• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of instructional methods showing learning processes and activities according to the types of learning objectives in information moral education

Research Project

Project/Area Number 17K01079
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionAichi University of Education

Principal Investigator

UMEDA Kyoko  愛知教育大学, 教育学部, 教授 (70345940)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2021: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Keywords情報モラル教育 / 学習目標の種類 / 指導法の開発 / 情報活用能力 / 情報社会 / 情報科 / 教員養成 / 1人1台端末の活用 / ICT活用指導力の育成 / GIGAスクール構想 / 学習者用タブレットの活用 / 学習段階 / デジタル・シティズンシップ / 情報活用能力の育成 / 学習目標の種類の分析 / 著作権教育 / ICT活用指導力 / 資質・能力 / 著作権の目的の理解 / 情報モラル / カリキュラムの作成 / SNS / コミュニケーション / 著作権の判断力育成 / 社会スキルの育成 / 判断力育成 / 指導法 / 学習プロセス
Outline of Final Research Achievements

This study used learning theory and developed teaching methods for information moral education based on different types of learning objectives. First, to identify the types of learning objectives, we evaluated previous research on information moral education practices. Thus, six types of learning objectives were identified, including knowledge comprehension and judgment development. Second, three types of learning objectives were selected from among them; subsequently, lesson plans were designed based on learning theory. Then, teaching methods were developed by practicing, evaluating, and improving them. Moreover, the Global and Innovation Gateway for All school concept in Japan has switched to using one terminal per student in the classroom. Consequently, the ability to utilize information, including moral information, will be fostered even more during everyday studies. This change has inspired us to consider additional teaching methods for information moral education.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまでの情報モラルの実践研究を分析し、3つの資質・能力にも対応させて、学習目標の種類や発達段階に応じてどのような目的で実践が行われているかを明らかにした。さらに、開発した情報モラル教育の指導法は、いずれも一定の効果が得られており、今後の授業実践において役立つと考えられる。
また、この研究は、申請者の所属する教員養成大学の学生や大学院生とともに行った。その後、教員となった協力者により、既に現場で実践されているものもある。さらに、教員を目指す学生とともに新しい情報モラル教育について考えており、その後の影響を考えても社会的意義が大きいといえる。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (21 results)

All 2023 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) (of which Open Access: 9 results,  Peer Reviewed: 1 results) Presentation (10 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 教員養成大学の1年生を対象とするICT活用指導力育成を目指した情報モラルの授業の検討2023

    • Author(s)
      梅田 恭子 , 三輪 理人
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告, 教育科学編

      Volume: 72 Pages: 93-97

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 教員養成大学の1年生を対象とした情報モラル授業での試み2023

    • Author(s)
      梅田 恭子 , 三輪 理人
    • Journal Title

      教職キャリアセンター紀要

      Volume: 8 Pages: 109-112

    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 先端教育技術研究部門の2020年度から現在までの活動内容について2022

    • Author(s)
      青山和裕、梅田恭子、齋藤ひとみ、縄田亮太、正木香
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 7 Pages: 25-31

    • Related Report
      2021 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Proposal of Considerations of Lesson Design for Information Literacy in One-to-One Tablet PC per Student Classroom2021

    • Author(s)
      林 一真、梅田 恭子
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 44 Issue: 4 Pages: 497-511

    • DOI

      10.15077/jjet.44109

    • NAID

      130008003191

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2021-03-20
    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 情報モラル教育に関する実践的研究の学習目標の視覚化の試み2021

    • Author(s)
      梅田恭子、平野未悠
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告, 教育科学編

      Volume: 70 Pages: 140-147

    • NAID

      120007008284

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 情報教育入門における協同学習での形成的評価とグループ内ミニ授業での相互評価2020

    • Author(s)
      正木香、梅田恭子、齋藤ひとみ
    • Journal Title

      教養と教育

      Volume: 20 Pages: 15-22

    • NAID

      120006894851

    • Related Report
      2020 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 著作物の利用行為における著作権侵害の判断力育成を目指した授業の実践と評価2020

    • Author(s)
      村田圭佑、梅田恭子
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告, 教育科学編.

      Volume: 69 Pages: 133-138

    • NAID

      120006819645

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] SNS上でのアサーティブなコミュニケーションを目指した指導法の提案2019

    • Author(s)
      梅田恭子、原慎一郎
    • Journal Title

      愛知教育大学教職キャリアセンター紀要

      Volume: 4 Pages: 85-89

    • NAID

      120006643374

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] 内省活動を取り入れた情報モラルのルール作成型指導法の検討2018

    • Author(s)
      梅田恭子・近藤啓史
    • Journal Title

      愛知教育大学研究報告 教育科学編

      Volume: 67(2) Pages: 17-22

    • NAID

      120006414682

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] A Case Study of the Impact of the Internet+ on the Chinese Moral Education System2018

    • Author(s)
      LIU Fangfei , UMEDA Kyoko, NOZAKI Hironari
    • Journal Title

      愛知教育大学教育ガバナンス研究

      Volume: 1 Pages: 25-34

    • NAID

      120006490360

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 記号の表意様式に着目した情報デザインの授業実践2023

    • Author(s)
      三輪理人、梅田恭子
    • Organizer
      日本教育工学会2023年春季全国大会(第42回大会)
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 唯一解が存在しない問題に対して折り合いをつける力の育成2022

    • Author(s)
      鈴木理生人、梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会 第15回全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 情報社会に対応した著作権の授業実践2020

    • Author(s)
      村田圭佑、梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会 第13回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] The Development of Teaching Skills Using ICT in Teacher Training: Practices in First-Year Introduction for ICT2019

    • Author(s)
      Hitomi SAITO, Kyoko UMEDA
    • Organizer
      International Conference on Education and Multimedia Technology
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 一人一台のタブレットPCを活用した情報活用能力を育成する授業設計とその評価方法の検討 ‐小学校社会科の授業実践を通して‐2019

    • Author(s)
      梅田恭子、林一真
    • Organizer
      日本情報科教育学会第13回研究会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 実践論文の分析による情報モラル教育カリキュラムの提案2019

    • Author(s)
      梅田恭子、平野未悠
    • Organizer
      日本教育メディア学会2018年度第2回研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 情報モラル教育に関する実践的研究の分析2018

    • Author(s)
      梅田恭子、坂本皓紀、齋藤ひとみ
    • Organizer
      日本情報科教育学会第11回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] SNS上でアサーティブなコミュニケーションを目指した情報モラル指導法の検討2018

    • Author(s)
      原慎一郎・梅田恭子
    • Organizer
      日本教育メディア学会2017年度第2回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] テキストコミュニケーションにおける DESC 法を活用した指導法の提案2017

    • Author(s)
      原慎一郎・梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第10回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] SNS上のコミュニケーションにおけるDESC法を活用した指導法の検討2017

    • Author(s)
      原慎一郎・梅田恭子
    • Organizer
      日本情報科教育学会第9回研究会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 新たな学び・学校のかたち (叢書「教職の魅力共創」1社会共創編)2022

    • Author(s)
      「教職の魅力共創」編集委員会
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      愛知教育大学出版会
    • ISBN
      9784903389905
    • Related Report
      2021 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi