した。
3. ケースメソッドは総合的な理解とトレーニングのほかに,適切に設計することでピンポイント教育が可能であることが示され,その応用はオーダーメード教育につなぐことができる。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2019 2018 2017

All Journal Article (1 results) (of which Open Access: 1 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 2 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] カリキュラム改革と協働的FD/SD2019

    • Author(s)
      安居光國
    • Journal Title

      室蘭工業大学紀要

      Volume: 68 Pages: 15-20

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Presentation] 技術者倫理はキャリアデザイン科目でもある2019

    • Author(s)
      安居光國
    • Organizer
      電気学会教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術者倫理科目の教育効果2019

    • Author(s)
      大来 雄二,伊藤裕子
    • Organizer
      電気学会教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術者倫理教育効率化のためのカリキュラム検討の可能性2019

    • Author(s)
      下村直行
    • Organizer
      電気学会教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 大学での技術者倫理教育の効果と授業改善2019

    • Author(s)
      飯田敏幸,大来 雄二
    • Organizer
      電気学会教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 技術者倫理の開講時期と教育効果2019

    • Author(s)
      安居光國
    • Organizer
      北海道FDSDフォーラム2019
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] チームで仕事をする能力を育成する -単一学科でバーチャルチームをつくる-2019

    • Author(s)
      安居光國
    • Organizer
      日本工学教育研究講演会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 社会が求める人材に近づける技術者倫理教育2019

    • Author(s)
      安居光國
    • Organizer
      第69回東北・北海道地区大学等高等・共通教育研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Simple Separation of Cellulase using Cellulose Column Chromatography2019

    • Author(s)
      Hiroki Yonaiyama, Takaaki Sakamoto, Kaito Nishio, and Mitsukuni Yasui
    • Organizer
      JSED2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Properties of Thermophilic Lignin Degradaing Enzyme2019

    • Author(s)
      Keigo Mutoh, Yuuka Tomita, Ryousuke Tarusawa, and Mitsukuni Yasui
    • Organizer
      JSED2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 技術者倫理授業アンケートの俯瞰的大学間比較2018

    • Author(s)
      安居光國,大来雄二,丸山あや子
    • Organizer
      教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 志向倫理的観点による仮想事例の再構成2018

    • Author(s)
      安居光國
    • Organizer
      日本工学教育協会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 近未来社会のデザインと科学技術の在り方2018

    • Author(s)
      大来雄二
    • Organizer
      教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 大学1年次開講技術者倫理の実子とカリキュラムに関する考察2018

    • Author(s)
      下村直行,大来雄二
    • Organizer
      教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] エンジニアリング・エシックスの実像と教育2018

    • Author(s)
      大来雄二
    • Organizer
      電気学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] アンケートに見る技術者倫理教育の差2017

    • Author(s)
      安居光國,大来雄二,丸山あや子
    • Organizer
      日本工学教育協会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 専門科目の開講時期の影響とくに技術者倫理2017

    • Author(s)
      安居光國,大来雄二,丸山あや子
    • Organizer
      教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 技術者倫理科目の授業改善2017

    • Author(s)
      大来雄二,片倉啓雄,下村直行
    • Organizer
      教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 工学部学生の教養科目の履修状況2017

    • Author(s)
      大来雄二 丸山あや子
    • Organizer
      電気学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] エンジニアリング教育と技術者倫理教育のシナジー効果2017

    • Author(s)
      下村直行 大来雄二
    • Organizer
      教育フロンティア研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 健康にいいものばかり食べていると早死にします2017

    • Author(s)
      左巻健男,安居光國 他
    • Total Pages
      285
    • Publisher
      カンゼン
    • ISBN
      4862554350
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi