• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Research on Improvement of Teachers' Teaching Behavior through Metacognitive Promotion Program

Research Project

Project/Area Number 17K01132
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionRissho University (2019-2021)
Kochi University (2017-2018)

Principal Investigator

Kashima Mayumi  立正大学, 心理学部, 特任教授 (10644362)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 村上 達也  高知工科大学, 共通教育教室, 准教授 (00743791)
鈴木 高志  高知工科大学, 共通教育教室, 准教授 (90725938)
福住 紀明  高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師 (80801878)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Keywords教師の指導行動 / メタ認知 / 蓄積データ / 問いを作る授業 / メタ認知促進プログラム / 問いを創る授業 / 自己教育力 / 自律性
Outline of Final Research Achievements

In this study, the following three studies were conducted with the aim of improving teachers' teaching behavior through the improvement of teachers' metacognition and further enhancing its effectiveness by verifying its effects from multiple angles in practical situations.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

学校現場では,いじめや学級崩壊,不登校など,児童生徒を取り巻く課題が山積みにされている。そのため学級は十分な機能を果たしにくい。このような状況の中で,教師の指導力不足の解消,あるいは教師の自身の指導方法への固執の解消は,学校現場において取り組むべき急務であると考える。
そこで、教師が生徒への生徒指導上の指導方法がうまくいっているか否かについて,自ら客観的に気づくことがきるようなプログラムとして開発したものが「蓄積データ」である。本研究は,この「蓄積データ」を活用し,教師の指導行動を教師のメタ認知の向上を通じて改善し,その有効性をさらに高めることに対して,一定の知見を提供しうる点に意義がある。

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2021 2020 2019 2018

All Journal Article (2 results) Presentation (2 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 「蓄積データ」の有効性に関する予備的検討2019

    • Author(s)
      村上達也・福住紀明・吉本恭子・鹿嶋真弓
    • Journal Title

      高知大学 学校教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 155-163

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Journal Article] 「蓄積データ」のより良い活用に向けて2019

    • Author(s)
      鹿嶋真弓・吉本恭子・村上達也・福住紀明
    • Journal Title

      高知大学 学校教育研究

      Volume: 創刊号 Pages: 147-154

    • NAID

      120006643786

    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] いつもの指導場面から子ども対応のヒントを見いだす「蓄積データ」の活用2019

    • Author(s)
      鹿嶋真弓・吉本恭子・村上達也
    • Organizer
      日本カウンセリング学会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 「蓄積データ」の効果検討-教師教育のための新しい方法論-2019

    • Author(s)
      鹿嶋真弓・村上達也・福住紀明
    • Organizer
      日本教育カウンセリング学会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 子どもの言葉で問いを創る授業 中学校編2021

    • Author(s)
      鹿嶋 真弓、石黒 康夫、吉本 恭子
    • Total Pages
      192
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761927592
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Book] 子どもの言葉で問を創る授業 小学校編2020

    • Author(s)
      鹿嶋真弓・石黒康夫
    • Total Pages
      160
    • Publisher
      学事出版
    • ISBN
      9784761926595
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Book] 30分でスッキリ!ブリーフミーティング2019

    • Author(s)
      鹿嶋真弓・石黒康夫
    • Total Pages
      110
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810097320
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 問いを創る授業2018

    • Author(s)
      鹿嶋真弓・石黒康夫
    • Total Pages
      169
    • Publisher
      図書文化社
    • ISBN
      9784810087147
    • Related Report
      2018 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi