• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Modeling the Principal's Role in Curriculum Management and Developing a Portfolio

Research Project

Project/Area Number 17K01141
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionOsaka City University

Principal Investigator

SHIMADA Nozomi  大阪市立大学, 大学院文学研究科, 准教授 (40506713)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 木原 俊行  大阪教育大学, 連合教職実践研究科, 教授 (40231287)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2021-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2020)
Budget Amount *help
¥3,640,000 (Direct Cost: ¥2,800,000、Indirect Cost: ¥840,000)
Fiscal Year 2019: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,820,000 (Direct Cost: ¥1,400,000、Indirect Cost: ¥420,000)
Keywordsカリキュラム・マネジメント / カリキュラム・リーダーシップ / 校長 / ポートフォリオ / 教師教育 / 学校長
Outline of Final Research Achievements

Our research findings are summarized in the following two points. First, we developed a model for the role of the principal in curriculum management. The model is based on curriculum leadership theory. Second, based on the model, we developed “A Portfolio for Principals Promoting Curriculum Management: For the Enhancement of Curriculum Development”. The developed portfolios were distributed to principals who are trying to promote curriculum management, and efforts were made to promote their use.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

まず、本研究を通じて、カリキュラム・マネジメントにおける校長の役割の特徴が明らかになった。次に、カリキュラム・マネジメントにおける校長の役割のモデル化を図ったことにより、その全体像や役割間の関連性がより明示された。さらに、それをもとに、開発した「カリキュラム・マネジメントを推進する校長のためのポートフォリオ」には、校長としてカリキュラム・マネジメントの軌跡を蓄積することができる。また、校長が果たす役割について解説した小冊子が添付されており、教材としても活用可能である。学術研究の成果の学校現場への還元という意味において、ポートフォリオの開発は社会的意義があると言える。

Report

(5 results)
  • 2020 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (14 results)

All 2021 2020 2019 2018 2017

All Journal Article (5 results) (of which Peer Reviewed: 4 results,  Open Access: 3 results) Presentation (5 results) Book (4 results)

  • [Journal Article] 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校園長の役割と学びの実態 ─ある地域の幼稚園小中高等学校のリーダーに対する質問紙調査の結果から─2021

    • Author(s)
      木原俊行・島田希
    • Journal Title

      大阪教育大学紀要. 総合教育科学

      Volume: 69 Pages: 119-129

    • DOI

      10.32287/TD00031790

    • NAID

      120006979978

    • URL

      http://ir.lib.osaka-kyoiku.ac.jp/dspace/handle/123456789/31790

    • Year and Date
      2021-02-28
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校を基盤としたカリキュラム開発における 校長の役割のモデル化 ―カリキュラム・リーダーシップ論を分析の視点として―2021

    • Author(s)
      島田希・木原俊行
    • Journal Title

      カリキュラム研究

      Volume: 30

    • NAID

      40022597599

    • Related Report
      2020 Annual Research Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 英国の小学校長が学校を基盤としたカリキュラム開発において果たす役割とその特徴ーカリキュラム・リーダーシップ論を分析の視点として2020

    • Author(s)
      島田希、木原俊行
    • Journal Title

      大阪市立大学教育学会 教育学論集

      Volume: 8 Pages: 1-15

    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Journal Article] The multiple roles of head teachers in school-based curriculum development : A study based on theories of curriculum leadership2019

    • Author(s)
      島田希、木原俊行
    • Journal Title

      人文研究

      Volume: 70 Pages: 23-41

    • DOI

      10.24544/ocu.20190404-013

    • NAID

      120006601176

    • ISSN
      0491-3329
    • URL

      https://ocu-omu.repo.nii.ac.jp/records/2006360

    • Related Report
      2018 Research-status Report
    • Peer Reviewed / Open Access
  • [Journal Article] 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校長の学びの特徴-3つのケースの比較を通じて-2018

    • Author(s)
      島田希、木原俊行
    • Journal Title

      大阪市立大学大学院文学研究科紀要人文研究

      Volume: 69 Pages: 21-39

    • Related Report
      2017 Research-status Report
    • Peer Reviewed
  • [Presentation] 学校を基盤としたカリキュラム開発における学校長の役割のモデル化2020

    • Author(s)
      島田希・木原俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第 31 回琉球大学 web 大会
    • Related Report
      2020 Annual Research Report
  • [Presentation] 学校を基盤としたカリキュラム開発における学校長のリーダーシップの実態 -英国の小学校長を対象とした事例研究を通じて-2019

    • Author(s)
      島田希、木原俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校長の役割と学びの実態 -ある地域の幼稚園小中高等学校のリーダーに対する質問紙調査の結果から-2019

    • Author(s)
      木原俊行、島田希
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第30回大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 英国の小学校長が学校を基盤としたカリキュラム開発において果たす役割とその特徴-カリキュラム・リーダーシップ論を分析の視点として-2018

    • Author(s)
      島田希、木原俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第29回大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 学校を基盤としたカリキュラム開発に資する学校長の役割と学びについての理論的検討2017

    • Author(s)
      島田希、木原俊行
    • Organizer
      日本カリキュラム学会第28回大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教育方法とカリキュラム・マネジメント2019

    • Author(s)
      高橋純、堀田龍也、野中陽一 、川上真哉、佐藤正寿、大杉住子、大村龍太郎 、清久利和、木原俊行、小柳和喜雄、佐藤 和紀
    • Total Pages
      228
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762026171
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Book] 授業研究のフロンティア2019

    • Author(s)
      吉崎静夫、村川雅弘、木原俊行、姫野完治、浅田匡、永田智子、田口真奈、田村知子、島田希、有本昌弘、田中博之、深見俊崇
    • Total Pages
      214
    • Publisher
      ミネルヴァ書房
    • ISBN
      9784623085576
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Book] 国語科教育における理論と実践の統合2018

    • Author(s)
      鶴田誠司、山元隆春、木原俊行、難波博孝、若木常佳、松崎正治、遠藤貴広、河野順子、田中宏幸、藤原顕、吉川芳則、住田勝、渡辺貴裕
    • Total Pages
      82
    • Publisher
      東洋館出版
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Book] 教師教育研究ハンドブック2017

    • Author(s)
      新井保幸、佐藤千津、佐藤学、高野和子、早坂めぐみ、三石初雄、山﨑準二、木原俊行ほか98名
    • Total Pages
      418
    • Publisher
      学文社
    • ISBN
      9784762027352
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2022-01-27  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi