• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Expression Functions in a Remote Captioning System for Hearing Impaired Students

Research Project

Project/Area Number 17K01072
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTsukuba University of Technology

Principal Investigator

MIYOSHI Shigeki  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 教授 (80310192)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 河野 純大  筑波技術大学, 産業技術学部, 准教授 (90352567)
白澤 麻弓  筑波技術大学, 障害者高等教育研究支援センター, 准教授 (00389719)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Keywords遠隔情報保障 / 情報保障 / 表出 / 双方向コミュニケーション / 聴覚障がい / 字幕 / 双方向 / ヒューマンインタフェース / 聴覚障がい者 / 発言 / ヒューマン・インターフェース / 聴覚障がい者のための遠隔情報保障 / 聴覚障害 / 遠隔情報保障システム
Outline of Final Research Achievements

Expression functions were additionally developed on T-TAC Caption, a remote captioning system for hearing impaired students, based on the results of a questionnaire survey conducted in advance. Two expression functions are “text is sent to the instructor” and “a taker speaks instead”. An evaluation test was conducted in a simulated class, and the effectiveness of the expression functions was evaluated using Scheffe’s ANOVA on paired comparison (Nakaya variation). There was a significant difference in case of “Comprehensive” viewpoint combining the three viewpoints of “Psychological burden”, “Accuracy”, “Immediacy”. Students that were hearing impaired were found to make decisions by comprehensively taking all viewpoints into account.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

平成28年度から施行された障害者差別解消法にて重要視されている合理的配慮でも謳われている双方向コミュニケーションの確保・実現に関しては,その研究や手段等が不十分なままである. 我々は,双方向性の確保を目標として,主にその最適な手段の提案と検証を実施し,聴覚障がい者の社会参加の一助となりたいと考え,本研究活動に取り組んだ.

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (4 results)

All 2022 2021 2020 2019

All Journal Article (4 results) (of which Peer Reviewed: 1 results)

  • [Journal Article] 聴覚障がい学生のための遠隔情報保障システムにおける表出機能開発と一対比較法による評価2022

    • Author(s)
      吉田幹矢, 河野純大, 磯田恭子, 白澤麻弓, 三好茂樹
    • Journal Title

      ライフサポート

      Volume: 2021, 33 (4) Pages: 138-149

    • NAID

      40022789801

    • Related Report
      2021 Annual Research Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] コロナ禍におけるオンライン授業での障害学生支援の現状 -聴覚障害学生への支援の現状-2021

    • Author(s)
      三好茂樹
    • Journal Title

      日本音響学会, 2021年春季研究発表会

      Volume: 講演論文集 Pages: 1335-1336

    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Journal Article] 遠隔情報保障システム利用時における聴覚障がい学生の表出手法に関するシステムの開発と評価2020

    • Author(s)
      吉田幹矢, 河野純大, 磯田恭子, 白澤麻弓, 三好茂樹
    • Journal Title

      情報処理学会, 研究報告アクセシビリティ(AAC)

      Volume: AAC-12 Pages: 1-6

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] テイク利用時における聴覚障がい学生からの表出方法に関するアンケート調査2019

    • Author(s)
      吉田幹矢, 河野純大, 白澤麻弓, 三好茂樹
    • Journal Title

      日本特殊教育学会

      Volume: 第57回大会

    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi