• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of Lesson study focusing on advance discussion aiming at reformation to school organization that continue learning

Research Project

Project/Area Number 17K01126
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionOsaka Prefectural Education Center (2018-2019)
Osaka Kyoiku University (2017)

Principal Investigator

Nakado Sumiyo  大阪府教育センター, その他部局等, 指導主事 (50463287)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 脇本 健弘  横浜国立大学, 大学院教育学研究科, 准教授 (40633326)
新坊 昌弘  関西外国語大学, 英語キャリア学部, 教授 (90566308)
町支 大祐  帝京大学, 公私立大学の部局等, 講師 (40755279)
麥田 葉子  大阪教育大学, 教職教育研究センター, 准教授 (80760371)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,030,000 (Direct Cost: ¥3,100,000、Indirect Cost: ¥930,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords授業研究 / 教師教育 / 学校組織
Outline of Final Research Achievements

Generally, in lesson study, it was the discussion meeting after research lesson that all teachers and outside lecturers were involved. But in our project, they worked together in a conference to design a lesson before research lesson. As a result of this change, it was found that research lessons became an opportunity to verify the suggestions of many teachers, and they had become to take it as an important opportunity relevant to themselves. These efforts improve the collegiality, motivate teachers about lesson study, and lead the change to an organization that continues learning.
In addition, it was found that collaboration between young teachers and experienced teachers in designing research lesson is a valuable learning opportunity for young teachers.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

これまで日本の学校は、授業研究より大きな成果を上げてきた。一方で、授業研究の形骸化の指摘や、若手教師の割合が大幅に増加することで、若手教師が授業研究に参加できる仕組みが必要であるなど、授業研究の改善が求められている。
また、これからの社会で活躍できる子どもを育てる新たな教育実践を生み出していくために、学校が組織として学び続けられるよう変革を促すことが必要であり、そのために授業研究は重要な役割を担うことも求められている。

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (6 results)

All 2020 2019 2018 2017

All Presentation (6 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Presentation] 学び続ける学校組織への変革を目的とした事前検討会重視型授業研究の持続的展開に関する検討―異動に関する分析―2020

    • Author(s)
      中堂寿美代、脇本健弘、新坊昌弘、町支大祐
    • Organizer
      日本教育工学会2020年春季全国大会(第36回)
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 事前検討会重視型授業研究における持続的な取組みに関する検討ー立ち上げ期に関する分析ー2019

    • Author(s)
      中堂寿美代、脇本健弘、新坊昌弘、町支大祐、麥田葉子
    • Organizer
      日本教育工学会 研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] Difficulties in the year of starting a lesson study focusing on advance consultation session2019

    • Author(s)
      町支大祐、脇本健弘、中堂寿美代、新坊昌弘、麥田葉子
    • Organizer
      World Association of Lesson Studies
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 事前検討会重視型授業研究における持続的な取り組みに関する検討―立ち上げ期に関する分析―2019

    • Author(s)
      中堂寿美代、脇本健弘、新坊昌弘、町支大祐、麥田葉子
    • Organizer
      日本教育工学会 研究会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学び続ける学校組織への変革を目的とした事前検討会重視型研究におけるカフェ研の評価2018

    • Author(s)
      中堂寿美代、脇本健弘、新坊昌弘、町支大祐、麥田葉子
    • Organizer
      第34回日本教育工学会全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学び続ける学校組織への変革を目的とした事前検討会を重視する授業研究の開発2017

    • Author(s)
      中堂寿美代、脇本健弘、新坊昌弘、町支大祐、麥田葉子
    • Organizer
      日本教育工学会第33回
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi