• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Basic research on protection and distribution of images of lessons by first person view camera

Research Project

Project/Area Number 17K01111
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionYokohama National University

Principal Investigator

Yamamoto Ko  横浜国立大学, 教育学部, 教授 (00293168)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2023-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2022)
Budget Amount *help
¥4,810,000 (Direct Cost: ¥3,700,000、Indirect Cost: ¥1,110,000)
Fiscal Year 2021: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2018: ¥650,000 (Direct Cost: ¥500,000、Indirect Cost: ¥150,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,950,000 (Direct Cost: ¥1,500,000、Indirect Cost: ¥450,000)
Keywords教育データ分析 / 教育実践記録 / 教師教育 / 授業記録 / 授業映像 / 著作権 / 遠隔授業 / 情報モラル / ICT活用 / 質問紙調査 / データ解析 / 授業観察 / eラーニング / 量的調査法
Outline of Final Research Achievements

This study was planned to be conducted by equipping teachers with eyeglass-type cameras to record classroom practices. However, from the viewpoint of preventing the spread of the new coronavirus, it was not possible to sufficiently record video in the classroom. On the other hand, various findings were obtained by shifting the research theme to the study of methods of analyzing the obtained data and the development of methods.
In particular, a comparison was made between conventional frequency-based statistical methods and Bayesian statistical methods for capturing the characteristics of 30 to 40 students. As a result, it was shown that Bayesian statistics is effective to a certain extent when comparing two or more classes, because it can directly calculate probabilities for small samples.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

教育活動の記録には教室の後ろから動画撮影をすることが多いが、教員に眼鏡型カメラを装着しその映像を記録することで教員視点の記録ができることが分かった。さらに、360度カメラを利用することで、教員と児童生徒の両方を記録し、授業の様子の再現性が高いことが分かった。
また、教室内での教育活動の効果や成果はエビデンスをもって示していく必要がある。しかし、従来の頻度論的統計分析では30から40人の少ないデータでの処理は有意な結果が得られないことが多い。本研究では、ベイズ統計を用いることで、得られた小データから母集団の分布を生成し直接確率を求めることから教育効果のや成果の比較が可能となることが明らかとなった。

Report

(7 results)
  • 2022 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2021 Research-status Report
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (56 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (15 results) (of which Peer Reviewed: 10 results,  Open Access: 4 results) Presentation (23 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results) Book (18 results)

  • [Journal Article] The Effects of Involvement of Mentor on Post-Aspiration for Teaching Profession2022

    • Author(s)
      清水 優菜、山本 光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 46 Issue: 2 Pages: 405-418

    • DOI

      10.15077/jjet.45114

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2022-05-20
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 遠隔教育実習を見据えた事前指導とオンライン授業教材作成の実践報告2021

    • Author(s)
      山本光
    • Journal Title

      教育実習研究

      Volume: 34 Pages: 8-9

    • Related Report
      2021 Research-status Report 2020 Research-status Report
  • [Journal Article] Effects of Engagement in Practical Training on Beliefs of Instruction and Learning2020

    • Author(s)
      清水優菜 , 山本光
    • Journal Title

      Japan Journal of Educational Technology

      Volume: 43 Issue: Suppl. Pages: 57-60

    • DOI

      10.15077/jjet.S43038

    • NAID

      130007814521

    • ISSN
      1349-8290, 2189-6453
    • Year and Date
      2020-02-20
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 離散数学の問題解決と学習観、問題解決方略の関連ー偶奇性と組み合わせに着目してー2019

    • Author(s)
      清水優菜,山本光
    • Journal Title

      教育デザイン研究 ( 横浜国立大学大学院 )

      Volume: 10 Pages: 46-55

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学における学習観尺度の検討2019

    • Author(s)
      守屋智紀,山本光,清水優菜
    • Journal Title

      教育デザイン研究 ( 横浜国立大学大学院 )

      Volume: 10 Pages: 4045-4045

    • NAID

      120006577542

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学科における授業スタイル尺度の開発2019

    • Author(s)
      舩越亮太,山本光,清水優菜
    • Journal Title

      教育デザイン研究 ( 横浜国立大学大学院 )

      Volume: 10 Pages: 66-73

    • NAID

      120006577545

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 教育実習前の体験活動が小学校教員としての資質・能力に与える影響2019

    • Author(s)
      山本光,石田淳一
    • Journal Title

      日本教育大学協会研究年報

      Volume: 37 Pages: 31-42

    • NAID

      40021863517

    • Related Report
      2019 Research-status Report 2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 離散数学の問題解決と学習観、問題解決方略の関連ー偶奇性と組み合わせに着目してー2019

    • Author(s)
      清水優菜,山本光
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 10 Pages: 46-55

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学における学習観尺度の検討2019

    • Author(s)
      守屋智紀,山本光,清水優菜
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 10 Pages: 40-45

    • NAID

      120006577542

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 数学科における授業スタイル尺度の開発2019

    • Author(s)
      舩越亮太,山本光,清水優菜
    • Journal Title

      教育デザイン研究

      Volume: 10 Pages: 66-73

    • NAID

      120006577545

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] エンゲージメント,学習観が数学の解法に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      守屋智紀,山本光,清水優菜
    • Journal Title

      日本教育工学会研究会報告集

      Volume: 18-5

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Relations between Grit, Mathematics Self-regulated Learning and Mathematics Problem Solving2017

    • Author(s)
      Yuno Shimizu, Ko Yamamoto
    • Journal Title

      International Conference for Media in Education

      Volume: 1 Pages: 14-14

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Journal Article] 数学の学習における目標志向性,学習観,学習方略, エンゲージメント,学業成績の関係への人間中心アプローチ2017

    • Author(s)
      清水優菜,山本光,Fred E.D. SATO,武者 尚志,成田竜也,大沼智
    • Journal Title

      日本教育工学会第33回全国大会論文集

      Volume: 33 Pages: 619620-619620

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] ε-N 論法の概念理解の研究 ~グラフの形状とチェザロ平均の教材としての可能性に注目して~2017

    • Author(s)
      成田竜也,清水優菜,武者 尚志,山本光
    • Journal Title

      日本教育工学会第33回全国大会論文集

      Volume: 33 Pages: 623624-623624

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] 大学生の「微分」における概念理解と 学習観,学習方略,問題解決方略との関係2017

    • Author(s)
      武者 尚志,清水優菜,成田竜也,山本光
    • Journal Title

      日本教育工学会第33回全国大会論文集

      Volume: 33 Pages: 625626-625626

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校プログラミング教育における授業目標と評価に関する研究2022

    • Author(s)
      赤羽泰,山本光
    • Organizer
      日本教育情報学会 第 38 回年会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 高校数学におけるQRコード利用に関する意識調査2022

    • Author(s)
      佐藤慎晃,山本光
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] 小学生のためのプログラミング的思考尺度の作成要件の検討2022

    • Author(s)
      赤羽泰,山本光
    • Organizer
      日本教育工学会2022年秋季全国大会
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Presentation] スクラッチプログラミングの遠隔講習における教員の意識調査2021

    • Author(s)
      山本光,松下孝太郎
    • Organizer
      教育システム情報学会第46回全国大会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 教育におけるコンテンツ利用プログラミング -スクラッチプログラミングにおける画像や動画利用2021

    • Author(s)
      松下孝太郎,山本光,鈴木一史
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE)2021年度 第6回研究会
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔教育実習の計画と実施2020

    • Author(s)
      山本光
    • Organizer
      第5回全附連附属学校連絡協議会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 遠隔教育実習を見据えた事前指導とオンライン授業教材作成の実践報告2020

    • Author(s)
      山本光
    • Organizer
      日本教育大学協会全国教育実習研究部門
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] Web会議システムによるグループディスカッションをMOOCに取り入れた授業実践2020

    • Author(s)
      余苗,胡啓慧,清水優菜,山本光
    • Organizer
      日本教育工学会2020年秋季全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] スクラッチプログラミングの実習における教員の問題解決の特徴2020

    • Author(s)
      山本光
    • Organizer
      教育システム情報学会第45回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 教育実習活動の前後における小学校教員としての資質・能力の変化2019

    • Author(s)
      中神 一総,清水 優菜,山本 光
    • Organizer
      日本教育工学会第35回秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 大学生の等号の相等性の認識に関する調査2019

    • Author(s)
      小林 勇斗,清水 優菜,山本 光
    • Organizer
      日本教育工学会第35回秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 三角比の学習エンゲージメントが三角比における困難感に与える影響2019

    • Author(s)
      清水 優菜,山本 光
    • Organizer
      日本教育工学会第35回秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングゼミでの授業による教員養成学生の意識の変化2019

    • Author(s)
      山本 光,清水 優菜,樋口 裕子,末廣 章介
    • Organizer
      日本教育工学会第35回秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] MOOCの継続的学習要因に関する調査項目の開発2019

    • Author(s)
      余 苗,清水 優菜,山本 光
    • Organizer
      日本教育工学会第35回秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 数学の学習および問題解決におけるエンゲージメントはパフォーマンスに影響を及ぼすのか2019

    • Author(s)
      守屋 智紀,清水 優菜,山本 光
    • Organizer
      日本教育工学会第35回秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スクラッチプログラミングの実習を受けた教員が想起する授業科目の調査結果2019

    • Author(s)
      山本光,松下孝太郎
    • Organizer
      教育システム情報学会第44回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] スクラッチプログラミングの実習を受けた教員が想起する授業スタイル調査の項目開発2018

    • Author(s)
      山本光,松下孝太郎
    • Organizer
      教育システム情報学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 授業スタイル尺度を用いた教員養成課程の学生の分類2018

    • Author(s)
      舩越 亮太,山本 光,清水 優菜
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] エンゲージメントが学習観に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      守屋 智紀,山本 光,清水 優菜
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 数学の公式とエンゲージメントが問題解決に及ぼす影響2018

    • Author(s)
      清水 優菜,山本 光
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングゼミによる小学校プログラミング教育の学年の違いによる指導スタイルの調査2018

    • Author(s)
      山本 光,清水 優菜,樋口 裕子,末廣 章介
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 三年次教育実習による学部学生の教員としての 資質・能力に及ぼす影響 ―教育実習前後の比較の事前調査結果―2018

    • Author(s)
      山本光,石田淳一
    • Organizer
      日本教育大学協会研究集会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Relations between Grit, Mathematics Self-regulated Learning and Mathematics Problem Solving2017

    • Author(s)
      Yuno Shimizu
    • Organizer
      International Conference for Media in Education
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Book] 例からまなぶ微分積分2022

    • Author(s)
      馬場 裕、笹尾 哲、山本 光、山本 勇
    • Total Pages
      216
    • Publisher
      共立出版
    • ISBN
      9784320114708
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] JASPで今すぐはじめる統計解析入門 心理・教育・看護・社会系のために2022

    • Author(s)
      清水 優菜、山本 光
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      講談社
    • ISBN
      9784065292945
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] SPSSで学ぶベイズ統計入門2022

    • Author(s)
      清水優菜,山本光
    • Total Pages
      240
    • Publisher
      東京図書
    • ISBN
      9784489023927
    • Related Report
      2022 Annual Research Report
  • [Book] 研究に役立つ JASPによる多変量解析2021

    • Author(s)
      清水 優菜、山本 光
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      コロナ社
    • ISBN
      9784339029161
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 小学校・中学校 Google Workspace for Educationで創る10X授業のすべて2021

    • Author(s)
      イーディーエル株式会社、平塚知真子、樋口直宏、山本光、井上嘉名芽、井上勝、清水洋太郎、平井聡一郎、松本博幸、渡辺光輝
    • Total Pages
      440
    • Publisher
      東洋館出版社
    • ISBN
      9784491045252
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 新学習指導要領、どう変わるか2021

    • Author(s)
      和田敦彦,佐藤隆之,根津朋実,五味淵典嗣,近藤孝弘,原田哲男,山本光
    • Total Pages
      88
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762030819
    • Related Report
      2021 Research-status Report
  • [Book] 都市科学事典2021

    • Author(s)
      横浜国立大学都市科学部
    • Total Pages
      1052
    • Publisher
      春風社
    • ISBN
      9784861107344
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 学生のためのかんたんWord/Excel/PowerPoint入門2020

    • Author(s)
      松下 孝太郎、山本 光、楳村 麻里子、津木 裕子、平井 智子、両澤 敦子
    • Total Pages
      304
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297113230
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるデジタル時代の情報モラル【⑤動画・ゲーム・ショッピング編】2020

    • Author(s)
      松下孝太郎、山本光・共著
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297114213
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるデジタル時代の情報モラル【④SNS編】2020

    • Author(s)
      松下孝太郎、山本光・共著
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297114190
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるデジタル時代の情報モラル【③インターネット・メール・セキュリティ編】2020

    • Author(s)
      松下孝太郎、山本光・共著
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297114176
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるデジタル時代の情報モラル【②スマホ編】2020

    • Author(s)
      松下孝太郎、山本光・共著
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297114152
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるデジタル時代の情報モラル【①基本編】2020

    • Author(s)
      松下孝太郎、山本光・共著
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297114138
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] スクラッチプログラミング事例大全集2020

    • Author(s)
      松下孝太郎、山本光
    • Total Pages
      320
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297115029
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 親子でかんたん スクラッチプログラミングの図鑑 【Scratch 3.0対応版】2019

    • Author(s)
      松下孝太郎, 山本光
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297106867
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるデジタル時代の著作権 3生活編2019

    • Author(s)
      山本光,松下孝太郎
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297106782
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるデジタル時代の著作権 2学校編2019

    • Author(s)
      山本光,松下孝太郎
    • Total Pages
      40
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297106768
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] やさしくわかるデジタル時代の著作権 1基本編2019

    • Author(s)
      山本光,松下孝太郎
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      技術評論社
    • ISBN
      9784297106744
    • Related Report
      2019 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2024-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi