• Search Research Projects
  • Search Researchers
  • How to Use
  1. Back to previous page

Development of the interactive learning materials for flipped classroom and the viewer application for them

Research Project

Project/Area Number 17K01147
Research Category

Grant-in-Aid for Scientific Research (C)

Allocation TypeMulti-year Fund
Section一般
Research Field Educational technology
Research InstitutionTeikyo University

Principal Investigator

SASAKI Shigeru  帝京大学, 理工学部, 教授 (70328087)

Co-Investigator(Kenkyū-buntansha) 高井 久美子  帝京大学, 理工学部, 講師 (00527682)
渡辺 博芳  帝京大学, 理工学部, 教授 (40240519)
古川 文人  帝京大学, 理工学部, 准教授 (50407889)
Project Period (FY) 2017-04-01 – 2022-03-31
Project Status Completed (Fiscal Year 2021)
Budget Amount *help
¥4,420,000 (Direct Cost: ¥3,400,000、Indirect Cost: ¥1,020,000)
Fiscal Year 2020: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2019: ¥1,040,000 (Direct Cost: ¥800,000、Indirect Cost: ¥240,000)
Fiscal Year 2018: ¥910,000 (Direct Cost: ¥700,000、Indirect Cost: ¥210,000)
Fiscal Year 2017: ¥1,560,000 (Direct Cost: ¥1,200,000、Indirect Cost: ¥360,000)
Keywords反転授業 / 事前学習 / 講義コンテンツ / インタラクティブ / 学習記録
Outline of Final Research Achievements

In this research, we propose a method of lecture content for pre-learning in which students voluntarily and interactively browse the content. We have developed a content and content viewer application for that purpose. In the proposed pre-learning content, learners read pages that combine slides and audio at their own pace. They can select and learn basic explanations and advanced explanations along the way. We also prototyped content with a teacher’s avatar and a function to display the text of the explanatory voice. In addition, the system records the browsing status page by page, which makes it possible to grasp the learning status in detail.

Academic Significance and Societal Importance of the Research Achievements

事前学習コンテンツ作成において,教員は講義ビデオのレベルを変えることが難しい.本研究では,基礎的な説明や,発展的な話題を加えることにより,学習コンテンツの流れが枝分かれする,学習者が理解度に応じた学習を進めることができる.これにより,わからない学生と物足りない学生の双方に対応することが可能となる.また,ページごとの閲覧状況が記録され閲覧時間も推測できることから,学習状況の総括的な把握も可能となる.本手法により,さまざまな背景を持つ学習者に対応したコンテンツの開発が可能となるものと考えられる.

Report

(6 results)
  • 2021 Annual Research Report   Final Research Report ( PDF )
  • 2020 Research-status Report
  • 2019 Research-status Report
  • 2018 Research-status Report
  • 2017 Research-status Report
  • Research Products

    (8 results)

All 2022 2021 2020 2019 2018

All Presentation (8 results)

  • [Presentation] 3DCGキャラクターが説明するインタラクティブな事前学習コンテンツの開発2022

    • Author(s)
      茂木拓樹,佐々木 茂, 古川文人, 渡辺博芳
    • Organizer
      情報処理学会第84回全国大会
    • Related Report
      2021 Annual Research Report
  • [Presentation] 学習者がインタラクティブに閲覧できる反転授業のための事前学習コンテンツの開発2021

    • Author(s)
      佐々木茂, 古川文人, 渡辺博芳
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] VRを用いた飲食店におけるレシピ記憶のための教育支援コンテンツの開発2021

    • Author(s)
      小尾知希, 佐々木茂, 田中誠一
    • Organizer
      情報処理学会第83回全国大会
    • Related Report
      2020 Research-status Report
  • [Presentation] 多様な理解度の学習者を想定した反転授業のための事前学習コンテンツの試作2020

    • Author(s)
      佐々木茂, 古川文人, 渡辺博芳
    • Organizer
      情報処理学会第82回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 1人称視点でキャラクターを体験するVRマンガコンテンツ開発に関する検討2020

    • Author(s)
      阿部陽丞, 田中佑樹, 佐々木茂, 田中誠一
    • Organizer
      情報処理学会第82回全国大会
    • Related Report
      2019 Research-status Report
  • [Presentation] 3D モデルと 2D 画像を組み合わせた VR マンガコンテンツ制作2019

    • Author(s)
      鈴木 達也, 福田 望, 佐々木 茂, 川島 徹也, 後藤 正晃, 田中 誠一
    • Organizer
      情報処理学会第81回全国大会
    • Related Report
      2018 Research-status Report
  • [Presentation] 加速度センサーを用いたスマートフォンのためのデジタルマンガコンテンツ開発2018

    • Author(s)
      畑澤萌絵,佐々木茂,田中誠一
    • Organizer
      情報処理学会第80回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report
  • [Presentation] ヘッドマウントディスプレイで閲覧するデジタルマンガコンテンツの開発2018

    • Author(s)
      山岡弥隼,阿由葉拓希,佐々木茂,田中誠一
    • Organizer
      情報処理学会第80回全国大会
    • Related Report
      2017 Research-status Report

URL: 

Published: 2017-04-28   Modified: 2023-01-30  

Information User Guide FAQ News Terms of Use Attribution of KAKENHI

Powered by NII kakenhi