• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of a 21st century skills education program through the operation of an active learning facility

Research Project

Project/Area Number 17K01136
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionKyushu Institute of Technology

Principal Investigator

Kondo Hideki  九州工業大学, 学習教育センター, 助教 (90517088)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 山田 雅之  星槎大学, 教育実践研究科, 准教授 (10610206)
大崎 理乃  産業技術大学院大学, 産業技術研究科, 助教 (50630802)
遠山 紗矢香  静岡大学, 情報学部, 助教 (80749664)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2020-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2019)
Budget Amount *help
¥4,680,000 (Direct Cost: ¥3,600,000、Indirect Cost: ¥1,080,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,430,000 (Direct Cost: ¥1,100,000、Indirect Cost: ¥330,000)
Fiscal Year 2018: ¥1,170,000 (Direct Cost: ¥900,000、Indirect Cost: ¥270,000)
Fiscal Year 2017: ¥2,080,000 (Direct Cost: ¥1,600,000、Indirect Cost: ¥480,000)
Keywords学習環境デザイン / アクティブ・ラーニング / 学生スタッフ / 21世紀型スキル / 大学教育 / 集団的認知責任 / 媒介中心性 / 社会ネットワーク分析 / 電子掲示板 / KBDeX / ラーニングコモンズ / アクティブラーニング / 学習支援システム
Outline of Final Research Achievements

In recent years, many university students are using facilities for active learning (AL) classes. However, sustainable operational organizational people who have studied theory of learning are essential for maximizing the effects of the facilities. We hypothesized that learning in the organizations as extra-curricular activities may enhance university students’ 21st century skills and so forth. We analyzed articles on Bulletin Board System (BBS) which was used by students who worked as operational student-staff members in an AL facility using Social Network Analysis method. From the analysis, we found a part of the process of learning which showed the student-staff members deepened their learning in mutual interaction. Based on these results, we implemented an additional learning support system to the BBS and evaluate the effect of the function. The results suggested that the additional function was effective especially in novice student-staff members.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

本研究課題では,学生が正課外でAL型施設の運用業務に協調的に携わることで,他者との問題解決を通じ,今後の社会において必要とされている様々なスキルの育成の可能性が示唆された.学習環境が機能するには,継続的な運営体制の整備が必要とされる.しかしスタッフに一定の専門性が必要であり,容易ではなかった.本研究では集団的認知責任を踏まえた運営により,学生がこの要求をある水準で充足し,かつ,AL型施設の運営体制そのものが望ましい学習環境になり得ることが示唆された.このことから,学習環境のデザイン原則の一端を明らかにするという学術的意義,学生の専門性を育成する教育プログラムの開発という社会的意義を示した.

Report

(4 results)
  • 2019 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2020 2019 2018

All Journal Article (1 results) (of which Peer Reviewed: 1 results,  Open Access: 1 results) Presentation (7 results) (of which Int'l Joint Research: 1 results)

  • [Journal Article] A Case Study of Multidimensional Analysis for Student-staff Collective Cognitive Responsibility in Active Learning Classrooms2019

    • Author(s)
      Masayuki Yamada, Hideki Kondo, Sayaka Tohyama, & Ayano Ohsaki
    • Journal Title

      International Journal for Educational Media and Technology

      Volume: 13 Pages: 115-124

    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Presentation] 情報教育におけるプロジェクト型の学びの評価と可視化手法の検討2020

    • Author(s)
      山田雅之,近藤秀樹,遠山紗矢香,大﨑理乃
    • Organizer
      教育システム情報学会(JSiSE) 2019年度 第6回研究会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] HighNyammer BBS Scaffolds the Development of Each Learner’s Collective Cognitive Responsibility2019

    • Author(s)
      Hideki Kondo, Sayaka Tohyama, Ayano Ohsaki, & Masayuki Yamada
    • Organizer
      8th International Conference on Learning Technologies and Learning Environments
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
    • Int'l Joint Research
  • [Presentation] 教育的効果を重視する学生・教員コミュニティによる継続的な学習環境デザイン改善の実践2019

    • Author(s)
      近藤秀樹,山田雅之,遠山紗矢香,大崎理乃
    • Organizer
      日本認知科学会 第36回大会
    • Related Report
      2019 Annual Research Report
  • [Presentation] 集団的認知責任の向上を促す分析機能を統合した掲示板システムの提案2019

    • Author(s)
      近藤秀樹,山田雅之,遠山紗矢香,大崎理乃
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 電子掲示板に対する議論過程分析ツールを活用したラーニングアナリティクスの検討2018

    • Author(s)
      山田雅之,遠山紗矢香,近藤秀樹,大﨑理乃
    • Organizer
      第34回ファジイシステムシンポジウム
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブラーニング施設の運営業務における学生スタッフの業務用掲示板システム上での関連付け活動の類型化2018

    • Author(s)
      近藤秀樹,遠山紗矢香,大﨑理乃,山田雅之
    • Organizer
      日本教育工学会第34回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] アクティブ・ラーニングの支援に携わる学生スタッフの学習環境に対する認識の変容2018

    • Author(s)
      近藤秀樹,遠山紗矢香,大﨑理乃,山田雅之
    • Organizer
      日本教育工学会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2021-02-19  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi