Construction of a learning support environment for the acquisition of independent e-portfolio composition and utilization skills in lifelong learning
Project/Area Number |
17K01083
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Kumamoto University |
Principal Investigator |
Hiraoka Naoshi 熊本大学, 教授システム学研究センター, 准教授 (80456772)
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
松葉 龍一 東京工科大学, 先進教育支援センター, 教授 (40336227)
宮崎 誠 帝京大学, 理工学部, 助教 (60613065)
久保田 真一郎 熊本大学, 総合情報統括センター, 准教授 (80381143)
長岡 千香子 国立情報学研究所, オープンサイエンス基盤研究センター, 特任助教 (90749839)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2023-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2022)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
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Keywords | 生涯学習 / ポートフォリオ / 読書 / リフレクション / eポートフォリオ / 自立学習 / 学習支援環境 / 学習設計 / 自律学習 / 学習環境構築 |
Outline of Final Research Achievements |
The purpose of this study was to provide a supportive environment for the use of e-portfolio systems in lifelong learning. To this end, we examined how to support the acquisition of portfolio utilization literacy and portfolio construction skills using the existing environment. Based on the results, we developed "B-Portfolio," a system that allows students to record their reading experiences, record and reflect on their learning, and update their own learning outcomes, so that they can create portfolios for lifelong learning, while developing portfolio utilization literacy based on reflection on their reading experiences as a foothold for portfolio creation. The system allows students to record their reading experiences, record their learning, reflect on their learning, and update their own learning outcomes.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
本研究の学術的意義は、教育機関等に属していないために使用できるeポートフォリオシステムのない学習者に対して自己学習を促進するための条件を明らかにし、それを用いた支援環境を設計・開発したことである。eポートフォリオは個人の学習成果や能力を可視化し、評価や進路決定に活用するための有用なツールであるが、教育機関に属していないとシステムだけでなく、そこに記録すべき学び自体が不明確になる。そこで学習者ならば誰もが行うであろう読書をその学びのベースラインとして設定し、その記録と振り返りを足場掛けとしてeポートフォリオでの学びのトレーニングをしていく環境を構築し・公開したことは社会的意義がある。
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Report
(7 results)
Research Products
(7 results)