Research on Improvement of Teachers' Teaching Behavior through Metacognitive Promotion Program
Project/Area Number |
17K01132
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Research Category |
Grant-in-Aid for Scientific Research (C)
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Allocation Type | Multi-year Fund |
Section | 一般 |
Research Field |
Educational technology
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Research Institution | Rissho University (2019-2021) Kochi University (2017-2018) |
Principal Investigator |
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Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) |
村上 達也 高知工科大学, 共通教育教室, 准教授 (00743791)
鈴木 高志 高知工科大学, 共通教育教室, 准教授 (90725938)
福住 紀明 高知大学, 教育研究部人文社会科学系教育学部門, 講師 (80801878)
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Project Period (FY) |
2017-04-01 – 2022-03-31
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Project Status |
Completed (Fiscal Year 2021)
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Budget Amount *help |
¥4,550,000 (Direct Cost: ¥3,500,000、Indirect Cost: ¥1,050,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
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Keywords | 教師の指導行動 / メタ認知 / 蓄積データ / 問いを作る授業 / メタ認知促進プログラム / 問いを創る授業 / 自己教育力 / 自律性 |
Outline of Final Research Achievements |
In this study, the following three studies were conducted with the aim of improving teachers' teaching behavior through the improvement of teachers' metacognition and further enhancing its effectiveness by verifying its effects from multiple angles in practical situations.
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Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements |
学校現場では,いじめや学級崩壊,不登校など,児童生徒を取り巻く課題が山積みにされている。そのため学級は十分な機能を果たしにくい。このような状況の中で,教師の指導力不足の解消,あるいは教師の自身の指導方法への固執の解消は,学校現場において取り組むべき急務であると考える。 そこで、教師が生徒への生徒指導上の指導方法がうまくいっているか否かについて,自ら客観的に気づくことがきるようなプログラムとして開発したものが「蓄積データ」である。本研究は,この「蓄積データ」を活用し,教師の指導行動を教師のメタ認知の向上を通じて改善し,その有効性をさらに高めることに対して,一定の知見を提供しうる点に意義がある。
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Report
(6 results)
Research Products
(8 results)
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[Book] 問いを創る授業2018
Author(s)
鹿嶋真弓・石黒康夫
Total Pages
169
Publisher
図書文化社
ISBN
9784810087147
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