• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

A study of lesson design and related support for students who adapt poorly to active learning

Research Project

Project/Area Number 17K01100
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionOkayama University of Science

Principal Investigator

Matsuo Mika  岡山理科大学, 工学部, 准教授 (30521067)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 望月 雅光  創価大学, 経営学部, 教授 (70284601)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,290,000 (Direct Cost: ¥3,300,000、Indirect Cost: ¥990,000)
Fiscal Year 2019: ¥780,000 (Direct Cost: ¥600,000、Indirect Cost: ¥180,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,600,000 (Direct Cost: ¥2,000,000、Indirect Cost: ¥600,000)
Keywordsアクティブラーニング / アクティブラーニング不適応 / アクティブラーニング適応度尺度 / 授業設計 / 適応感 / 苦手意識 / グループ編成 / 冒険教育 / 身体性 / 非認知能力 / 授業不適応 / アクティブ・ラーニング
Outline of Final Research Achievements

A fundamental study of lesson design for students who have adapted poorly to Active Learning (AL) was conducted. Surveys of AL-type lessons found that although the degree of AL implementation varied, all of the lessons used AL techniques that would stimulate proactivity during studies. When high-quality AL lessons were investigated, the lesson designs were more detailed, team building was implemented, class management was more conscientious, and greetings and expressions of gratitude were thoroughly upheld. Furthermore, awareness of difficulties with AL was classified into seven types using the results of the questionnaire survey.
Based on the above information, a foundational study was conducted to develop a scale that can be used for determining AL adaptation conditions. Through this study, a prototype scale was developed comprising four sub-factors: building human relationships, lack of confidence, proactive learning, and free-rider status.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

ALの負の側面に着目した研究はあまり行われていないため、本研究の学術的な意義は大きい。特に、ALに適応できない学生の特質が分かったことから、今後、AL型授業の導入が進み、ALに適応出来ない学生が増加しても、それに配慮したAL型授業を実施できるようになる。また、このような学生への対応は、退学者を予防することにも繋がるため、社会的な意義も大きい。さらに、本研究成果の活用により、ALに適応できることで学生が社会に出た際に、社会への適応性を高められる可能性があることも意義深い。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Presentation (8 results) (of which Invited: 1 results)

  • [Presentation] アクティブラーニングに適応できない学生のためのグループ編成方法の開発2020

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] アクティブラーニング型授業への適応度を向上させるための一考察2019

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習ポートフォリオの分析による授業改善の検証―カヤックを活用した自然体験を伴う授業の改善―2019

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] カヤックを使った自然体験活動を伴う授業の教育効果 -3年間の調査結果のまとめ-2018

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      大学教育学会第40回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを活用した新入生オリエンテーションの大学生活への影響2018

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第15回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プロジェクトアドベンチャーを活用した新入生オリエンテーションの効果測定2018

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光、松下尚史
    • Organizer
      第24回大学教育研究フォーラム
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] レジリエンスを育む身体性活動を伴うアクティブラーニング2017

    • Author(s)
      松尾美香
    • Organizer
      創価大学2017年度第4回学士課程教育機構FDセミナー
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Invited
  • [Presentation] 協同性を育む新入生オリエンテーションの実践について ―プロジェクトアドベンチャーを活用して―2017

    • Author(s)
      松尾美香、望月雅光
    • Organizer
      日本協同教育学会第14回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi