• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of an elearning course for teachers to learn about basics of active learning

Research Project

Project/Area Number 17K01124
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionMie University

Principal Investigator

Susono Hitoshi  三重大学, 教育学部, 教授 (50293767)

Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,300,000 (Direct Cost: ¥1,000,000、Indirect Cost: ¥300,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsアクティブラーニング / 教員研修 / eラーニング / マルチメディアラーニング / 構成主義 / 教師教育
Outline of Final Research Achievements

Active Learning has been one of the major and trendy topics in Japanese schools. The teachers in K-12 schools had had few experiences of introducing active learning where learners can learn proactively, interactive, and deeply. In this project an e-learning course was proposed for Japanese teachers to learn what active learning is, what learning theories are for active learning, how learners learn positively, and how learners output their learning. As learning theories, Constructivism, Activity theory (by Vygotsky and Engestrom), Multimedia learning (by Mayer), and ARCS motivation model were introduced into the e-learning coursed. And we produced several 10-15 minute movies about the learning theories. Moreover movies introducing digital storytelling, and Scratch programming (by MIT) were placed on the Moodle course. The e-learning course is useful for teachers to know and learn about active learning.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

開発したコースは、教員の立場からアクティブラーニングの基礎や技法、学習者の立場からの教材やそれに関すること両面を学べるよう設計した。現在、我が国の学校教育ではアクティブラーニングが最重要課題となっており、本研究は「アクティブラーニングの方法や内容を本格的に学びたい」という教員の要望に合致したものであり、現職教員や教員を目指す大学生が個別にeラーニングで学べるようにした。学習理論の面では、教育工学研究分野で注目されているものを精選し、それを小・中学校での実践と結びつけた。また、教員が学習成果をまとめ発信する手法や現代的な課題であるプログラミング学習等について学べる点に意義がある。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (29 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (10 results) Presentation (19 results) (of which Int'l Joint Research: 7 results)

  • [Journal Article] 世界におけるデジタルストーリーテリングの実践動向と課題2020

    • Author(s)
      須曽野 仁志, 大野恵理
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 347-353

    • NAID

      120006900279

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 東紀州サテライトによる複式版外国語年間指導計画に基づく実践2020

    • Author(s)
      大野恵理 , 須曽野仁志 , 萩野真紀 , 榎本和能
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 515-522

    • NAID

      120006900250

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] 小学校におけるビジュアルプログラミング学習の実践とその成果2020

    • Author(s)
      小山史己 , 須曽野仁志
    • Journal Title

      三重大学教育学部研究紀要

      Volume: 71 Pages: 599-602

    • NAID

      120006900239

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Journal Article] マルチメディアラーニングの考え方に基づく iPad 用ピクチャームービーアプリ「 くまた」 の開発2019

    • Author(s)
      須曽野 仁志 , 大野 恵理
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 70

    • NAID

      120006775149

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 東紀州地域を主とした小中学校でのスクラッチ(Scratch)プログラミング学習の実践2019

    • Author(s)
      須曽野 仁志 , 大野 恵理 , 萩野 真紀 , 榎本 和能
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 70

    • NAID

      120006775167

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] Using iPad App “Kumata” at Junior High School to Facilitate Self-Expression in English2019

    • Author(s)
      Maho YAMANAKA, Hitoshi SUSON, Eri ONO*, Ayami NISHIDA
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 70

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 小学校におけるピクチャームービー作成アプリ「くまた」を活用した作品制作と発表2019

    • Author(s)
      世古 浩一 , 須曽野 仁志
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 70

    • NAID

      120006775169

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 情報発信型学習の実践とマルチメディアラーニング2018

    • Author(s)
      須曽野 仁志 , 二宮 眞帆 , 趙 艶
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 467-473

    • NAID

      120006377607

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] マルチメディアラーニングの考え方を取り入れた中国人日本語学習者によるデジタルストーリーテリング2018

    • Author(s)
      趙 艶 , 須曽野 仁志
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 461-466

    • NAID

      120006377606

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Journal Article] スクラッチ・プロジェクトの形成的および総括的評価方法2018

    • Author(s)
      大野 恵理 , 須曽野 仁志
    • Journal Title

      三重大学教育学部紀要

      Volume: 69 Pages: 513-520

    • NAID

      120006377613

    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 小中学校における教科学習とスクラッチプログラミング2020

    • Author(s)
      須曽野 仁志,大野 恵理,萩野 真紀,榎本 和能,小山史己
    • Organizer
      日本教育工学会第36回春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] A Development of Resources for Teaching Coding for Novice Coders in Japan2020

    • Author(s)
      ERI Ono,HITOSHI Susono,MAKI Hagino,KAZUYOSHI Enomoto
    • Organizer
      日本教育工学会第36回春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 学級担任が一人でプログラミング学習を指導するための教材開発2020

    • Author(s)
      大野 恵理,須曽野 仁志,萩野 真紀,榎本 和能
    • Organizer
      日本教育工学会第36回春季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 東紀州地域でのスクラッチ出前授業と発信型STEAM学習としてのプログラミング2019

    • Author(s)
      須曽野 仁志,大野 恵理,萩野 真紀,榎本 和能
    • Organizer
      日本教育工学会第35回秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Supporting Elementary School Teachers in Teaching English with ICT2019

    • Author(s)
      Eri ONO Hitoshi SUSONO Maki HAGINO Kazuyoshi ENOMOTO
    • Organizer
      日本教育工学会第35回秋季全国大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Making a short picture-movie in English using an iPad App “Kumata” by Japanese K-9 students2019

    • Author(s)
      Hitoshi Susono, Eri Ono, Maki Hagino
    • Organizer
      AECT2019(Association for Educational Communications and Technology)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Development of an iPad App “Kumata” for K-9 students to make a simple picture-movie in a short time2019

    • Author(s)
      Hitoshi Susono; Eri Ono; Maki Hagino; Maho Yamanaka; Ayami Nishida; Hirokazu Seko
    • Organizer
      SITE2019 (Society for Information Technology & Teacher Education International Conference)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Applying existing technologies to support elementary school teachers in teaching English in remote towns in Japan2019

    • Author(s)
      Eri Ono; Hitoshi Susono; Maki Hagino; Kazuyoshi Enomoto; Emiko Onishi; Norihiko Matsuba; Yuya Hasegawa
    • Organizer
      SITE2019 (Society for Information Technology & Teacher Education International Conference)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 子ども用ピクチャームービー作成アプリ「くまた」の開発2018

    • Author(s)
      須曽野仁志,大野恵理,二宮眞帆,西田郁美
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 複式学級におけるICT を活用した外国語指導の支援2018

    • Author(s)
      大野 恵理,須曽野 仁志,萩野 真紀,榎本 和能
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] Multimedia Learning and Digital Storytelling by College Students in Japan2018

    • Author(s)
      Hitoshi Susono, Maho Ninomiya, Yan Zhao, Eri ono, Maki Hagino
    • Organizer
      AECT2018(Association for Educational Communications and Technology)
    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Digital Storytelling and Multimedia Learning by Chinese JFL (Japanese as a Foreign Language) Learners2018

    • Author(s)
      Hitoshi Susono, Yan Zhao, Maho Ninomiya, Eri ono, Maki Hagino
    • Organizer
      Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] Effects of Digital Storytelling Projects perceived by Pre-service Teachers in Japan2018

    • Author(s)
      Eri ono, Hitoshi Susono
    • Organizer
      Society for Information Technology & Teacher Education International Conference 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] マルチメディアラーニングと静止画像に着目した学習者による情報発信2017

    • Author(s)
      須曽野仁志、趙艶
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] 日本語作文能力向上を目指した中国人学習者によるデジタルストーリーテリング2017

    • Author(s)
      趙艶、須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] スクラッチ・プロジェクトの客観及び主観評価方法2017

    • Author(s)
      大野恵理、須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学会第33回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] マルチメディアラーニングの考え方と学習者による情報発信型学習2017

    • Author(s)
      須曽野仁志、二宮眞帆、趙艶
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET17-5
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] マルチメディアラーニングに着目した中国人日本語学習者によるデジタルストーリーテリング実践2017

    • Author(s)
      趙艶、須曽野仁志
    • Organizer
      日本教育工学会研究会JSET17-5
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] Paper-based and Web 3s Card for Presentation and Sharing2017

    • Author(s)
      Hitoshi Susono, Shotaro Hoda
    • Organizer
      nal Conference 2018
    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Int'l Joint Research

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi