• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a learning package for general student to master ability to communicate messages by video

Research Project

Project/Area Number 17K01108
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUniversity of Tsukuba

Principal Investigator

Nishioka Teiichi  筑波大学, 図書館情報メディア系(名誉教授), 名誉教授 (60436285)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 辻 泰明  筑波大学, 図書館情報メディア系, 教授 (30767421)
鈴木 佳苗  筑波大学, 図書館情報メディア系, 教授 (60334570)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords映像制作 / 教材 / 学習プログラム / 学芸員 / 展示解説映像 / テンプレート / 学習パッケージ / メディア教育 / ワークショップ / ルーブリック / メディアリテラシー / 映像表現
Outline of Final Research Achievements

In this research, a beginner of video production developed a learning package (teaching material/learning program) for learning video production and evaluated its effectiveness. We have developed a template for learning planning and a template for learning shooting/editing as a learning package for curators to create their own video footage of museum exhibitions. We have developed a learning program to achieve both a sufficient experience and a small amount of restraint time. The effectiveness was shown by the evaluation experiment by curators and visitors.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究では、映像制作に対して専門知識を持たない学芸員が、博物館の展示解説映像を自作する映像制作スキルを習得するための学習パッケージ(教材と学習プログラム)を開発し、その有効性を評価した。映像制作の専門家が作成した、映像の分析を通じて、学習難易度が高くなく、表現効果の高い学習項目を選定することで初学者向けの教材を実現した。集合型学習と個人学習を分析整理することで、体験性が高く拘束性が低い学習プログラムを実現した。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (7 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (2 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (4 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (1 results)

  • [Journal Article] 反転授業におけるワークシートの利用が対面授業時の学びへ与える影響2019

    • Author(s)
      澁川幸加, 田口真奈, 西岡貞一
    • Journal Title

      教育メディア研究

      Volume: 26 Pages: 1-19

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 鑑賞支援サービス拡大に向けた、学芸員による展示映像自作可能性の検討2019

    • Author(s)
      西岡貞一
    • Journal Title

      展示学

      Volume: 56 Pages: 18-19

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Experience to Affect Advertising Literacy Among Elementary School Students.2020

    • Author(s)
      Suzuki.K.
    • Organizer
      The 18th Annual Hawaii International Conference on Education
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 鑑賞支援サービス拡大に向けた、学芸員による展示映像自作可能性の検討2018

    • Author(s)
      西岡貞一,久保埜企美子,安武由利子,鈴木直人
    • Organizer
      日本展示学会第37回研究大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学芸員が映像表現技法を習得するための学習パッケージの開発2018

    • Author(s)
      西岡貞一,井上 佑将
    • Organizer
      第25回日本教育メディア学会年次大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 博物館職員のための映像制作ワークショップの開発2017

    • Author(s)
      水野 萌,西岡 貞一
    • Organizer
      日本教育メディア学会第24回年次大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 応用心理学ハンドブック 担当箇所「教育のICT化の現状と影響」2020

    • Author(s)
      鈴木佳苗
    • Total Pages
      864
    • Publisher
      福村出版
    • Related Report
      2019 Annual Research Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi