• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Learning Units for Programming Education by Main Use of Tablet PC at Elementary School

Research Project

Project/Area Number 17K01115
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionUniversity of Toyama

Principal Investigator

Hasegawa Haruo  富山大学, 学術研究部教育学系, 准教授 (80635144)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 伊藤 一成  青山学院大学, 社会情報学部, 准教授 (20406812)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2020: ¥390,000 (Direct Cost: ¥300,000、Indirect Cost: ¥90,000)
Fiscal Year 2019: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2018: ¥260,000 (Direct Cost: ¥200,000、Indirect Cost: ¥60,000)
Fiscal Year 2017: ¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Keywordsプログラミング教育 / 小学校 / タブレットPC / 単元開発 / 授業実践 / 授業
Outline of Final Research Achievements

For this study, we developed units related to elementary school programming education that was fully implemented from April 2020. We performed practical lessons and clarified learning effects. After investigating the advanced programming education contents, we developed units that positions programming education in comprehensive study time, social studies, home economics, physical education, etc., and practiced lessons. Results of the practical lesson demonstrated that the children were able to work on activities enthusiastically with an interest in the activities. The children were also able to understand deeply how to use computers and how to relate themselves to a future information society. Moreover, we were able to gain knowledge of how to use programming languages such as pictograms, which children can use easily.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

小学校プログラミング教育の内容については,学習指導要領において例示がされているが,それ以外の内容についても取組が期待されている。しかしながら,本研究開始時,多くの小学校教員はプログラミングを学んだことがなく,そのためプログラミングの指導も困難である可能性があった。本研究において,学習指導要領に例示されている内容以外の授業実践例とその学習の効果を示せたことは,教育現場にとって役立つものであったと考える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (31 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (3 results) (of which Peer Reviewed: 2 results,  Open Access: 3 results) Presentation (28 results) (of which Int'l Joint Research: 5 results)

  • [Journal Article] プログラミングを取り入れた総合的な学習の時間に関する研究―小学校第6学年「わたしたちのくらしとコンピュータ」の授業実践と評価―2020

    • Author(s)
      伊東史子・長谷川春生
    • Journal Title

      日本教育情報学会誌「教育情報研究」

      Volume: 第36巻第1号

    • NAID

      130007927021

    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 小学校におけるプログラミング教育の方向と課題2018

    • Author(s)
      長谷川春生
    • Journal Title

      知能と情報(日本知能情報ファジィ学会誌)

      Volume: Vol.30, No.3

    • NAID

      130007855143

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Open Access
  • [Journal Article] ピクトグラミング-人型ピクトグラムを用いたプログラミング学習環境-2018

    • Author(s)
      伊藤一成
    • Journal Title

      情報処理学会論文誌TCE

      Volume: Vol.4, No.2

    • NAID

      170000175741

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 発表場面でプログラミングを取り入れた総合的な学習の時間の授業実践と評価2021

    • Author(s)
      笹谷和生、長谷川春生
    • Organizer
      第42回北陸三県教育工学研究大会富山大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 総合的な学習の時間の発表場面でプログラミングを取り入れた単元の研究2020

    • Author(s)
      笹谷和生、長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第9回年次大会(京都大会/オンライン開催)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] Robot Programming for Learning of Social Studies at Primary School2020

    • Author(s)
      Haruo Hasegawa
    • Organizer
      Innovate Learning Summit 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Work in Progress: Block Pictogramming -A Block-based Programming Learning Environment through Pictogram Content Creation-2020

    • Author(s)
      Kazunari Ito
    • Organizer
      IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON 2020)
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Picthon-A Learning Environment of Python through Pictogram Content Creation-2020

    • Author(s)
      Kazunari Ito
    • Organizer
      IEEE FIE (Frontiers In Education) 2020
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ピクトグラムを統一コンセプトとした技術科教育の授業実践2020

    • Author(s)
      米田貴、伊藤一成
    • Organizer
      2020年度日本産業技術教育学会全国大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ピクトグラムを統一コンセプトとした情報科教育の実践と展望2020

    • Author(s)
      米田貴、伊藤一成
    • Organizer
      2020年度情報処理学会関西支部支部大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] ピクトグラムのプログラミングを取り入れた総合的な学習の時間に関する研究2020

    • Author(s)
      川村壮生・長谷川春生
    • Organizer
      第41回北陸三県教育工学研究大会福井大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] ロボットのプログラミングを取り入れた総合的な学習の時間の単元開発と実践2019

    • Author(s)
      長谷川春生・嶋田賢太郎
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第8回年次大会(新潟大会)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] Pictogramming Workshop (Learning Programming Concepts with Pictogram Contents Creation)2019

    • Author(s)
      Kazunari Ito
    • Organizer
      The 5th IAFOR International Conference on Education-Hawaii (IICE Hawaii 2020)
    • Related Report
      2019 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] ピクトグラミングを用いたデザイン教育とプログラミング教育の融合2019

    • Author(s)
      伊藤一成
    • Organizer
      日本デザイン学会 第66回研究発表大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校社会科と関連させたプログラミング教育に関する研究2019

    • Author(s)
      林涼太・長谷川春生
    • Organizer
      第40回北陸三県教育工学研究大会石川大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Mobile Pictogramming2019

    • Author(s)
      Kazunari Ito
    • Organizer
      IMCOM(International Conference on Ubiquitous Information Management and Communication) 2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] モバイルピクトグラミングへの音声入力機能の追加2019

    • Author(s)
      石井幹大・伊藤一成
    • Organizer
      第11回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム DEIM2019
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 生活とつながるプログラミング教育の授業開発 -5年「よりよい生活を送るために~人型ピクトグラムで情報を伝えよう~」の実践を通して-2018

    • Author(s)
      岩山直樹・伊藤一成・長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会(富山大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] フローチャートを作成する活動を取り入れた小学校家庭科の単元開発2018

    • Author(s)
      手塚明美・長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会(富山大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを取り入れた中学校数学科図形分野の単元開発2018

    • Author(s)
      石川智大・長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会(富山大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミング教材を取り入れた体育科の学習に関する研究-小学校第5学年「ホップ・ステップ・ダンス!」の授業実践を通して-2018

    • Author(s)
      嶋田賢太郎・長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会(富山大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを取り入れた総合的な学習の時間に関する研究-小学校第6学年「わたしたちのくらしとコンピュータ」の授業実践を通して-2018

    • Author(s)
      伊東史子・長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第7回年次大会(富山大会)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを取り入れた総合的な学習の時間の単元開発2018

    • Author(s)
      伊東史子・長谷川春生
    • Organizer
      2018年日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを取り入れた総合的な学習の時間に関する研究-小学校中学年「わたしたちのまちを紹介しよう」の単元開発を通して-2018

    • Author(s)
      伊東史子・長谷川春生
    • Organizer
      第39回北陸三県教育工学研究大会富山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] プログラミングを取り入れた中学校数学科の授業に関する研究-2学年「多角形の性質」の単元開発を通して-2018

    • Author(s)
      石川智大・長谷川春生
    • Organizer
      第39回北陸三県教育工学研究大会富山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校算数科でのプログラミングを取り入れた授業の実践2018

    • Author(s)
      片田光一郎・長谷川春生
    • Organizer
      第39回北陸三県教育工学研究大会富山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] タブレットPCと協働学習支援システムを活用した授業の実践-中学2年技術・家庭科「いろいろな電気回路の利用」の学習を通して-2018

    • Author(s)
      川島正樹・長谷川春生
    • Organizer
      第39回北陸三県教育工学研究大会富山大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 人型ピクトグラムのアニメーション化とその理解度の分析と評価2018

    • Author(s)
      石井幹大・御家雄一・伊藤一成
    • Organizer
      第10回データ工学と情報マネジメントに関するフォーラム DEIM2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校クラブ活動におけるプログラミングの実践と評価2017

    • Author(s)
      長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第6回年次大会(東京大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小学校算数科におけるタブレットPCを活用した授業実践2017

    • Author(s)
      齋藤雅弘・長谷川春生
    • Organizer
      日本デジタル教科書学会第6回年次大会(東京大会)
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ピクトグラミング-人型ピクトグラムを用いたプログラミング学習環境-2017

    • Author(s)
      伊藤一成
    • Organizer
      情報処理学会 情報教育シンポジウム SSS2017
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi